شناسهٔ خبر: 30510334 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته خبری//

از تدارک جمکران برای زائران تا استقبال از جشنواره «صراط»/«روشنا» به گیشه آمد

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «رسانه های دیجیتال علوی»، استقبال از برگزاری جشنواره ملی مهدوی صراط در بخش شعر و فضای مجازی، راه اندازی کاروان ظهور در اردبیل و تدارک جمکران برای زائران، از مهمترین اخبار حوزه مهدویت و غدیر در هفته جاری است.

صاحب‌خبر -

خبرگزارش شبستان، گروه مهدویت و غدیر: فعالیت های مهدوی در سومین هفته از زمستان با شور و گرمایی خاص پیگیری شد که در ذیل به بخشی از آنها اشاره می کنیم.

 

تمدید مهلت شرکت در سومین جشنواره «رسانه های دیجیتال علوی»

 

 

 

 

مهلت ارسال آثار به سومین جشنواره «رسانه های دیجیتال علوی» تمدید شد.

 

«ابوالقاسم حبیبی» اعلام کرد: مهلت ارسال و شرکت در سومین جشنواره رسانه های دیجیتال علوی تا پانزدهم بهمن ماه سال جاری تمدید شد .

 

دبیر دبیرخانه دائمی رسانه های دیجیتال علوی تصریح کرد: با توجه به تقارن این جشنواره با ایام فاطمی و برگزاری اختتامیه آن در سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها یک بخش آزاد تحت عنوان آثار فاطمی اضافه شد که تولید کنندگان اعم از حقیقی و حقوقی بتوانند تولیدات خود با موضوع فاطمی را نیز در جشنواره شرکت دهند.

 

حبیبی تاکید کرد: با توجه به تنوع بخش ها و موضوعات سومین جشنواره رسانه های علوی تولید کنندگان و فعالان می توانند با هر نوع اثر هنری، دیجیتال، تصویری و .... یا هر نوع فعالیت در فضای مجازی مانند شبکه های اجتماعی با محوریت غدیر، امامت و ولایت و سیره علوی در عدالت، حکومت، اقتصاد، سیاست و دیگر موضوعات در این جشنواره شرکت کنند.

 

علاقمندان برای جهت کسب اطلاع بیشتر به وب سایت www.alavimf.ir مراجعه کنند.

 

«روشنا» در ایستگاه هفتاد و نهم

 

 

 

هفتاد و نهمین شماره از فصلنامه تخصصی فرق و ادیان «روشنا» منتشر شد.

 

بنابر این گزارش، نوبت زمستان فصلنامه روشنا، همراه با دو پرونده ویژه «هویت الهی انقلاب؛ بررسی نقش اقلیت‌های دینی در انقلاب‌اسلامی» و «اتحادی حسینی؛ گزارشی از گرامیداشت عزاداری سید‌الشهدا(ع) در میان پیروان اهل‌حق» منتشر شد.

 

گفتگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام «علی یونسی» و «عباس سلیمی‌نمین»، مقالات «خطر تحریف تاریخ؛ با نگاهی بر فعالیت‌های احسان یارشاطر»، «چرا انجمن‌حجتیه، غیرقانونی است؟»، «فرقه گنابادی؛ در مسیر سازش یا گستان هفتمی دیگر؟»، «کلیسایی پرحاشیه»، «جنبش عصر جدید و فرقه‌سازی» و...، از جمله مطالب منتشرشده در این شماره از فصلنامه است.

 

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه فصلنامه از طریق راه‌های تعیین‌شده اقدام کنند.

 

https://t.me/joinchat/AAAAAECeE_cMUbA46Q1Gfg

 

 

تدارک جمکران برای پایان هفته زائران

 

 

 

مسجد مقدس جمکران این هفته نیز همچون گذشته در روزهای منتهی به جمعه، روز منتسب به امام عصر(عج) با برنامه های متنوع میزبان منتظران می شود.

