شناسهٔ خبر: 30486434 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیاز زیره سیاه و سیب زمینی به صورت آزمایشی در میبد کشت شد

یزد - ایرنا - پیاز زیره سیاه و سیب زمینی شیرین برای اولین بار به صورت نمونه آزمایشی( پایلوت ) در استان یزد در شهرک صنعتی جهان آباد میبد که در آن گیاهان دارویی و کم آبخواه کاشته می شود، کشت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، مدیرعامل شهرک صنعتی جهان آباد میبد روز سه شنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: از حدود چهار سال پیش تا به حال با همکاری جهاد کشاورزی کاشت گیاهان گلخانه ای ، گیاهان دارویی و کم آبخواه به صورت هدفمند برای کاهش آلایندگی هوا و انجام کار تحقیقی و ترویجی دنبال شده است.
محمد رضا ماندگاری تصریح کرد : ایجاد فضای سبز قبل از آن هم در شهرک صورت گرفته بود، اما در چند سال اخیر، سعی شده این کار به صورت علمی و با جهت گیری به سمت گیاهان کم آبخواه و با هدف کاهش هزینه های کشت گیاهان که قبلا با صرف هزینه هایی نهال ها از شهرهای دیگر خریداری می شد و ایجاد تنوع در کاشت و تولید گونه های گیاهی انجام شود.
وی افزود: در چشم انداز آینده کاشت گیاهان در شهرک صنعتی تامین حدود 100 سایت الگویی گیاهان دارویی برای کاشت توسط بانوان خانه دار در منازل با صرف هزینه های ناچیز و نیز استفاده در سطح استان پیش بینی شده است.
کارشناس مسئول جهاد کشاورزی میبد نیز کاشت گیاهانی نظیر اسطوخودوس ، مرزنگوش، پنج انگشت، نعناع فلفلی، سرخارگل ، مریم گلی ،چای ترش ، شاه پسند ،به لیمو ، گل مغربی، زوفا، رزماری، زرشک ،عناب، سنجد، گل محمدی، شب بو، همیشه بهار، گل کاغذی ،روئلیا، اقاقیا و زیتون را برشمرد که در شهرک صنعتی میبد کشت شده است.
سمیه اسماعیلی کیا در ادامه به سیب زمینی شیرین که برای اولین بار در استان یزد و در میبد به صورت پایلوت و آزمایشی کشت شد، اشاره کرد و افزود: این گیاه که ریشه آن سیب زمینی شیرین می دهد و ساقه های آن نیز رونده است ، در صورت جواب دهی می تواند در کنار درختان انار کاشت شود تا از سوختگی آنها جلوگیری کند.
وی همچنین کاشت پیاز زیره سیاه که در فضای باز صورت می گیرد را ذکر کرد که به صورت پایلوت در شهرک صنعتی جهان آباد و صدرآباد ندوشن کشت شده است.
شهرستان میبد چهار شهرک صنعتی دارد ، در شهرک صنعتی جهان آباد با وسعت 450 هکتار، حدود بیش از 300 واحد خدماتی ، کارگاهی و صنعتی مشغول به فعالیت است.
یکی از صنعت های فعال در این شهرک در راستای سند چشم انداز توسعه شهرستان ، صنعت فرآوری گیاهان دارویی است.
حدود 10 تا 15 درصد وسعت شهرک صنعتی جهان آباد میبد به فضای سبز اختصاص دارد.
تا به حال دو جشنواره گل محمدی با بهره وری از گل های باغ گل محمدی که از سه سال پیش در این شهرک به عنوان یک مکان آموزشی ترویجی ایجاد شد و مورد بازدید دانش آموزان و کشاورزان برای آشنایی با کاشت این گل به روشی علمی قرار می گیرد ، برگزار شده است .
مرکز شهرستان 104 هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
9934/ 2047/

نظر شما