شناسهٔ خبر: 30535362 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس جمهور چین به کره شمالی سفر می‌کند

R1036247/P/S8,87/CT10

خبرگزاری رسمی کره شمالی از پذیرش دعوت رهبر این کشور از سوی رئیس جمهور چین برای سفر به پیونگ یانگ خبر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره شمالی روز پنجشنبه اعلام کرد: شی جین پینگ رئیس جمهور چین دعوت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای انجام سفر رسمی به این کشور را قبول کرده است.

این نخستین سفر رئیس جمهور چین به کره شمالی از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون در هفت سال گذشته به شمار می رود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی افزود: رئیس جمهور چین با کمال میل دعوت کیم برای سفر به پیونگ یانگ را در یک زمان مناسب قبول کرده است، رئیس جمهور چین در جریان مذاکرات دوجانبه با رهبر کره شمالی که سه شنبه در پکن انجام شد، موافقت خود را برای سفر به کره شمالی اعلام کرده است.

 

جزئیات مربوط به این سفر هنوز علنی نشده است. اگر این سفر انجام شود، شی جین پینگ نخستین رئیس جمهور چین خواهد بود که پس از مرگ کیم جونگ ایل رهبر سابق کره شمالی در سال 2011 به این کشور سفر خواهد کرد.

امسال هفتادمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک بین چین و کره شمالی نیز به شمار می رود. رهبر کره شمالی هفته گذشته سفر غیرمنتظره ای به چین داشته و در این سفر درباره مسائل مشترک و مورد علاقه دو کشور از جمله خلع سلاح شبه جزیره کره با مقام های ارشد چینی مذاکره کرده است.

توسعه برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی بدون توجه به هشدارهای پکن موجب بروز برخی تنش ها در روابط دو کشور طی سال های اخیر شده است. البته روابط دو کشور از سال گذشته یعنی زمانی که رهبر کره شمالی با رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور دیدار کرد، گرمتر شده است.

رهبر کره شمالی سال گذشته سه بار به چین سفر کرد. به نظر می رسد سفر رهبر کره شمالی به چین برای هماهنگ کردن راهبرد دو کشور در آستانه دیدار دوم رهبران آمریکا و کره شمالی بوده است.

ترامپ پیش از این تمایل خود را برای دیدار با رهبر کره شمالی در اوایل سال 2019 میلادی اعلام کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما