شناسهٔ خبر: 30437722 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

از قصه 96 تا نانوشته 97

صاحب‌خبر -
حسن فرامرزی
مسئول صفحه خوانندگان
سال 96 دارد به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود، این سال هم مثل همه سال‌های قبل از خود با فصل‌ها و ماه‌ها و روزهایش آمد و خود را به ما نمایاند و حالا هم مثل مسافری که می‌خواهد ساک و چمدان‌هایش را ببندد با چند هفته آخر سال نشسته‌اند و با هم آخرین روزها و دقایق را کنار چشم ما می‌چینند و برمی دارند. سال 96 را چطور آغاز کردید و چطوربه پایان رساندید؟ حالا که به این سال نگاه می‌کنید چه احساسی دارید؟ چه تصویرهای تلخ و شیرینی از این سال در ذهن‌تان نشسته است؟
از سوی دیگر اما سال 97 هم در پیش است. سنت نانوشته هر سال جدید این است که برای آن سال نقشه بریزی و برنامه تدارک ببینی و عزمی جزم کنی که تغییر کنی، یعنی سودای خانه تکانی در وجود و خویشتن. شاید نه فقط ما ایرانی‌ها که همه ملل در مواجهه با آغاز سالی دیگر چنین ایده‌ها و افکاری به ذهن‌شان خطور کند. اگر شما هم از آن دست ایرانی‌هایی هستید که سال نو را با خواستی و انتظاری درونی برای تغییر - از تغییرات خلقی و رفتاری بگیرید تا تغییرهای بیرونی‌تر و مرئی‌تر که البته این بخش دوم هم احتمالاً نتیجه و ادامه آن تغییرات اول هستند - آغاز می‌کنند به ما بگویید هر سال تا چه اندازه می‌توانید انرژی تصمیم‌های خود را برای آنچه می‌خواهید حفظ کنید. اگر به تجربه موفقی، نسخه و راهکاری در عملی کردن تصمیم هایتان در تغییر عادت‌ها و منش و رفتارهایتان رسیده اید این تجربه را با ما در میان بگذارید و اگر شکست‌هایی را در این راه تجربه کرده‌اید بگویید چطور می‌توان از تجربه این شکست‌ها برای عملی کردن ایده تغییر بهره برد؟ اینها پرسش‌هایی بود که گروه خوانندگان روزنامه ایران با مخاطبان خود به صورت پیامکی، تماس تلفنی، ایمیل و از طریق کانال تلگرام ایران در میان گذاشت. آنچه در ادامه می‌آید مرور پاسخ‌هایی است که در این باره به دست ما رسیده است.

   96 به استثنای نوسان بازار خوب بود
مجتبی ابلو – 668...0919: سال ٩٦ خوب بود ولی برای ما این نوسان بازار خیلی بد بود و دوست ندارم تکرار بشه.
   قرارهایی که با خود برای سال جدید گذاشته‌ام
یعقوب کبیری- ایمیل: با خودم قرار گذاشته‌ام سال جدید که می‌آید سخت کار کنم اما دنبال نتیجه نباشم و فکرم را در بند وسواس‌های نتیجه نکنم. با خودم قرار گذاشته‌ام سال جدید که می‌آید کم‌تر از دیگران توقع و انتظار داشته باشم چون می‌دانم هیچ سمی به اندازه توقع و انتظار از دیگران برای روح آدم کشنده نیست. با خودم قرار گذاشته‌ام سال جدید کم‌تر انتظار آرامش از محیط پیرامونی خود داشته باشم، درعوض از خود انتظار آرامش داشته باشم چون به تجربه آموخته‌ام که نمی‌شود هوای طوفانی را آرام کرد اما می‌توان در همان هوای طوفانی با آرامش رفتار کرد. با خودم قرار گذاشته‌ام که سال جدید بیشتر از آنکه به فکر دریافت عشق و محبت و مهر باشم بیشتر به‌عنوان دهنده عشق و مهر و محبت ظاهر شوم چون می‌دانم اگر همه ما خودمان را فقط در قالب دریافت‌کننده و گیرنده عشق و محبت تعریف کنند کسی به دیگری مهر نخواهد ورزید.
   ۹۶ برای من خوب بود چون قانون‌های زندگیم رو تغییر دادم
مریم درویش زرندیه - کانال تلگرام ایران: سال ۹۶ برای من سال خوبی بود چون قاعده و قانون‌های زندگیم را تغییر دادم و قاعدتاً وقتی چیزی تغییر می‌کند شرایط هم با آن تغییر می کند.
