شناسهٔ خبر: 30477011 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

حقایقی درباره مدیر موسسه ثامن‌الحجج!

گروه اقتصادي: سیدابوالفضل میرعلی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل «شرکت تعاونی ثامن‌الحجج دانش‌...

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادي: سیدابوالفضل میرعلی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل «شرکت تعاونی ثامن‌الحجج دانش‌آموختگان سبزوار» به ۱۵ سال زندان محکوم شد. حکمی که اعتراض بسیاری را برانگیخت.
اما خوب است چند نکته درباره او و موسسه‌اش را بدانید:

️میرعلی اصلا رئیس هیات مدیره و مدیرعامل ثامن نبوده است!
بله. طبق ماده ۳۶ اساسنامه تعاونی ثامن، هیات مدیره و مدیرعامل برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند. مدیران این شرکت تعاونی ده سال پیش در ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ براساس صورت‌جلسه مجمع عمومی انتخاب شده‌ا‌ند و از بهمن ۱۳۹۰ ریاست میرعلی بر هیات مدیره غیرقانونی بوده چون دیگر جلسه‌ای برای انتخاب هیات مدیره برگزار نشده.

️مدیرعاملی او هم از ۲۸ آذر ۱۳۹۱ غیرقانونی بوده
چون طبق ماده ۳۸ اساسنامه خود شرکت مدیرعامل برای دو سال انتخاب می‌شود. طبق صورت جلسه هیات مدیره تعاونی که ۲۸ آذر ۱۳۸۹ اگهی شده، او به مدیرعاملی انتخاب شده و مدیرعاملی‌اش ۲۸ آذر ۹۱ تمام شده. بعد از آن هم نه مجمعی و نه انتخاب هیات‌مدیره‌ای و نه انتخاب مدیرعاملی.

️بماند که باز طبق اساسنامه اصلا میرعلی را از دم در تعاونی هم نباید راه می‌دادند. چون شرط عضویت در تعاونی ثامن، داشتن حداقل مدرک کاردانی یا معادلش بوده که میرعلی فقط دیپلم داشته!

️سرمایه این شرکت تعاونی در هنگام تاسیس چقدر باشد خوب است؟ ۶میلیون و ۳۰۰ هزار تومان! تازه از این مقدار اعضا ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را نقد داده‌اند و گفته‌اند بقیه‌اش را تا دو سال دیگر می‌دهیم. در پرونده این شرکت چیزی به اسم افزایش سرمایه وجود ندارد. میرعلی و شرکا با همین ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تومان توانسته‌اند حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از مردم پول جذب کنند.

️کل هیات‌مدیره سرکاری بوده است! یکی از اعضای هیات مدیره در ۲۱ مرداد ۹۱ استعفا می‌دهد اما آقای میرعلی عضو علی‌البدل را هیات مدیره دعوت نمی‌کند.

️کار خانوادگی بوده! ۱۴ مهر ۱۳۹۰ مطابق اگهی تغییرات اداره ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی، میرعلی همسرش را به عنوان منشی هیات مدیره انتخاب می‌کند! زوج و زوجه کلیه قراردادها و اسناد رسمی و تعهدآور بانکی و اوراق بهدار شرکت را امضا می‌کرده‌اند. هیات‌مدیره چه می‌کرده؟ اصلا خبر نداشته.

️میرعلی با پول‌های چه می‌کرده؟ دستش باز بوده. به «تعدادی» از سپرده‌گذاران سودهای بیشتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی می‌داده، به «افراد خاص» هم تسهیلات با مبالغ بسیار زیاد می‌داده.

️از جمله به یک نفر ۸۴۸ مورد تسهیلات داده. یعنی این فرد اگر هر روز یک قلم تسهیلات (وام) دریافت می‌کرده، به مدت دو سال و چهار ماه کار روزانه‌اش دریافت تسهیلات به ارزش ۵هزار میلیارد تومان بوده!
️تعدادی از این تسهیلات به افراد خاص و برخی «نهادها» بدون اخذ وثیقه مناسبت جهت حمایت پرداخت شده که اغلب هم معوق مانده.
️اسناد و مدارک برخی از این تسهیلات از بین برده شده‌اند.

️اهمیت حمایت!
حمایت‌های احتمالا خیلی موثر بوده چون کسی به مدت ده سال جلودار این موسسه نبود از جمله ۱۰ دی ۱۳۹۳ یک شعبه بازپرسی به میرعلی ابلاغ می‌کند که دیگر نمی‌تواند سپرده قبول کند یا حساب باز کند. اما دقیقا تا یک سال بعد او ۵۶۸۷۶ حساب تازه در بانکش باز کرده بود (آنهم فقط در ۱۳ استان کشور) و بیش از ۲هزار میلیارد تومان هم جذب کرده بود.
احمد توکلی، که از مدت‌ها پیش پیگیر ماجرا بود ادعا کرده «عمده تسهیلات کلان این موسسه به قضات باسابقه، فرزندان علما و شخصیت‌های سیاسی پرداخت شده که دیده‌بان شفافیت و عدالت در صورت عدم پاسخگویی بانک مرکزی، اسامی این افراد را منتشر خواهد کرد.»

تمام اطلاعات این گزارش از اطلاعیه دادستانی تهران پیرامون حکم محکومیت میرعلی برگرفته شده است./روزاروز

نظر شما