شناسهٔ خبر: 30435927 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نشان مهربانی بر سینه بی نشان ها

صاحب‌خبر -



سهیلا نوری
روزنامه‌نگار
در بزنگاه زندگی، مهربانی و محبت را با تمام وجود حس کرده‌اند برای همین محال بود قلب‌شان برای مهر ورزیدن به تب و تاب نیفتد. درد را که با گوشت و پوست‌شان لمس کرده‌اند، برای همین امکان نداشت درد کشیدن دیگری را تاب بیاورند و سر گرسنه بر بالین گذاشته‌اند و در سرمای استخوان سوز شهر، چشمان‌شان گرم خواب شده است برای همین نتوانستند از بی‌سرپناهی هموطنان‌شان بسادگی عبور کنند و با عزمی جزم راهی کرمانشاه شدند.  همزمان با ویرانه نشینی مردمان کرمانشاه، شوری ایران را فرا گرفت و هرکسی از هر قشر و جایگاهی با هرچه در توان داشت برای بهبود وضعیت هموطنانش گامی برداشت، هرچند که این شور و غلیان احساس همچون آتشی برافروخته، در مختصر زمانی به سردی گرایید، اما بهبودیافته‌ها(بی‌خانمان‌ها و بیماران مبتلا به اعتیادی که روزهای سیاه زندگی‌شان به سرآمده است) و یاورهای (افرادی که تجربه بیماری اعتیاد یا بی‌خانمانی را ندارند اما به‌دلیل سایر آسیب‌های اجتماعی به این مؤسسه‌ها پیوسته‌اند) مؤسسه طلوع بی‌نشان‌ها کاری کردند کارستان! زلزله که کرمانشاه را لرزاند، قلب آنها هم لرزید و چون از جنس درد هستند مردانه پای کار ایستادند و تا به امروز که عمر ویرانه‌ها، چادرها و کانکس‌های سرپل ذهاب و روستاهای اطرافش بیشتر از سه ماه شده است، هر کاری از دست‌شان برآمده انجام دادند، تا ردپای زندگی از این دیار پاک نشود. با حسین عبدالکریمی؛ از یاورهای داوطلب و فعال مؤسسه به گفت‌و‌گو نشستیم تا از فعالیت‌های انساندوستانه او و همراهانش در سرپل ذهاب بیشتر بدانیم و این روزهای پایانی سال را به امید زنده ماندن مهربانی و همدلی به بهار گره بزنیم. «سه روز از زمین لرزه کرمانشاه گذشته بود که مایحتاج مورد نیاز مردمان منطقه را بارِ 4 کامیون 10 تنی و 4 ماشین آفرودی کردیم و راهی منطقه «ثلاث باباجانی» شدیم. دیدن خرابی‌هایی که به بار آمده بود آن هم از نزدیک، باعث شد تا تصمیم جدی‌تری برای یاری رساندن به مردمان آن منطقه بگیریم. برای اجرای برنامه‌های متعدد و مهمی که در ذهن داشتیم به مکان وسیعی نیاز داشتیم تا به تداراکات اختصاص پیدا کند و بتوانیم در پی اطلاع‌رسانی و همکاری افرادی که به مؤسسه طلوع بی‌نشان‌ها اعتماد داشتند، اقلام مورد نیاز زلزله زدگان را جمع‌آوری و در اختیار آنها قرار دهیم.» حسین عبدالکریمی با بیان این موضوع ادامه داد: به این ترتیب شهر سرپل ذهاب که بیشترین میزان تخریب و خسارت ناشی از زلزله را به خود و روستاهای اطرافش اختصاص داده بود، برای لجستیک (یکپارچه‌سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه‌جایی کالا و بسته ‌بندی) در نظر گرفتیم. مکان مورد نظر را که یک مزرعه بزرگ بود تجهیز کردیم و در محوطه آن یک انبار را به مواد غذایی خشک و یک انبار را به نگهداری از اقلام مصرفی اختصاص دادیم. 4 هفته پس از استقرار گروه در منطقه هم آشپرخانه طبخ غذای گرم مؤسسه راه‌اندازی و کار پخت روزانه 2500 پرس غذا برای وعده ناهار و شام آغاز شد که البته این طرح همچنان ادامه دارد و هر روز این تعداد غذا در شهرستان سرپل ذهاب و مناطق روستایی واقع در شعاع 40کیلومتری این شهرستان و مسیر «ازگله و ثلاث باباجانی» توزیع می‌شود. از این گذشته در طول این مدت کارخانه‌ها و مراکز متعددی هم با اعتماد به فعالیت‌های مؤسسه با ما همراه شدند و کمک‌هایشان از قبیل اقلام بهداشتی، در 3 تا 4هزار بسته تکمیلی در میان زلزله زده‌ها توزیع شد.