   از این همه تلخی باید بگذرم
مجد پرور- تهران- 200...0910: سال ۹۶ مثل همه سال‌هایی که گذشت با دهن کجی کردن به آدم ها می‌گذرد. برای من به شخصه تلخ بود مثل زهر اما باید که بگذرم از گذشته. برای خودم دنبال خلق لحظه‌های شاد باشم. باید آدم‌هایی را که الان کنارم هستند بیشتر قدر بدانم.وقتی به سالی که گذشت نگاه می‌کنم دور و برم پر است از آدم‌هایی که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند. چهر‌ه هایی ماتم گرفته. همیشه همین است؛ قطار قدیمی مسافرانش را در ایستگاه‌هایی جا می‌نهد. امسال بیشترین تلاشم در بهبود روحیه خودم و اطرافیانم گذشته و این مدت باقی مانده هم امیدوارم به بهترین نحو بگذرد.
   در حق سالی که گذشت بی‌انصاف نباشیم
ساغر ابوترابی - تماس تلفنی: در حق سالی که گذشت نمی‌خواهم بی‌انصاف باشم؛ هر چند ذهن آدمی تلخی‌ها را بیشتر یادش می‌ماند. اتفاقات خوب و شاد برایم کم نبوده‌اند؛ مثل ازدواج برادرهایم؛ مثل تولدهای قشنگ نزدیکانم. و از دست دادن‌هایی که هنوز کم رنگ نشده‌اند. در سالی که گذشت تا حدود زیادی کتاب‌هایی که در کتابخانه‌ام بودند نفس تازه کرده‌اند و آنها را خوانده ام. برای شاگردانم رفیق بهتری بوده ام. راه‌اندازی کار جدیدم در آخرین لحظات سال ۹۶ اتفاق افتاده و خدا را شکر برای همه اتفاقات سالی که گذشت.
   سال آینده را افتضاح می‌بینم
صهبا فکوری - 779...0937: زیاد از سال 96 و زندگی‌ام راضی نبودم ولی تقریباً به اهدافم رسیدم. اتفاقات خیلی بدی رخ داد مثلاً دلار گران شد، زلزله آمد، شورش و اغتشاشات سیاسی اخیر و گران شدن تخم مرغ. سال آینده را افتضاح می‌بینم.
   سال جدید را می‌خواهم بیشتر در حال زندگی کنم
فاطمه شیرازی - شیراز- ایمیل: سال جدید را می‌خواهم بیشتر در حال زندگی کنم. هر چند خیلی سخت باشد. نیم نگاهی برای روزهای بعدم داشته باشم.از تنش‌ها و استرس‌های زندگیم کم کنم. به ورزش و سلامتی‌ام بیشتر اهمیت بدهم. توصیه خاصی ندارم به دیگران؛ ولی هر وقت اهداف و خواسته‌هایم را مکتوب کرده‌ام از خجالت سرکشی به نوشته‌هایم هم که شده سعی کرده‌ام به آنها برسم و تلاش کنم.
   به لطف خدا به اهداف کوتاه مدتم رسیدم
بدون نام - کانال تلگرام ایران: به لطف خدا به اهدافم رسیدم البته اهداف کوتاه مدتم، اما چشمم آب نمی‌خورد که وضعیت بهتری داشته باشم.
   بهترین اتفاق سال کم شدن وابستگی‌هام بود
610....0912:سال ٩٦ هم داره تمام میشه مثل تمام سال‌هایی که پشت سر گذاشتیم میره و با تمام خوبی‌ها و بدی‌هاش به خاطره‌ها می‌پیونده. بچه‌هام یه سال بزرگتر شدن و من یه سال پیرتر. عزیزایی دیگه کنارمون نیستن و کوچولوهایی به این دنیا اومدن تا غم از دست رفتگان سبکتر بشه. الان که به آخر سال رسیدیم حس می کنم هیچ کار مفیدی تو این سال انجام ندادم که خوشحالم کرده باشه و حالمو عوض کرده باشه ولی کنار تمام این سکون مسئولیتم بیشتر شد که اعتماد به نفسم رو بالاتر برد و وابستگی هام رو کمتر کرد شاید این بهترین اتفاق این سال واسه من بود.
