شناسهٔ خبر: 30528643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در اولین روز هشتمین رزمایش فدائیان حریم ولایت چه گذشت

هواپیماهای شکاری فانتوم، میگ ۲۹، اف۵ و صاعقه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اولین روز از مرحله اصلی و فاز عملیاتی هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت اهداف هوایی و زمینی را با موفقیت رهگیری و منهدم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاعی خبرگزاری شبستان، مرحله اصلی و فاز عملیاتی هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه 20 دی ماه) با رمز یا حسین (ع) با شرکت کلیه پایگاه های نهاجا و با محوریت پایگاه هوایی شهید بابایی در منطقه عمومی اصفهان آغاز شد.

 

بنابراین گزارش، در این رزمایش هواپیماهای بمب افکن سنگین راهبردی سوخو24 و اف4، اف5، اف7، میگ29، اف14، صاعقه، هواپیماهای سوخت رسان بوئینگ 707 و 747، هواپیماهای ترابری و پشتیبانی c130  به همراه انواع هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به موشک های نقطه زن و بمب های هوشمند برد بلند که از روز ها قبل به پایگاه شهید بابایی گسترش پیدا کرده اند، حضور دارند.

 

انجام تیراندازی های هوا به هوا، تیراندازی علیه اهداف هوایی، با سرعت و در ارتفاعات مختلف، تیراندازی و بمباران هوا به زمین در روز و شب، با استفاده از بمب های هوشمند، بومی و ارتقا یافته سنگین و نیمه سنگین و استفاده از انواع موشک های لیزری، تلویزیونی حرارتی، راداری و انواع راکت ها و بمب های تولید شده به دست متخصصان داخل کشور، یکی از بخش های مهم این مرحله از رزمایش است.

 

بنابراین گزارش، در اولین روز از مرحله اصلی و فاز عملیاتی هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت، هواپیماهای اف5 و بومی صاعقه با بمب های سنگین اهداف  مهم و حیاتی دشمن فرضی اعم از باندهای پروازی، ایستگاه های رادار و سکوهای پرتاب موشک، مخازن سوخت و انبار مهمات درمنطقه نبرد را با موفقیت منهدم کردند.

 

 

همچنین هواپیماهای اف7 مجهز به بمب های هوشمند، نقطه زن، دور ایستا و راکت های ساخت داخل برای اولین بار اهداف حیاتی دشمن فرضی را با تکنیک های ابتکاری و خارج از رینگ پدافندی در عمق منطقه نبرد منهدم کردند. در ادامه اجرای هشتمین رزمایش بزرگ فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، سه فروند جنگنده اف4 از هواپیمای تانکر سوخت رسان 747 به منظور نفوذ در عمق کشور نارنجی و افزایش شعاع عملیاتی  در دستیابی به اهداف برد بلند با اجرای ماموریت TOP COVER توسط دو فروند هواپیمای اف14، عملیات سوخت گیری هوایی را با موفقیت انجام دادند.

 

در بخش دیگری از این رزمایش عملیات جنگ الکترونیک و آزمایش انواع سامانه های پیشرفته ارتباطی ارتباطی نیروی هوایی ارتش با استفاده از بسترهای امن شبکه های بی سیم و باسیم، انواع سامانه های تسهیلات پروازی و انواع سامانه های تاکتیکی مأموریت های ابلاغ شده در جنگ الکترونیک را با موفقیت انجام دادند.

 

روابط عمومی ارتش به نقل از امیر سرتیپ دوم خلبان «علیرضا انگیزه»، سخنگوی هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت با بیان این که ما به دنبال امنیت پایدار در منطقه هستیم، نوشته است: «افزایش حجم قدرت آتش و دقت در اصابت اهداف متحرک و ثابت زمینی و هوایی، استفاده از مهمات نقطه زن و دور ایستا با قدرت تخریب بسیار بالا یکی دیگر از نقاط قوت این رزمایش است و بخشی از توان رزمی نیروی هوایی ارتش را به معرض نمایش می گذارد.»

 

این گزارش می افزاید: در ادامه اولین روز از مرحله اصلی و فاز عملیاتی هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت، جنگنده های اف 4 و هواپیمای رهگیر میگ29 با استفاده از موشک های بهینه شده و ارتقا یافته در محیط واقعی جنگ الکترونیک، اهداف زمینی و هوایی را با موفقیت رهگیری و منهدم کردند. هواپیماهای اف 4 نیز با بمباران سنگین(Carpet Bombing)، اهداف از پیش تعیین شده را با موفقیت منهدم کردند.

 

جنگنده های رهگیر اف- 14 در این مرحله به اجرای ماموریت گشت هوایی مسلح، رهگیری هواپیماهای دشمن و انجام ماموریت TOP COVER  پرداختند. همچنین جنگنده های اف-14 و میگ-29 با انجام عملیات رزم هوایی شرایط درگیری در صحنه واقعی نبرد را با موفقیت به اجرا گذاشتند.

 

 

هواپیماهای بمب افکن راهبردی سنگین سوخو24 و فانتوم  با استفاده از غافلگیری شبانه و در ارتفاع پست اقدام به بمباران سنگین هوا به زمین (Carpet Bombing) به سمت اهداف از پیش تعین شده خواهند کرد و هواپیمای اف4 نیز با استفاده از فلر اقدام به روشنایی صحنه نبرد در راستای شناسایی  و انهدام اهداف توسط پرنده های مشابه می کند. همچنین هواپیماهای سی130 در شرایط سخت و ارتفاع اقدام به عملیات بارریزی کردند

 

بنا به گفته سخنگوی این رزمایش تیم های متخصص در حوزه های جنگ نوین حاضر در منطقه رزمایش در این مرحله، به مقابله با تک شیمایی دشمن فرضی پرداختند و گروه جنگ های نوین نهاجا با بکارگیری انواع سامانه های رفع آلودگی بومی سازی شده توسط متخصصان کشورمان به مقابله با حمله شیمیایی دشمن پرداختند.

 

در آخرین مرحله از روز اول هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، هواپیماهای بمب افکن راهبردی سنگین سوخو24 و فانتوم  با استفاده از غافلگیری شبانه و در ارتفاع پست اقدام به بمباران سنگین هوا به زمین (Carpet Bombing) به سمت اهداف از پیش تعین شده کردند. هواپیمای اف4 نیز با استفاده از فلر اقدام به روشنایی صحنه نبرد در راستای شناسایی و انهدام اهداف توسط پرنده های مشابه کردند.

 

 

یادآور می شود: این رزمایش که از شنبه (15 دی ماه) با گسترش هواپیماها و جنگنده ها به پایگاه اصفهان و دیگر پایگاه ها آغاز شده بود ده‌ها فروند از انواع هواپیماهای شکاری، شکاری بمب افکن، ترابری سنگین و نیمه سنگین، سوخت رسان، شکاری رهگیر و شناسایی، گشت هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین به مدت 2 روز به انجام مرحله اصلی و فاز عملیاتی رزمایش می پردازند.

 

پیش از آغاز فاز عملیاتی هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، هواپیماهای شناسایی و عکسبرداری آر اف 4، هواپیماهای جمع آوری اطلاعات سیگنالی و شنود الکترونیکی به همراه پرنده های بدون سرنشین هوشمند شناسایی نهاجا به رصد، شناسایی و عکسبرداری از اهداف از پیش تعیین شده پرداخته اند./

 

 

نظر شما