شناسهٔ خبر: 30535781 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

واکنش مقام فلسطینی به سخنان پمپئو در قاهره؛آیا پمپئو فکر می کند که روی پیشانی عرب ها نوشته شده «احمق»؟

صاحب‌خبر -
خرداد: دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) ضمن انتقاد از سخنان روز گذشته وزیر خارجه آمریکا که از کشورش به عنوان «نیروی خیر» برای منطقه نام برد، با یادآوری سیاست های فلسطینی ستیز واشنگتن گفت: آیا پمپئو فکر می کند که روی پیشانی عرب ها نوشته شده «احمق»؟

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی «معا»، مایک پمپئو روز پنجشنبه در سخنانی در دانشگاه آمریکایی قاهره پایتخت مصر از آمریکا به عنوان نیروی خیر در منطقه یاد کرد.
صائب عریقات در واکنش به این سخنان با زیر سئوال بردن سیاست های آمریکا گفت: بعد از شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ و پافشاری بر خارج ساختن موضوع آوارگان از میز مذاکره، بستن کنسولگری آمریکا در قدس و دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن، قانونی خواندن شهرک سازی های صهیونیست نشین، توصیف جنایت جنگی به عنوان دفاع از خود، قطع کمک به آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به «آنروا» و بیمارستان های قدس، تهدید کشورهای رای دهند به نفع فلسطین در سازمان ملل و ادامه تلاش برای جدایی غزه از کرانه باختری و قدس با هدف نابودی طرح ملی فلسطین، پمپئو باز هم نتیجه گیری می کند که آمریکا نیروی خیر برای منطقه است و به زودی صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها محقق خواهد شد.
وی از وزیر خارجه آمریکا پرسید: آقای پمپئو آیا روی پیشانی عرب ها واژه احمق می بینی؟
از آذرماه 96 که ترامپ شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی و دستور انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس اشغالی را صادر کرد، زمزمه هایی درباره طرحی هماهنگ میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه با نام معامله قرن برای یکسره کردن مساله فلسطین شنیده شد.
براساس طرح معامله قرن، دولت فلسطین با مرزهای موقت شامل نیمی از کرانه باختری و نوار غزه بدون قدس اشغالی می شود که بررسی مساله پناهندگان را نیز در برمی گیرد. 
صهیونیست ها سالهاست که برای قدس طرح های درازمدتی در دست اجرا دارند؛ مهمترین طرح صهیونیست ها در این راستا، ایجاد قدس بزرگ است. 
اشغالگران قدس در طرح (توطئه) قدس بزرگ قصد جداکردن محله های فلسطینی نشین مثل شعفاط، کفر عقب و ابودیس و در مقابل آن الحاق شهرک های صهیونیست نشینی چون «آریئِل» را به قدس دارند و تلاش می کنند یک قدس بزرگ به وجود آورند که خالی از فلسطینیان باشد. صهیونیست ها برای ایجاد قدس بزرگ، توافقاتی چون اسلو و قطعنامه های سازمان ملل را زیرپا گذاشته و از خط سبز که مرز سرزمین های اشغالی و کرانه باختری محسوب می شود، نیز ده ها کیلومتر فراتر رفته اند.

نظر شما