 

بنابر این گزارش، برنامه های این هفته میعادگاه منتظران از سه‌شنبه، 18 دی ماه با جلسه آموزش عمومی قرآن در ساعت۱۸:۳۰ آغاز شد و در ادامه از ۲۰:۱۵ با سخنرانی حجت‌الاسلام «صادقی واعظ» ادامه یافت.

 

پایان بخش برنامه های سه‌شنبه جمکران زمزمه دعای پرفیض توسل با نوای «سید مجید بنی فاطمه» از ساعت ۲۱ بود.

 

این گزارش می افزاید: برنامه های مسجد مقدس جمکران پنچ‌شنبه، ۲۰ دی ماه  از ساعت ۱۹ با جلسه آموزش عمومی قرآن آغاز شده و سپس از ساعت ۲۰:۱۵ با سخنرانی حجت‌الاسلام «محمدپور» ادامه می یابد.

 

همچنین، قرائت دعای پرفیض «کمیل» از ساعت ۲۱ با نوای حجت‌الاسلام محمدپور هم برای شب جمعه زائران جمکران پیش بینی شده است.

 

علاوه بر این، آیین پرفیض دعای شریف عهد صبح جمعه، ۲۱ دی ماه از ساعت ۵:۳۰ در میعادگاه منتظران برگزار می شود و حجت‌الاسلام «نظری منفرد» از ساعت ۵:۴۵ برای زائران سخنرانی می کند.

 

قرائت دعای پرفیض ندبه با نوای «حاج سید مهدی میرداماد» از ساعت ۶:۳۰ و زمزمه زیارت آل یاسین از ساعت ۱۶:۴۰ پایان بخش برنامه های پایان هفته مسجد مقدس جمکران است.

 

ارسال نزدیک به ۱۰۰ اثر مهدوی به جشنواره شعر «صراط»/بررسی هر اثر توسط ۳ داور

 

 

«حسین محسنی» با اشاره به تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی مهدوی «شعر صراط»، اظهار کرد: با توجه به آنکه جشنواره شعر «فانوس انتظار» امسال در قالب جشنواره ملی مهدوی «صراط» برگزار می شود و به منظور حفظ وحدت رویه با دیگر بخش های این جشنواره، مقرر شد مهلت دریافت آثار و زمان برگزاری اختتامیه تمدید شود.

 

دبیر جشنواره ملی مهدوی «شعر صراط» اضافه کرد: علاوه بر این، چون محور و رویکرد اصلی در برگزاری این جشنواره توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، لذا مهلت ارسال آثار، یوم الله 22 بهمن و زمان برگزاری اختتامیه این جشنواره همزمان با ایام ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و امام خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی یعنی دهه نخست اسفند ماه مقرر شده است.

 

وی با اعلام برگزاری اختتامیه بخش های چهارگانه جشنواره صراط از ششم تا نهم اسفند ماه، بیان کرد: استان اردبیل هشتم اسفند ماه از ساعت 15 تا 17 در سالن ولایت با حضور شخصیت های کشوری و نیز شعرای بنام میزبان این اختتامیه است. تجلیل از شعرای برگزیده مهدوی به پنج زبان فارسی، ترکی آذری، عربی، لری و کردی همراه به تقدیر از یک فعال برتر مهدوی در سطح ملی، از جمله بخش های پیش بینی شده برای این آیین پایانی است.

 

دبیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اردبیل درباره نحوه تامین هزینه های مادی و معنوی این جشنواره، ابراز کرد: مدیرکل تبلیغات اسلامی، سپاه حضرت عباس(ع)، حوزه هنری و صداوسیمای مرکز استان اردبیل حمایت های مادی و معنوی را در برگزاری جشنواره ملی شعر صراط به عمل آورده اند که از تلاش و حمایت آنها کمال تشکر را داریم.

