شناسهٔ خبر: 30537180 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

گزارش "پاد" از آخرین وضعیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور؛

رشد 96 درصدی ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت دوازدهم

ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر از زمان استقرار دولت دوازدهم تا پایان آذرماه سال جاری با رشد 96 درصدی به 670 مگاوات رسیده است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، تقاضای روز افزون انرژی و محدودیت منابع انرژی فسیلی هم‌اکنون به عنوان یک دغدغه و نیاز اساسی در سطح بین‌المللی مطرح است. تجربه كشورهاي پيشرفته جهان نشان مي‌دهد كه رشد اقتصادي و توسعه صنعتي به عنوان يكي از مهمترين عوامل دستيابي به قدرت اقتصادی، استقلال و امنيت داخلي و توسعه سياسي به عوامل مختلفي وابسته است كه انرژي و بهره‌برداري مطلوب و بهينه از آن در رأس آنها قرار می‌گیرد.
همچنین کمبود سوخت‌های فسیلی، آلودگی محیط زیست، گرم شدن کره زمین، و ریزش باران‌های اسیدی از عواملی هستند که موجب شدند تا استراتژی اکثر کشورهای جهان تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود و عدم تکیه صرف بر منبع نفت باشد.
صاحب نظران و استراتژيست‌هاي انرژي، تقريبا این اتفاق نظر را دارند كه دو راهبرد ارتقای كارائي انرژي و توسعه بهره‌گيري از سایر منابع از جمله منابع تجديدپذير انرژي، موثرترين راهكار برای نیل به اهداف توسعه پايدار، تامین منافع اقتصادي، ارتقای امنيت انرژی و کاهش آسيب‌ها به محيط زيست است.
انرژی‌های تجديدپذير مانند باد و خورشید، با دارا بودن مزایایی چون عدم آلودگی محیط زیست و رایگان بودن، در آینده سهم زیادی را تولید انرژی در دنیا خواهند داشت و فنآوری انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند به کشورها در ايجاد فضایی امن، قابل اتکا و مقرون به صرفه برای گسترش دسترسی به الکتریسیته و ترویج و توسعه آن در راه نیل به اهداف سیاسی شان کمک قابل توجهی نماید.
 
آخرین وضعیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور
نگاهی به روند توسعه انرژی‌های پاک در کشور حاکی از آن است که ظرفیت 6 مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ابتدای انقلاب هم اکنون به 670 مگاوات رسیده است.
در ابتدای دولت تدبیر و امید کل ظرفیت نصب شده کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر 165 مگاوات بوده است که در پایان دولت یازدهم این رقم با تغییر رویکرد سرمایه‌گذاری از سوی بخش دولتی به سرمایه‌گذاری توسط بخش غیردولتی و ایجاد تعرفه‌های متنوع برای قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به حدود 341 مگاوات رسیده بود و از زمان استقرار دولت دوازدهم تا پایان آذرماه سال جاری ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر با رشد 96 درصدی به 670 مگاوات رسیده است.
همچنین در راستای تنوع بخشی اقتصادی در سبد انرژی با تاکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت نصب شده انرژی‌های برق‌آبی تاکنون از مرز 12 هزار مگاوات گذشته است.
بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، ظرفیت نصب شده کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان سال جاری به هزار و 141 مگاوات خواهد رسید و در مجموع تا پایان دولت دوازدهم چهار هزار مگاوات به ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه خواهد شد.
 
تولید 2673 میلیون کیلووات ساعت برق از منابع تجدیدپذیر
بر اساس این گزارش از تيرماه سال 1388 تا پایان آذرماه سال 97، حدود دو ميليارد و 673 ميليون کيلووات ساعت از منابع تجديدپذير انرژي توليد شده که اين ميزان توليد برق از محل انرژي‌هاي تجديدپذير توانسته از انتشار يک ميليون و 844 هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد.
همچنين اين ميزان توليد انرژي‌هاي نو باعث شده 759 ميليون مترمکعب از مصرف سوخت‌هاي فسيلي در کشور که جزو عوامل اصلي آلايندگي هوا در کشور است، کاسته شود.
گفتني است، اين ميزان توليد انرژي‌هاي نو باعث صرفه‌جویی 588 ميليون ليتري مصرف آب در سال‌هاي اخير شده است که سهم آذرماه به تنهايي حدود 14 ميليون ليتر بوده است.
انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال 43 هزار و 600 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از 101 هزار میلیارد ریال رسیده است.
بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که 42 درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، 41 درصد از نوع بادی، 13 درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارت و دو درصد نیز از نوع زیست توده است.

برچسب‌ها:

نظر شما