شناسهٔ خبر: 30535123 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در سفر دو روزه جابری انصاری به روسیه مطرح شد؛

تاکید ایران بر حفظ همکاری های تهران، مسکو و آنکارا

مسکو - ایرنا - دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور سیاسی که به روسیه سفر کرده بود در دیدار با تنی چند از مقامات امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک روسیه بر نگاه تهران مبنی بر ضرورت حفظ همکاری های تهران، مسکو و آنکارا تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا در مسکو، حسین جابری انصاری ظهر چهارشنبه در راس هیاتی سیاسی و نظامی وارد مسکو شد و در نخستین دیدار رسمی خود، در مقر وزارت دفاع روسیه با سپهبد الکساندر فومین معاون بین الملل وزارت دفاع این کشور ملاقات و درباره تحولات میدانی و سیاسی سوریه و هماهنگی های دو کشور در مرحله فعلی و آتی رایزنی و تبادل نظر کرد.
وی سپس در دومین دیدار خود در ساختمان ضیافت های وزارت خارجه روسیه با سرگی ورشینین معاون وزیر خارجه و الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه دیدار و بر ضرورت حفظ و تکمیل همکاری های سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در کنار همکاری های نزدیک تهران و مسکو تاکید کرد.
جابری انصاری وی افزود: همکاری های ایران، روسیه و ترکیه در قالب فرمت آستانه مهم بودن خود را در چند سال گذشته به خوبی نشان داده است.
این مقام وزارت خارجه ادامه داد: اولین سفر کاری من به مسکو در ابتدای سال میلادی جدید نمادی است از همکاری های نزدیک ایران و روسیه و تعاملات و اقدامات مشترکی که با همدیگر در این مرحله در حال انجام آن هستیم.
وی در تشریح سفر خود به مسکو گفت: تحولات سوریه و یمن و مسایل مختلف منطقه ای و بین المللی را در این گفت و گوها با هم در میان می گذاریم؛ اگر چه امروز دیداری دو جانبه است اما جزئی از تحرکات ما در چارچوب مذاکرات آستانه با ترکیه دیگر شریک تهران و مسکو به حساب می آید.
وی ادامه داد: اطمینان دارم که گفت و گوهای امروز ما برای مدیریت بهتر روندها و تحولات در حال جریان در سطح منطقه بسیار مهم و موثر خواهد بود.
جابری انصاری این را هم گفت که روابط ایران و روسیه در حوزه های مختلف در حال پیشرفت است و سوریه تنها یکی از زمینه هایی است که همکاری مشترک دو کشور نتایج مهم و مفیدی در هر دو موضوع مهم شامل رویارویی با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در سوریه داشته است.
سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اظهار داشت: از اینکه یکبار دیگر جلسه ای در خصوص رایزنی های منظم تهران و مسکو برگزار می کنیم، خرسندیم چرا که این جلسات اهمیت فراوانی دارد و ما در آن در خصوص مسایل مورد علاقه دو طرف به تبادل نظر می پردازیم.
به گفته وی، موضوعاتی که امروز مطرح می شود در خصوص مباحثی است که مورد توجه سازمان ملل متحد قرار دارد و باعث نگرانی در خاورمیانه شده است.
ورشینین ادامه داد: ما توجه ویژه ای به اوضاع در سوریه و پروسه حل و فصل مسایل سیاسی در این کشور داریم و در قالب دوجانبه و همچنین فرمت آستانه به عنوان دو تن از اعضای آن این موضوع را پیش می بریم.
این گفت وگوها سه ساعت و نیم ادامه داشت و با ضیافت ناهار رسمی میزبان به افتخار جابری انصاری و هیات همراه پایان یافت.
دستیار ارشد وزیر امور خارجه سپس ساختمان ضیافت های وزارت خارجه روسیه را به مقصد ساختمان اصلی وزارت خارجه روسیه ترک کرد تا با میخائیل باگدانف نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر خارجه این کشور، دیدار و پیرامون روندهای مختلف منطقه ای از جمله در باره فلسطین، لیبی، سودان و سوریه رایزنی و تبادل نظر کرد.
جابری انصاری چهارشنبه شب نیز در مقر سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با قدری جمیل یکی از رهبران معارض سوریه و رئیس مجموعه مسکو پیرامون آخرین تحولات سوریه و مسائل مربوط به تاسیس کمیته قانون اساسی این کشور گفت وگو و تبادل نظر کرد.
جابری انصاری و هیات همراه در پایان سفر فشرده خود به روسیه، بامداد جمعه مسکو را به مقصد تهران ترک کردند.
اروپام ** 1346 **

نظر شما