شناسهٔ خبر: 30536277 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ادامه تعطيلي دولت آمريکا؛ جدي شدن تهديدهاي ترامپ و تظاهرات کارمندان دولتي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- دونالد ترامپ رييس جمهور آمريکا به علت مناقشه بر سر بودجه ساخت ديوار در مرز با مکزيک، سفر آتي خود به داووس را براي شرکت در مجمع جهاني اقتصاد لغو کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، رسانه هاي سوييس نوشتند رييس جمهور آمريکا در يک پيام توييتري اعلام کرد: اين سفر بسيار مهم را به علت سختگيري هاي دموکرات ها بر سر امنيت مرزي و اهميت امنيت کشورمان بايد لغو کند.
ترامپ در اين پيام از مجمع جهاني اقتصاد داووس عذرخواهي کرده است. رسانه هاي سوييس نوشتند: احتمالا وزير دارايي امريکا در مجمع اقتصادي داووس حضور خواهد داشت.
دونالد ترامپ در اواسط ماه مارس گفته بود که در همايش داووس شرکت خواهد کرد. بر همين اساس قرار بود در اين سفر وزير خارجه؛ وزير تجارت؛ وزير حمل و نقل و ديگران مقامات عالي رتبه دولت امريکا در داووس شرکت داشته باشند.
همايش اقتصاد جهاني داووس که هر سال در منطقه کوهستاني داووس سوييس برگزار مي شود امسال 22 تا 25 ژانويه ميزبان شرکت کنندگان است. اجلاس سالانه مجمع جهاني اقتصاد (world economic forum) با حضور مقامات سياسي و نخبگان اقتصادي و تجاري کشورهاي مختلف جهان برگزار مي‌شود و تحت تاثير نام محل برگزاري به نام اجلاس داووس (Davos) مشهور شده است.

جدي شدن تهديدهاي ترامپ
رئيس‌جمهوري آمريکا هشدار داده است، در صورتي که کنگره و دموکرات‌ها با بودجه مورد نياز براي ساخت ديوار مرزي موافقت نکنند، با استفاده از وضعيت اضطراري ملي چنين بودجه‌اي را تأمين خواهد کرد.
به گزارش رويترز، دونالد ترامپ که براي بازديد از مرزهاي جنوبي آمريکا با مکزيک به ايالت تگزاس سفر کرده، به خبرنگاران گفته است: ما مي‌توانيم اعلام وضعيت اضطراري ملي بکنيم؛ هرچند نمي‌بايست چنين کاري کرد.
دونالد ترامپ به شبکه فاکس نيوز گفته است: اگر نتوانيم با کنگره به توافق برسيم، به احتمال زياد چنين کاري خواهيم کرد. من دليلي نمي‌بينم که اين کار را نکنم.
وي تصريح کرده است که صددرصد حق اعلام وضعيت اضطراري ملي را دارد.
ترامپ با اين حال اضافه کرده است که تا چند روز آينده صبر خواهد تا ببيند کنگره چه کار خواهد کرد.
ترامپ که به جنوب تگزاس رفته، يک بار ديگر تاکيد کرده که مکزيک از طريق معاهدات تجاري با آمريکا هزينه احداث ديوار مورد نظر او را خواهد پرداخت. اين در حالي است که او پيش‌تر به صراحت گفته بود مکزيک "طي يک پرداخت مستقيم" هزينه ديوار را خواهد پرداخت.
ترامپ به خبرنگاران گفت: واضح است که من هرگز نگفتم مکزيک قرار است يک چک براي ما بنويسد.
او گفته مکزيک به طور "غيرمستقيم" از طريق معاهده تجاري جديدي که ميان دو کشور امضا شده، هزينه چند ميليارد دلاري ساخت ديواري را که او وعده داده بود، خواهد پرداخت.
اختلاف دونالد ترامپ با دموکرات‌ها در کنگره آمريکا بر سر تامين بودجه مورد نياز براي ساخت ديوار در مرز با مکزيک باعث شده است تا بخش‌هايي از دولت فدرال آمريکا تعطيل شود.
ترامپ خواهان اختصاص بودجه پنج ميليارد و 700 ميليون دلار براي ساخت اين ديوار است اما دموکرات با اين درخواست مخالفند.
در صورتي که دونالد ترامپ اعلام وضعيت اضطراري ملي کند، دموکرات فورا تلاش خواهند کرد تا اين تصميم را به لحاظ حقوق و قانوني به چالش بکشند، ترامپ پيشتر گفت که در صورت بروز چنين اقدامي، او در اين چالش حقوقي به پيروزي خواهد رسيد.
در همين حال، مجلس نمايندگان آمريکا روز پنج‌شنبه براي بازگشايي برخي از وزارتخانه‌ها دو طرح تصويب کرد. اين طرح‌ها شامل تامين بودجه وزارتخانه‌هاي ترابري و مسکن و کشاورزي است. اين مجلس همچنين روز گذشته طرحي براي بازگشايي وزارت خزانه داري تصويب کرد.
اين در حالي است که کاخ سفيد هشدار داده است، در صورت تصويب اين طرح‌ها در سناي آمريکا و ارسال آنها براي امضاي رئيس جمهوري، ترامپ آنها را وتو خواهد کرد.
سناتور جمهوري‌خواه، ليندسي گراهام در اين زمينه گفته است: هيچ وقت به اين اندازه نسبت به حرکت به جلو افسرده نبوده‌ام. من روزنه‌اي براي حرکت به جلو نمي‌بينم.
سناتور گراهام گفته است، زمان آن فرا رسيده است که رئيس‌جمهوري فرمان وضعيت اضطراري ملي را اعلام کند.
دونالد ترامپ همچنين گفته است که وکلاي او معتقدند که از قدرت قانوني لازم جهت اعلام وضعيت اضطراري ملي براي تامين مالي ساخت ديوار برخوردار است.
رئيس‌جمهوري آمريکا در کاخ سفيد به خبرنگاران گفت: من کاملا از حق اعلام وضعيت اضطراري ملي برخوردارم. هنوز آماده نيستم که اين کار را انجام دهم اما اگر مجبور باشم، اين کار خواهم کرد.
با اعلام وضعيت اضطراري توسط رئيس‌جمهوري آمريکا، او مي‌تواند کنگره را دور بزند و از بودجه وزارت دفاع، هزينه لازم براي ساخت ديوار مرزي استفاده کند.
يک چهارم از نهادهاي دولت فدرال آمريکا به دليل اختلاف ترامپ و دموکرات ها بر سر بودجه ساخت ديوار مرزي به تعطيلي کشيده شده است. ترامپ براي عملي کردن وعده انتخاباتي خود خواستار 5.7 ميليارد دلار براي ساخت اين ديوار شده است. اما دموکرات ها گفته اند که تنها بخش کوچکي از اين مبلغ را تامين مي کنند.
ترامپ گفته تا زماني که کل مبلغ درخواستي وي تامين نشود هيچ طرح و قانوني را که به بازگشايي دولت مي انجامد، امضا نخواهد کرد. دولت از 19 روز پيش يعني از 20 دسامبر (28 آذر) تعطيل شده است. حدود هشتصد هزار کارمند دولت يا بدون حقوق کار مي کنند يا به مرخصي اجباري فرستاده شده اند.

