شناسهٔ خبر: 30515677 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بزرگداشت خواجوی کرمانی در شیراز برگزار شد

طی مراسمی با حضور مدیران شهرداری و اعضای شورا‌های شهر شیراز و کرمان و جمعی از مدیران استان فارس، بزرگداشت خواجوی کرمانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

بزرگداشت خواجوی کرمانی در شیراز برگزار شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حیدر اسکندرپور شهردار شیراز در این مراسم خواجوی کرمانی را از سرمایه‌های فرهنگی شیراز معرفی کرد و گفت: همانگونه که ظرفیت‌های فرهنگی شیراز در قرن هفتم شاعرانی همچون خواجوی کرمانی و عبید زاکانی را به این شهر جذب کرد، امروز هم شیراز توانمندی لازم برای تبدیل شدن به کانون مبادلات فرهنگی کشور را دارد.

وی افزود: برای معرفی آثار و شخصیت این شاعر نامی مراسم ملی و بین المللی، بزرگداشت خواجوی کرمانی سال آینده شیراز برگزار خواهد شد.

 اسکندرپور ادامه داد: در ادامه مراسم بزرگداشت خواجوی کرمانی و به منظور گسترش روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شیراز و کرمان تفاهم نامه همکاری شهرداری‌های دو شهر منعقد خواهد شد.

محمدصادق بصیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به ضرورت معرفی بیشتر این شاعر نامی گفت: خواجوی کرمانی شاعر غزل سرای قرن هفتم و هشتم هجری قمری به دلیل هم عصر بودن با ستارگانی همچون سعدی و حافظ کم فروغ مانده است.

وی افزود: خواجوی کرمانی برای کسب دانش متداول زمان خود به شهر‌های بسیاری از جمله اصفهان، تبریز، کازرون، بغداد و حجاز سفر کرد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کرمان افزود: خواجوی کرمانی گمشده خود را که همان فرهنگ و عرفان ایرانی - اسلامی بود را در شیراز یافت و تا پایان عمر در این شهر سکنی گزید.

بصیری با بیان اینکه خواجوی کرمانی آثار شاخصی در قالب غزل، قصیده و مثنوی دارد که تاثیر فراوانی بر شاعران بعد از خود از جمله حافظ داشته است، گسترش تحقیقات بیشتر درباره خواجو را ضروری دانست.

برای پاسداشت مقام این شاعر و ادیب دانشمند و فرزانه، روز ۱۷ دی در تقویم کشور به نام خواجوی کرمانی نامگذاری شده است.

در پایان این مراسم از تمبر اختصاصی یادروز خواجوی کرمانی رونمایی شد.
انتهای پیام/م

مراسم گرامیداشت یادروز خواجوی کرمانی

نظر شما