 

وی با ابراز خرسندی از استقبال بالای مخاطبان برای شرکت در این جشنواره، بیان کرد: علی رغم آنکه هنوز تبلیغات تلویزیونی جشنواره آغاز نشده است، اما نزدیک به یکصد اثر به دبیرخانه رسیده که هر اثر توسط سه داور به طور جداگانه و محرمانه (به منظور جلوگیری از تاثیر آراء بر یکدیگر) بررسی و نهایتا آثار منتخب، معرفی می شوند.

 

محسنی با اعلام پیش بینی جوایز نقدی و نفیس معنوی برای برگزیدگان این جشنواره، خاطرنشان کرد: در همه پنج گویش بخش شعر جشنواره ملی مهدوی «صراط» داورانی حضور دارند و آثار را به منظور انتخاب دقیق بررسی می کنند.

 

دفاع از پایان نامه «شاخصه های فرهنگی جامعه منتظر»

 

پایان نامه علمی سطح سه مهدویت با موضوع «شاخصه های فرهنگی جامعه منتظر» در مركز تخصصی مهدویت دفاع شد.

 

بنابر این گزارش، در این جلسه دفاعیه كه در مركز تخصصی مهدویت برگزار شد، رساله «شاخصه های فرهنگی جامعه منتظر» اثر حجت الاسلام مسعود داستار توانست با كسب امتیاز خوب مورد تائید هیئت داوران، قرار بگیرد.

 

ارسال بیش از ۳۰۰ اثر به بخش مجازی جشنواه «صراط»/تلاش برای بکارگیری فناوری ها در ترویج مهدویت

 

 

 

 

حجت الاسلام «محمد کریمی» با اشاره به برگزاری نخستین دوره جشنواره ملی مهدوی «صراط»، اظهار کرد: این جشنواره برای نخستین بار برگزار می شود و در بخش فضای مجازی بنیاد مهدی موعود(عج) در استان چهارمحال و بختیاری عهده دار فراخوان و برگزاری است.

 

مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز فراخوان این جشنواره از نیمه آذرماه، تصریح کرد: علاقمندان به شرکت در این جشنواره می توانند در دو بخش ارائه و تولید محتوا آثار خود را تا 25 بهمن ماه از طریق مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی chb-namaz.ir ارسال کنند، نتایج داوری نیمه اسفند ماه اعلام می شود.

 

وی با ابراز خرسندی از استقبال بالای علاقمندان به شرکت در این جشنواره، ابراز کرد: علاقمندان در رشته های مختلف اعم از سایت ها و وب سایت ها، استکیرسازی، شبکه های اجتماعی، پاورپوینت سازی و حوزه تخصصی تر همچون تولید نرم افزارها و اپلیکشین های مهدوی در این جشنواره شرکت می کنند که تاکنون نزدیک به 300 اثر به دست دبیرخانه رسیده است.

 

حجت الاسلام کریمی درباره نحوه داوری آثار این جشنواره، بیان کرد: هیئت داورانی متشکل از 10 استاد متخصص در فضای مجازی که قبلاً هم در داوری آثار جشنواره نماز با ما همکاری داشته اند، از سراسر کشور برای ارزیابی آثار و انتخاب آثار برگزیده با جشنواره همکاری می کنند.  

 

وی درباره چشم انداز و اهداف برگزاری جشنواره ملی مهدوی صراط در بخش فضای مجازی، تاکید کرد: بخش اعظم جامعه هدف ما را نوجوانان و جوانان به دلیل آشنایی با فضای مجازی و فعالیت شان در این عرصه تشکیل می دهند لذا بنیاد مهدی موعود(عج) به منظور کشف استعدادها در این عرصه و استفاده از آنها برای اشاعه فرهنگ مهدوی، درصدد برگزاری این جشنواره برآمده است.