اعتراض کارمندان دولتي آمريکا به تعطيلي دولت
صدها نفر از کارمندان دولتي در آمريکا که با تعطيلي دولت اين کشور بدون حقوق مانده اند، در اعتراض به تداوم اين روند به سمت کاخ سفيد راهپيمايي کردند.
به گزارش رويترز، صدها تن از کارمندان دولتي آمريکا که بدون حقوق مانده اند، در اعتراض به تداوم تعطيلي دولت اين کشور با شعار «ما مي خواهيم کار کنيم» به سمت کاخ سفيد راهپيمايي کردند.
در حالي که تعطيلي دولت آمريکا بيستمين روز خود را مي گذراند، کارمندان بي حقوق شعار دادند: «ترامپ، تعطيلي را تمام کن»، «دولت را بازگشايي کن»، «بگذار کارم را بکنم».
حدود 800 هزار نفر از کارمندان دولت فدرال به دليل تعطيلي دولت بدون حقوق مانده و مجبورند يا در خانه بمانند يا بدون حقوق به کار خود ادامه دهند.
درگيري دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا با دمکرات هاي کنگره اين کشور بر سر بودجه ديوار مرزي باعث شد دولت از بامداد روز 20 دسامبر (28 آذرماه) تعطيل شود.
ساخت ديوار در مرز آمريکا با مکزيک يکي از شعارهاي انتخاباتي ترامپ در سال 2016 است که وي براي اجراي آن خواستار 5.7 ميليارد دلار بودجه است.
با خودداري دمکرات ها از تامين اين بودجه، رئيس جمهوري آمريکا اعلام کرده که هر لايحه اي که شامل اين مبلغ نباشد را وتو مي کند.
ترامپ همچنين اعلام کرده است که تا زماني که بودجه ديوار مرزي تامين نشود، تعطيلي دولت ادامه خواهد يافت، حتي اگر ماه ها يا سال ها طول بکشد.
کارمندان بدون حقوق آمريکا که نزديک به 3 هفته است هيچ دريافتي نداشته اند، در سرماي سخت زمستان واشنگتن شعار دادند: ما حقوقمان را مي خواهيم!
اين تعطيلي دولت آمريکا که در بيستمين روز خود است، دومين تعطيلي طولاني مدت اين کشور از اواسط دهه هفتاد ميلادي به اين سو به شمار مي آيد.
بسياري از کارمندان بدون حقوق مانده آمريکا براي تامين مايحتاج خود از غذا تا قبض هاي آب و برق به سايت هاي خيريه روي آورده اند.

نظر شما