شناسهٔ خبر: 30459170 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعتراض شدید چین به حضور ناو آمریکایی در آب‌های دریای چین جنوبی

در آستانه آغاز گفت‌و‌گوهای تجاری میان واشنگتن و پکن برای حل اختلاف‌ها و تنش‌ها، حضور یک کشتی جنگی آمریکایی در آب‌های چین بر پیچیدگی روابط این دو کشور افزوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چین با انتقاد از حضور یک ناو آمریکایی در آب‌های این کشور، از واشنگتن خواسته است در خصوص ایجاد شرایط مناسب برای پیشرفت در زمینه مذاکرات تجاری که از روز دوشنبه در «پکن» آغاز می‌شود اطمینان حاصل کند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «لو کانگ» سخنگوی وزرات خارجه چین روز دوشنبه طی جلسه‌ای، آغاز مذاکرات دو کشور را تایید کرد. مقامات سفارت آمریکا و وزیر تجارت چین جزئیاتی از نشست خود اعلام نکرده‌اند. با این حال هنوز هیچ یک از طرفین اعلام نکرده اند که مواضعشان از زمان توافق دسامبر بین «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین تغییر کرده است یا خیر.

وزارت خارجه چین می‌گوید که هواپیما و ناوهای ارتش چین، یک کشتی آمریکایی راشناسایی کرده و به آن اخطار داده‌اند از آبهای جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی خارج شود. پکن تاکید کرده است که این کشتی جنگی قوانین بین‌المللی و قوانین چین را نقض کرده و حق حاکمیت ارضی چین را نقض کرده است.

«راشل مک‌مار» سخنگوی ناوگان اقیانوسیه نیروی دریایی آمریکا امروز (دوشنبه) از عملیات دریانوردی ناو «یو اس اس مک‌کمپبل» آمریکا در فاصله اندکی از مجمع‌الجزایر مورد مناقشه «پاراسل» در دریای چین جنوبی خبر داده است.

کانگ با اشاره به نیاز به حل مشکلات تجاری گفت: «برای رسیدن به این هدف هردو طرف باید مسئولیت ایجاد فضای مطبوع و لازم را داشته باشند». اما از طرف آمریکا پاسخی در این زمینه دریافت نشده است.

از زمان روی کار آمدن ترامپ و قرار دادن تعرفه‌های گمرکی بالا بر روی کالاهای چینی و پاسخ متقابل چین، دور تازه‌ای از تنش‌های تجاری و سیاسی بین دو کشور به‌وجود آمده است. همچنین طی ماه‌های گذشته برخی رویدادها تنش میان آمریکا و چین را بیشتر کرده است. از جمله این موارد می‌توان به تقاضای چین از تایوان برای پیوستن مجدد به این کشور و دخالت آمریکا برای جلوگیری از این اتفاق و دستگیری معاون مالی شرکت هوآوی چین در کانادا با درخواست آمریکا اشاره کرد.

انتهای پیام/م

نظر شما