 

دبیر نخستین دوره جشنواره ملی مهدوی «صراط» در بخش فضای مجازی اضافه کرد: تلاش ما در این بخش آن است که فناوری و تکنولوژی را در خدمت مهدویت بگیریم، چراکه قطعاً نشر معارف مهدوی در جامعه تاثیرات بالایی دارد و فضای مجازی برای این مهم بستری مناسب و آماده است و شاید یکی از بهترین کارهای بنیاد مهدی موعود(عج) ورود برای نخستین بار به این عرصه است که انتظار می رود استمرار داشته باشد و در آینده نیز کارهای بدیع و فاخر و اثرگذار تولید شود.

 

وی با بیان اینکه بنیاد مهدی موعود(عج) استان چهارمحال و بختیاری متولی برنامه های متنوع ویژه اقشار و گروه های سنی مختلف است، ابراز کرد: اجرای برنامه های مناسبتی در ایامی همچون نهم ربیع الاول شامل برگزاری اجتماع مهدی یاوران و مسابقه نامه ای به امام زمان(عج) و اعزام مبلغ به مناطق مختلف به ویژه مناطق عشایری و نواخته شدن زنگ عهد و انتظار در مدارس و ادارات استان ازجمله این فعالیت ها است.

 

حجت الاسلام کریمی با اشاره به برگزاری دوره های تخصصی آشنایی با معارف مهدوی، گفت: این دوره ها در دو سطح مقدماتی و تکمیلی و ویژه برادران و خواهران برگزار می شود. علاوه بر این، دوره های تخصصی نیز ویژه مدیران و ... نیز در جدول کاری بنیاد استان قرار دارد.

 

وی با اشاره به برگزاری نشست های مهدوی در طول سال به همت بنیاد مهدی موعود(عج) استان چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: برگزاری  150 نشست دانش آموزی، 50 نشست دانشجویی و بیش از 80 نشست در ادارات استان در این راستا برای سال جاری پیش بینی شده و تلاش می شود در سال های آتی بر تعداد آنها افزوده شود.

 

آغاز دوره جدید تربیت مربی مهدوی از ۲۱ دی ماه

 

 

 

دوره جدید تربیت مربی مهدویت به همت بنیاد مهدی موعود(عج) شهر ری برگزار می شود. در این دوره به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر اعطا می شود.

 

در این دوره که نخستین جلسه آن روز جمعه، 21 دی برگزار می شود، شرکت کنندگان از هر دو گروه برادر و خواهر از ساعت 8 صبح تا 15 بعداز ظهر حضور دارند، ضمن اینکه شرکت کنندگان حاضر در دوره طی 120 ساعت آموزش می بینند.

 

بر پایه این گزارش، یکصد نفر در این دوره حضور دارند و این برنامه به صورت متمرکز برای استان تهران و شهر ری با حضور استادان برجسته برگزار می شود.

 

اشاعه فرهنگ مهدوی توسط شرکت کنندگان در این دوره که اغلب دارای مدارک بالای تحصیلی و فعال در حوزه های مختلف هستند، از اهدافی است که در برگزاری این دوره لحظا شده است.

 

گفتنی است این کلاس ها در سالن اداره تبلیغات شهر ری برگزار می شود و علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره 55968083 تماس بگیرند.

 

راه اندازی «کاروان ظهور» در محلات اردبیل با پرچمداری مساجد

 

 

«حسین محسنی» با اعلام اجرای طرح «با کاروان ظهور» در استان اردبیل، اظهار کرد: این طرح از دی ماه سال 96 و بنابر تصمیم بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اردبیل به منظور رفع خلاءهای مهدوی و ترویج فرهنگ انتظار، کلید خورده است و از ذیل تا صدر کار به صورت کاملا مردمی در سطح محلات انجام می شود.

 

مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) استان اردبیل درباره امتیازات این طرح گفت: نخست مردمی بودن است چراکه طرح «با کاروان ظهور» بدون مداخله و مشارکت ارگان ها و نهادها و صرفا با همکاری و همیاری محلات و خیران برگزار می شود و ویژگی دوم آنکه این طرح با توصیه نماینده ولی فقیه در استان، به صورت مسجدمحور و محله محور در دست اجرا است.