   فقط تنها می‌توان امید داشت
پرستو عزیزی - کانال تلگرام ایران: سالی پر مشغله و دردسر داشتم و امسال هم بدتر از پارسال بود. هیچ توصیف مناسبی برای این سال عجیب و غریب نیست و فقط تنها می‌توان امید داشت و تنها امیدم شادی برای مردم و جامعه است. در مورد شرایط اقتصادی کشورم من نباید نظر دهم چون به راه حلی نمی‌رسیم.
   آرزوی انتخاب‌های خوب برای هموطنانم دارم
حیدر داوودی- شهرستان خلخال - ایمیل: سال 96 با توجه به اتفاقات خوب و بدی که در هر سال گریبانگیر آدم‌ها می‌شود این سال نیز همچون سال‌های گذشته اتفاقات تلخ و شیرین را در خود جای داد. اتفاقاتی که تجربیات ما در سال‌های آینده را می‌سازد. مثل همه آدم‌ها که آرزوی پیشرفت در هر سال را دارند من نیز می‌خواهم پیشرفت کنم و به اندازه یک سال بزرگتر شوم هم از نظر عقلی و هم از نظر روحی و هم از نظر مالی بیشتر اتفاقاتی که برای ما در آینده می‌افتد همه تحت تأثیر انتخاب هایمان است که ما اکنون انجام می‌دهیم پس برای همه هموطنانم امیدوارم انتخاب‌های خوبی در زندگی خود داشته باشند.
   سال اوضاع مشوش سیاسی و اقتصادی
بدون نام - کانال تلگرام ایران: سال 96 مثل دیگر سال های گذشته سال پر خیر و برکتی برای من بود و خدا را سپاسگزارم. در مورد اهداف و خواسته‌ها می‌توان گفت تا حدودی به اهدافم نزدیک شدم. اتفاقات امسال مخصوصاً زلزله کرمانشاه و سقوط هواپیما که تلفات بسیاری داشت تلخ بود، همچنین زلزله در تهران که بسیاری از انسان‌ها را از خواب غفلت بیدار کرد. متأسفانه امسال خشکسالی در فصل پاییز و نباریدن باران را شاهد بودیم اما بارش زیبای برف زمستانی دل بسیاری از مردم ایران را شاد کرد اما در همین هنگام اغتشاشات اخیری که صورت گرفت وضع سیاسی را مشوش کرد. از نظر اقتصادی هم با افزایش قیمت دلار و سکه در بازار جهانی متأسفانه وضع مساعدی در جامعه ایجاد نکرده است. امیدوارم در سال آینده از وضعیت بهتری
برخوردار شویم.
   کار ما از سال جدید گذشته، ان شاءالله
 زندگی بعدی
مسعود ده بزرگی- استهبان - کانال تلگرام ایران: در کانال تلگرامی (گوجه سبز میرزا) نوشته شده بود: ‏دیگه کار من از شنبه و فردا و زنگ بعد و هفته بعد و سال بعد گذشته. ان شاءالله از زندگی بعدی، برای من هم همین طوره.
   دیگه برنامه‌ریزی نمی‌کنم
احمدرضا- بهشهر- 318...0911: هر سال مثل همیشه آغاز و مثل همیشه پایان، هیچ تنوع و دگرگونی و چیز جدیدی به وجود نیامده، ضمن اینکه دیگر اصلاً برنامه‌ریزی هم نمی‌کنم چون هیچ کدام هیچ وقت نه عملی شد نه جواب داد.
   هیچ وقت نمی‌توانی به برنامه‌های سال جدید عمل کنی
فاطمه اسدی- شیراز-تماس تلفنی: همیشه قبل از اومدن سال جدید کلی برنامه تو ذهنت‌داری که این کار و می کنم و اون کار رو می‌کنم ولی دست روزگار واسه غافلگیری آماده اس یه اتفاق‌هایی پیش میان که برنامه هاتو فراموش می کنی و باید برای لحظه تصمیم بگیری. من که هیچ وقت نتونستم طبق برنامه پیش برم حتی واسه یه درس خوندن ساده هم که برنامه‌ریزی می کردم نمی شد اجراش کنم. الان هم فقط به خودم میگم استرس نداشته باش، کمتر حرص بخور، اینقدر زود عصبی نشو همه چیز اونجوری میشه که تو میخوای ولی می دونم دارم به خودم وعده میدم که تا اجرا شدن خیلی راه در پیش هست. ان شاءالله که واسه همه سال خوب و پربرکتی باشه.
