شناسهٔ خبر: 30497060 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

فعال حقوقی و سیاسی یمنی در گفت و گو با حوزه مطرح کرد:

عربستان به آتش بس یمن پایبند نیست/ جامعه بین‌الملل در حل بحران یمن جدیّت ندارد

ماهر الشامی فعال حقوقی و سیاسی یمنی گفت: ما معتقدیم جامعه بین الملل به دنبال حل جامع بحران یمن نیست، بلکه بر پیچیده شدن صحنه سیاسی در راستای خدمت به مصالح دولت های استکباری اقدام می کند.

صاحب‌خبر -

پس از گذشت 4 سال از جنگ تحمیلی ائتلاف سعودی آمریکایی علیه مردم مظلوم یمن، دور اول مذاکرات سیاسی در سوئد اگر چه دارای دستاوردهایی برای یمنی ها بود، اما هنوز به طور کامل به مرحله اجرا نرسیده است. در این دوره از مذاکرات در نتیجه کارشکنی‌های عربستان سعودی و متحدانش دو طرف نتوانستند در خصوص مسائل دیگر نظیر بازگشایی فرودگاه صنعا یا فعالیت‌های اقتصادی و آتش‌بس یا باز کردن گذرگاه‌های انسانی در استان‌های مختلف یا آماده‌سازی برای ورود در روند سیاسی به توافقی دست پیدا کنند.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، با سید ماهر الشامی وکیل و فعال سیاسی و حقوقی یمنی، عضو جبهه اطلاع رسانی و رسانه ای ضد جنگ سعودی -آمریکایی به گفت و گو پرداخته است.

وی در این زمینه گفت: قطعنامه آتش بس در استان الحديدة مطابق با توافقات مذاكرات سوئد کاملا ويژگی انسانی داشت تا آخرین بندر دریایی بسته نشود، گذرگاهی که به عنوان  تنها جریان حیات  زندگی بیش از 22 میلیون یمنی است تا وضعیت انسانی بیش از این وخیم نشود و این هدفی بود که مذاکره کنندگان یمنی ملى از صنعاء به همين خاطر در مقابله با دشمن وارد مذاکرات شده است.

مذاکره کنندگان یمنی در مقابل جامعه جهانی اتمام حجت کردند

فعال حقوقی یمنی گفت: مذاکره کنندگان ملی یمن چشم انداز کاملی برای حل همه جانبه بحران و برقراری صلح را ارائه دادند تا تمام توطئه های دولت های متخاصم و دخالت بیگانگان به شکست انجامد و در این زمینه به خاطر رعایت منافع ملی یمن از برخی مسائل و حقوق خود نیز چشم پوشی هایی داشتند و مدارا کردند به طوریکه حجت را در مقابل جامعه بین المللی تمام کردیم و راه تمام توجیهات و عذرها را بستیم.

 الشامی با اشاره به تلاش گروه های یمنی برای ادامه گفت و گوها در مراحل بعد گفت: هدف گروه مذاکره کننده اعزامی از صنعا این بود که نتیجه ای از رایزنی های سوئد با تفاهم نامه ای با چهارچوب سیاسی معین و امضای آن برای انتقال گفت و گو ها به مرحله بعدی حاصل شود، اما گروه مزدوران ریاض و آمریکا به شدت به آن اعتراض داشته و مخالفت کردند.

وی تصریح کرد: حتی در تفاهم نامه تبادل اسرا اگر انعطاف پذیری مذاکره کنندگان اعزامی از یمن نبود امضاء بر تبادل اسرا انجام نمی شد و مزدوران ریاض خیلی خواهان و مشتاق اسرایشان نبودند، اما وجود اسرای بیگانه سعودی و اماراتی و بیگانگانی از دولت های مختلف آنها را مصرّ به آزادی اسرایشان کرد.

نقض تفاهم نامه آتش بس در یمن از سوی مزدوران سعودی

فعال حقوقی و سیاسی یمنی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه آنکه آتش بس در حدیده اجرايي شد، اما مزدوران دشمن به آن پایبند نبودند و تجاوزها و نقض های مستمر از روز اول وجود داشته و همچنان نیز ادامه دارد . در آن منطقه تلاش هایی برای شکست دادن آنچه در تفاهم نامه منعقد شده و محاصره و دور زنی این تفاهم نامه وجود دارد و این موضوع به گواهی  رییس هیئت اعزامی سازمان ملل متحد که در حدیده حضور داشت و از دست ائتلاف سعودی و مزدوران ریاض ابراز ناراضیتی کرد مطرح شده است.

وی ادامه داد: از جهت مصوبه شورای امنیت در حمایت از تفاهم نامه سوئد ما آن را قدم مثبت می دانیم، اما تا به طور عملی در واقعیت اجرا نشود اثری نخواهد داشت.

جامعه بین الملل به دنبال راه حل برای جنگ یمن نیست

ماهر الشامی فعال حقوقی و سیاسی یمن در پایان گفت: ما معتقدیم جامعه بین الملل  به دنبال حل جامع بحران یمن نیست بلکه بر پیچیده شدن صحنه سیاسی در راستای خدمت به مصالح دولت های استکباری اقدام می کند.  

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

نظر شما