 

وی با ابراز خرسندی از درگیری و همراهی هیئت امنای مسجد، معلمان و فعالان فرهنگی قرآنی و هیئات محلات در اجرای این طرح، تصریح کرد: این طرح سبب فضاسازی مهدوی در محلات استان شده چراکه در طول هفته منتهی به برگزاری، محله از نظر تبلیغات، نصب بنر، آماده سازی مساجد، جلب حمایت های مردمی و ... کاملا درگیر می شود و همین فرصتی را فراهم می آورد تا در طول هفته اهالی محلات درگیر فعالیت های مهدوی باشند.

 

محسنی اضافه کرد: به منظور جاافتادن طرح و جلب تمایل اهالی محلات به تداوم اجرای آن، هر محله برای دو هفته متوالی مجری برنامه «با کاروان ظهور» می شود.

 

وی درباره کنداکتور این برنامه اعلام کرد: آغاز برنامه از ساعت هفت صبح همراه با پذیرایی صبحانه در مسجد محله است، سپس از ساعت هفت و نیم برنامه با قرائت قرآن توسط کودکان و نوجوانان ادامه می یابد؛ از ساعت 8 صبح آیاتی چند از کلام الله مجید توسط یکی از قاریان ملی یا بین المللی استان قرائت شده و پس از آن از ساعت 8 و 10 برنامه با سخنرانی مهدوی به مدت 30 دقیقه ادامه می یابد و پایان بخش آن نیز قرائت دعای ندبه پرفیض و مناجات خوانی است.

 

مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) استان اردبیل اضافه کرد: محور سخنرانی ها در برنامه «با کاروان ظهور» طرح مباحث مهدوی با نگاه به مسائل روز در ایران منطقه و جهان با حضور استادان مبرز است؛ بعد از اتمام برنامه هم حلقه های معرفتی صمیمانه با حضور جوانان و نوجوانان به منظور بحث و گفت وگو و پاسخ به شبهات تشکیل می شود.

 

وی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته بیش از 30 مسجد میزبان و مجری این طرح بوده اند، ابراز کرد: عمدتا در مساجد حاشیه شهر و کم برخوردار بین دانش آموزان شرکت کننده در برنامه هدیه هایی را توزیع می کنیم که در این باره و در توزیع کتاب، دبیرخانه ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل هم مشارکت می کند.

 

محسنی در ادامه بیان کرد: با توجه به چرخشی بودن طرح «با کاروان ظهور» در محلات اردبیل و نیز به منظور جلوگیری از قطع ارتباط علاقمندان با آن، با همکاری شهرداری دو اتوبوس هر هفته از مناطق بعثت و گل مغان اردبیل علاقمندان را برای حضور در مسجد میزبان «با کاروان ظهور» از ساعت 7 تا 7 و 30 دقیقه انتقال می دهند.

 

وی درباره میزان استقبال مردم اردبیل برای شرکت در برنامه «با کاروان ظهور» بیان کرد: خوشبختانه میزان استقبال بالا است و تبلیغ به حضور خانوادگی در آن باعث شده از همه سنین مخاطب داشته باشیم و گاه بین 300 تا 700 نفر در این برنامه شرکت می کنند.

 

محسنی افزود: با رایزنی های که در طول هفته منتهی به میزبانی هر محله انجام می شود تقدیر از خانواده شهدای شاخص محلات هم در این برنامه گنجانده شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: از دستاوردهای اجرای این طرح آن است که در کنار سابقه فعالیت های حسینی در استان اردبیل، رویکرد مهدوی نیز در برنامه های فرهنگی مذهبی استان پررنگ شده و تاکید بر خانواده محور بودن آن باعث انس اعضای خانواده با امام عصر(عج) می شود.

 

 

 

نظر شما