   به خاطر سنم بیشتر به فکر آن دنیا هستم
218....0912: اهداف در سنین مختلف تغییر می‌کند برای من که دارای سن وسالی هستم و رو به میانسالی می‌روم تقریباً هدفم دنیای دیگر است که اگر با ایمان وعقیده توأم باشد فکر کنم باید به دنیای باقی بیندیشم که مزرعه‌اش همین دنیاست. اینکه کارهای نیک انجام دهم البته تا آنجا که در توانم بوده انجام داده‌ام.
   96 سال سختی برای کاسب‌ها بود
سید عبدالله بهرامی - تهران - تماس تلفنی: خیلی ساده می‌توان گفت سال 96 هم مثل سال‌های دیگر تکراری بوده و تنوع و تغییری پیش نیامده چون هیچ یک از خواسته‌های ما حل نشد بلکه شرایط زندگی و اقتصادی برای من و امثال من که کاسب هستیم روز به روز سخت‌تر و بدتر شده. وعده‌ها باعث شده اعتماد مردم به دولت از بین برود و در آخر می‌توانم بگویم فقط باید انتظار داشته باشیم این زندگی و شرایط از اینکه هست بدتر و سخت‌تر نشود چون از دولت امیدی به ما نرسید.
   امروزه بهترین امنیت دنیا از آن ماست
فرهاد فرهادی- کانال تلگرام ایران: سالی متوسط بود و اهداف و خواسته‌هایمان کم و بیش برآورده شد و در مورد اتفاقات 96 باید عرض کنم که انسان با هر شرایطی باید به زندگی ادامه دهد و امیدوارم در سال جدید شرایط اقتصادی برای همه مردم ایران پر بار باشد همراه با امنیت کامل که امروزه بهترین امنیت دنیا از آن ماست.
   دولت جلوی اختلاس و بی‌عدالتی در بودجه 97 را بگیرد
داوود قهرمانی- تهران - تماس تلفنی: راستش را بخواهید زلزله و کم آبی از جمله مواردی بوده که ناراحتم کرد و دلم برای همنوعانم تپید. به نظرم ما باید در استفاده از سیستم‌های قدیمی تجدید نظر کنیم و برای بی‌آبی پیش رو باید به مسئولان گفت از خود مایه بگذارند نه از مردم. امیدوارم دولت فقط جلوی اختلاس و بی‌عدالتی در بودجه 97 را بگیرد چرا که در این صورت شاید احتمال برود سال خوبی داشته باشیم. از دولت به‌عنوان یک بازنشسته لشکری انتظار دارم در مورد حقوق بازنشستگان لشکری که 8 سال دفاع مقدس در نیروی‌های مختلف مقابل دشمن جنگیدند فکر
 اساسی کند.
   دید مثبتی نسبت به سال جدید دارم
مجدپرور- تهران- 739....0912: دید مثبتی نسبت به سال جدید دارم. برای خودم تغییرات زیادی تجویز کرده‌ام و در ذهنم خیلی مطالب نوشته‌ام که برای عملی شدن آنها باید روی کاغذ
بیایند.
   زندگانی با همین غم ها خوش است
نرگس کلوانی - اراک - ایمیل: به نام گرداننده شب‌ها و روزها. سلام. همیشه درپایان سال حالتی بین امید و ناامیدی برای انسان پیش می‌آید. امید به اینکه سالی جدید و حسی جدید را تجربه می کند و ناامیدی به اینکه فرصت‌هایی را از دست داده است و اعداد سنش بیشتر می‌شود و کارهای ناتمامی که باید انجام می داده و نکرده است. سال96 هم مانند سال های پیش زیبا آغاز شد، اصلاً آغاز زیباست زیرا در آغاز امید‌داری و این امید زیباترین حس زندگی است. در سال 96 زندگی کردیم، خندیدیم، گریستیم، دلمان شکست، دلی را شکستیم، حالمان خوب شد، حالی را خوب کردیم و.... به قول شاعر: زندگانی با همین غم‌ها خوش است / با همین بیش و همین کم‌ها خوش است
شیرین‌ترین تصویرهای امسال من تصویرناب شهداست.تصویر لبخند جوان سربریده‌ای که تا پایان سال سر من را پیش خودم سربه زیر می‌کند از شدت شرمندگی و پیش دشمن سربلند...
تصویر اعتماد بزرگان به من و تصویر خاک‌های باران خورده شلمچه و فکه. تصویر لبخند زیبای پدر و مادرم و تصویر دعواهای کودکانه با برادرم...و درپایان تصویرگنبد طلای سلطان خراسان.
