شناسهٔ خبر: 30530277 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مصلای تهران میزبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب

پس از کش و قوس های جانمایی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، سرانجام شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه مصلای امام خمینی (ره) را به عنوان مکان برگزاری آن انتخاب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایرنا، همه ساله از چندین ماه قبل از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان یک رویداد عظیم فرهنگی حرف و حدیث ها و «چه کنم» هایی در مورد انتخاب محل نمایشگاه دغدغه متولیان فرهنگی می شود.

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از سال 1366 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد و 19 سال این مکان میزبانی بازدیدکنندگان در نمایشگاه کتاب را برعهده داشت، پس از آن به دلیل نیاز به وسعت بیشتری برای برگزاری نمایشگاه مصلای امام خمینی (ره) به عنوان مکان برگزاری این رویداد انتخاب شد.
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به مدت 9 سال در محل مصلا به روی علاقه مندان و فعالان نشر و حوزه کتاب گشوده بود تا اینکه متولیان امر به دلایلی از جمله تحمیل ترافیک آن را به شهر آفتاب منتقل کردند.
شهر آفتاب به دلیل قرار گرفتن در آزادراه خلیج فارس، بزرگراه تهران - قم و بزرگراه بهشت زهرا (س) و فرودگاه بین المللی امام با قابلیت های دسترسی بهتری شمرده شد، متولیان اذعان داشتند «این منطقه در غرب به ایستگاه راه آهن آپرین، در شمال به ایستگاه راه آهن تهران و در جنوب به پایانه جنوب وصل است.
به اذعان موافقان انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب، این منطقه به ایستگاه مترو حرم امام (ره) و ایستگاه شاهد دسترسی دارد و ایستگاه مترو نیز همزمان با افتتاح آن راه اندازی شد، این منطقه، بافت سبزی را در اطراف خود دارد و می توان گفت که شهر آفتاب با توده و بافت های متراکم مسکونی مجاور خود فاصله زیادی دارد و در عین حال به سهولت می توان به داخل شهر تهران دست یافت. 
بنابراین محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال 95 پس از گذشت 28 سال برگزاری در مصلا و محل نمایشگاه های دائمی تهران به شهر آفتاب انتقال یافت محلی که قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب، حرف و حدیث های فراوان از جمله استقبال نکردن مخاطبان به دلیل دوری مسافت را به همراه داشت.
پس از برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب ترافیک شدید در آزادراه خلیج فارس و تمامی مسیرهای منتهی به آن و افزایش مصرف سوخت برای تردد در این مسیر طولانی انتقادات بسیاری به همراه داشت. 
ضمن آنکه تعداد کم واگن‌ها و فواصل زمانی طولانی برای رسیدن قطار به ایستگاه شهرآفتاب، انگیزه شهروندان را برای استفاده از مترو کم کرد، بویژه آنکه در ساعات پایانی نمایشگاه که مسافران باید مدت زمان بیشتری در انتظار می‌ماندند تا بتوانند به صورت فشرده سوار مترو شوند.
نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد تا شاید بار ترافیکی حاصل از نمایشگاه در شهر کمتر شود اما این اتفاق نیفتاد، سال 95 بیش از 3میلیون نفر در 10 روز برگزاری نمایشگاه کتاب، به شهر آفتاب رفتند و برگشتند.
اما از همان سال اول بارش باران، دوری راه و تکمیل نبودن زیرساخت های لازم سبب شد تا هم شهروندان و هم ناشران در این مجموعه با مشکلات زیادی روبه رو شوند، از آب گرفتگی چادرهای محل برگزاری نمایشگاه تا دسترسی نداشتن شهروندان به سیستم حمل و نقل عمومی و ترافیک حاصل از مراجعه مردم در روزهای پایانی نمایشگاه در اتوبان تهران - قم مجموعه از این مشکلات بود.
وزارت ارشاد که برای مدت پنج سال تفاهم نامه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب را در مجموعه بین المللی نمایشگاهی شهر آفتاب منعقد کرده بود، به دلیل مشکلاتی که غرفه داران و ناشران با آن مواجه بودند، از تداوم کار منصرف شد و به این ترتیب سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای تهران برپا شد اما این بار پارکینگ‌های مصلی به ترمینال‌های تاکسی و اتوبوس اختصاص یافت و خبری از پارکینگ خودروهای شخصی برای بازدیدکنندگان نبود.
این اقدام جهت تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای کاهش بار ترافیکی و آلودگی منطقه بود و به این ترتیب نمایشگاه کتاب تهران پس از دو سال هجرت دوباره به مصلا برگشت.
اکنون نیز خبر از برگزاری نمایشگاه سی و دوم باز هم در مصلا رسیده، براساس اعلام معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ریاست محسن جوادی نوزدهم دی ماه جاری در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و پس از آن سخنگوی این شورا از انتخاب مصلای امام خمینی (ره) به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.
ایوب دهقانکار گفت: نخستین مصوبه شواری سیاست‌گذاری انتخاب مصلی امام خمینی (ره) به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بود اما به رغم این انتخاب، همچنان باب تعامل و گفت‌و‌گو با مدیران مصلی امام خمینی (ره) در خصوص ساز و کار اجرایی مفتوح است.
وی با سپاس از مدیران و عوامل شهر آفتاب بابت اعلام آمادگی میزبانی و همکاری برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: کماکان به همکاری شهرداری تهران و سایر دستگاه‌ها در اجرای هر چه باشکوه‌تر نمایشگاه کتاب تهران نیازمندیم. 
سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: همچنین در این جلسه ساختار نمایشگاه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تمام اعضا بر چابک‎سازی و حذف هزینه‌های زاید اتفاق نظر داشتند. 
وی تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد در جلسه آتی شورا چارت سازمانی پس از بحث و تبادل نظر نهایی به تصویب برسد.

انتهای پیام/ 

نظر شما