تصویر تلخ زندگیم شکستن احترام احساسم توسط افرادی است که توان گردن گرفتن خطاهای خود را ندارند. تصویرتلخ زندگیم کشتی سوخته درآب و هواپیمای سقوط کرده دراوج آسمان است. اما امید دارم به آغاز سال جدید و امید دارم به زیباتر شدن جهانم و امید دارم به سالی که پر از نیکویی است و می‌خواهم تصاویر زیبای آرمان‌هایم را رنگ‌آمیزی کنم و تلاش برای آنها تلاش برای انسان شدن و انسان ماندن و شهیدانه زیستن و مهربانی و مهربانی و مهربانی... سالم را با روز مادر و عطرخانم فاطمه زهر ا(س) به پایان می‌برم که این پایان بهترین آغاز برای سال جدید است.
   توصیف خاصی برای امسال ندارم
نسرین - 633...0935: سال 96 از اتفاقات بد ناراحت شدم اما نمی‌شود از اتفاقات بد گله و شکایت کرد، همه جای دنیا خوب و بد با هم رخ می‌دهد. توصیف خاصی برای امسال ندارم همه سال‌ها بالا و پایین خودشان را دارند.
   ایران جامعه متعهدی نیست، آرزوی من تغییره
داورزنی -تهران - کانال تلگرام ایران:این روزها که می گذرد، نگران آینده این سرزمینم و به تبع اون تمام اطرافیان و اونهایی که دوستشون دارم.متأسفانه مردم به حال خودشون رها شدند. مردمی که به حال خودش رها بشن، سرانجامی جز این اتفاقات هر روزه دور و برمون ندارند. خیلی چیزها در ذهن دارم اما با اون چیزی که در واقعیت می‌بینم هیچ تطابقی نداره. برای مثال توی کلاس‌های درسی که دارم، دانشجوها دیگه انگیزه‌ای ندارند، همه دنبال راحتی و آسایشند و همه شون هم یک چیز توی ذهنشون هست، چون دیگران بی‌خیالند و مسئولان به فکر خودشون هستند، پس چرا ما باید متعهد باشیم. آخر ترم هم مجبورم به همه کلاس چند نمره بدم تا نصف کلاس قبول شن! حالا این فقط، یک نمونه بود مشت نمونه خروار!
این فکر غالب جامعه است،  تعهد یا همون وجدان به طورکل فراموش شده است.
توی صفحه‌های مجازی، همه از انسانیت و هزاران صفت خوب می نویسند و کپی می کنند و لایک می کنند و طرفداری می کنند و... اما درعمل، هیچ کس رفتار نمی کنه. ما ایرانی ها، ایده آلیست هستیم نه عملگرا. حالا توی بستر این جامعه متوهم و مرده، من چه آرمان و احساس و امیدی باید توی سال و ماه و هفته و روزها و.... داشته باشم؟
آرزوم تغییره.
   اتفاقات تلخ شخصی باعث باز‌تر شدن دیدم شد
امیر صالحی - 716...0919: سالی که گذشت ادامه حرکت رو به جلو برای پیشرفت بود، هرچند اتفاقات عمومی دلخراش زیادی وجود داشت اما از نظر من اتفاقات تلخ شخصی باعث باز‌تر شدن دیدم نسبت به اتفاقات شد.
   سال 96 یاد گرفتم که تنها به خدا تکیه کنم
آزاده اسماعیلی- اصفهان- 360...0938: سال 96 با تمام لحظه‌های خوب و بدش گذشت و ما فقط درکشمکش این لحظات تنها یک چیز برایمان باقی می ماند چیزی به نام یک خاطره.خاطرات خوب باعث شادی و خاطرات بد تنها گام هایی برای تلاش بیشتر و استقامت بیشتر هستند من در این سال یاد گرفتم که تنها به خدا تکیه کنم و فقط از او طلب کنم هر آنچه  آرزو دارم.
   برای سال جدید برنامه زیاد دارم
آزاده اسماعیل پور:تهران- تماس تلفنی: سالی که داره میاد برنامه زیاد دارم امیدوارم که بتوانم به همشون بپردازم.
   سال 96 خوب شروع شد اما خوب تمام نشد
محمد صادق عابدینی- تهران- کانال تلگرام ایران: اوایل سال 96 به خودم گفتم امسال حتماً سال خوبیه، گفتم از اول پر انرژی میرم جلو، به جای استفاده از اتومبیل پیاده روی می‌کردم، شب‌ها موسیقی گوش می‌دادم، روز‌ها زبان می‌خواندم و تو فکرم نقشه یک سفر خارج از کشور را می‌کشیدم. اگر می‌شد به کنسرت و تئاتر می‌رفتم.  چند تا سفر خارج از شهر هم داشتم. زندگیم مثل فیلم‌های سینمایی پر از شادی پیش می‌رفت تا اینکه ورق برگشت. خیلی هم بد ورق برگشت. سال 96 خوب شروع شد اما خوب تمام نشد. پدرم را از دست دادم، موقعیت شغلی‌ام به خطر افتاد. تو زندگیم پشت سر هم نه شنیدم. دعا کردم برآورده نشد، آرزو کردم آن هم برآورده نشد. سال 96 اینجوری شد.  حالا آرزویی ندارم، دعا می‌کنم ولی نه برای خودم، اگر دعا کنم میگم همه شاد باشند، خدا خواست برآورده کند نخواست هم خب مثل باقی دعا‌ها،آن روزی که پشت در بیمارستان برای سلامتی پدرم دعا کردم و برآورده نشد، با خودم گفتم حتماً خیریتی تو کار بوده، الان هم اگر خدا نخواست ما شاد باشیم در سال 96 حتماً خیریتی تو کار بوده شاید اصلاً شادی برای م
ا مضر باشه!
   کار امروز را به فردا نخواهم سپرد و سعی می‌کنم باز بذر مهربانی بیفشانم
بدون نام - کانال تلگرام ایران: سال 96 را مثل همیشه با خانواده در کنار حرم آقا امام رضا(ع) شروع کردیم، سعی کردم خوب باشم، با همه مهربان باشم، کینه به دل نگیرم، مادر خوب، همسر خوب و کارمندخوبی برای سازمانم باشم، تا حدودی موفق بودم ولی دوست داشتم چند تا کلاس برم که میسر نشد. سال تحویل را باز در کنار ضریح امام رضا(ع) خواهیم بود.آرزوهای خوبی خواهم داشت، ولی حتماً اولویت‌های زندگی را مد نظر می‌گیرم، کار امروز را به فردا نخواهم سپرد و سعی می‌کنم باز بذر مهربانی بیفشانم.
   اگر به خرید ماشین فکر کنم سال خوبی بود
 اگر به قسط‌هایش سال بد
جعفری-کردستان - تماس تلفنی: اینکه امسال سال خوبی بود یا نه به این برمی گردد که از چه زاویه‌ای به این سؤال نگاه کنیم. برای من که امسال موفق به خرید ماشین شدم باید گفت سال خوبی است اما اگر به اقساطی که باید برایش پرداخت کنم فکر کنم می‌توان گفت نه سال خوبی نبود چرا که تا دو سال دیگر هم باید قسطش را پرداخت کنم و حالا حالاها گرفتارم.
از لحاظ اقتصادی و وضعیت معیشتی سال خوبی نداشتم به علاوه اتفاقات بد دیگر اما با این حال از قدیم گفته‌اند که انسان به امید زنده است. امیدوارم سال آتی سالی پر برکت و رزق و روزی برای خانواده‌ام باشد تا بتوانیم شرایط زندگی‌مان را سر و سامان بدهیم.
   سال 96 پرمخاطره بود اما ناامید نیستیم
محمود صبوری - ایمیل: سال 1396 خورشیدی سال پر مخاطره‌ای بود. زلزله کرمانشاه، کرمان، تهران و کمبود آب و نیامدن باران. تجاوز رژیم غاصب صهیونیستی به سوریه و سرنگون شدن جنگنده اف14 اسرائیل بر فراز سوریه، آتش‌سوزی‌های پی در پی و تصادف نفتکش سانچی و سقوط دلخراش هواپیما در نزدیکی یاسوج و مهم‌تر از همه معضل ازدواج و طلاق، تجاوز به دختران خردسال و فراگیر شدن اعتیاد در جامعه.
اتفاقات خوبی که رخ داد موشک‌هایی بود که به دست توانای متخصصان جوان و برومند سرزمین ساخته شد و پهپادهایی که آماده شده تا امنیت مرزها و جاده‌ها را به ارمغان آورد. همچنین کشف هزاران تن
مواد مخدر.
آینده خوبی را در این سال یعنی سال 97 خورشیدی با دلسوزی و حمایت مسئولان محترم امیدوار هستم. فکر کنم که شرایط اقتصادی ما فرهنگیان در سال آینده به امید خدای متعال بهتر از سال 96 خواهد شد. ان شاءالله، توفیق روز افزون برایتان آرزومندم.

نظر شما