فریاد شادی
همراهان یک مؤسسه  خیریه خوب می‌دانند که شادی مرهمی تأثیرگذار برای دردی است که چاره آن دست نیافتنی به نظر می‌رسد، برای همین در روزهای نخستین که خشم زمین، مردمان کرد زبان را چادرنشین کرد، یاورهای مؤسسه تصمیم گرفتند صدای شادی کودکان را به آسمان شهر سرپل ذهاب و روستاهای تخریب شده آن برسانند، تا زندگی از یاد ویرانه نشین‌های این مناطق نرود.به این ترتیب فاز دوم برنامه‌های مؤسسه، به کودکان اختصاص یافت؛ «سه روز آخر هر هفته برای کودکان سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن برنامه‌های مفرحی ترتیب داده می‌شود و به غیر از بازی و سرگرمی‌های گروهی، فیلم‌ها و ویدئو‌های شاد نیز به نمایش در می‌آید تا علاوه بر اینکه حال و هوای آنها عوض شود پدر و مادرهایشان هم به زندگی بهتر امیدوار شوند. در ادامه همین برنامه‌های شاد، همزمان با شب یلدا، 2 هزار بسته یلدایی شامل هندوانه، انار، پرتقال، آجیل، فال حافظ و... را در شهرستان سرپل ذهاب و 4 هزار و 150 بسته را در روستاهای اطراف توزیع کردیم. ضمن اینکه در همان شب با همراهی یک شرکت خودروسازی، در یکی از مناطق سرپل ذهاب چادرهای شادمانی برپا کردیم و شرکت‌کنندگان در جشن با انجام بازی‌ها و برنامه‌های مفرح، سرگرم شدند و درنهایت با حضور بازیگر سینمای کشورمان – مهتاب کرامتی – به تماشای فیلم پرداختند.


رنج و گنج
بخش دیگری از فعالیت‌های مؤسسه طلوع بی‌نشان‌ها به نظافت شهر سرپل ذهاب مربوط می‌شود. برهمین اساس 120 نفر از بهبود یافته‌های جمعیت که همواره خود را به‌دلیل رفتارهای اشتباه دوران اعتیاد و بی‌خانمانی‌شان در خصوص محیط اطراف و طبیعت، موظف می‌دانند، به رسم کاری که بارها با شعار «ببخش و باورم کن» در تهران انجام داده‌اند، نظافت دو قسمت از شهر سرپل ذهاب را برعهده گرفتند و گوشه و کنار این شهر را از زباله‌ها پاک کردند، این در حالی است که در فاز دیگر بهبود یافته‌های مؤسسه طلوع بی‌نشان‌ها با همکاری یاورهای مؤسسه، کمک‌ها و اهدایی‌های غیر نقدی را که افراد مختلف از سراسر کشور به مؤسسه می‌سپردند توسط ماشین‌های «کمپین تهران شهر بدون گرسنه» جمع آوری، بسته‌بندی و به شهرستان سرپل ارسال کردند. علاوه بر این افراد ثابتی که هنوز هم در سرپل ذهاب حضور فعال دارند و خدمات بی‌منتی را به اهالی این مناطق ارائه می‌کنند از همین بهبود یافته‌ها هستند چرا که اینها بهتر از هر کسی درد   و رنج را می‌شناسند و راه درمانش را می‌دانند. از این‌رو است که با مرور زمان، دلسوزی و همدردی یاورها و بهبود یافته‌ها، به همراهی مردمان کرمانشاه پیشی گرفت و با وجود همه رفتارهای غضب آلودی که گاه به‌دلیل تحمل فشارهای روحی و روانی ناشی از زمین لرزه، از سوی اهالی سرپل ذهاب و روستاهای اطراف سر می‌زند، با مهربانی هرچه تمام‌تر به آنها کمک می‌کنند.

چهارشنبه شاد
بخش دیگر فعالیت‌ها از زمان وقوع زمین لرزه تا واپسین روزهای سال 1396 به همکاری مؤسسه با (ان‌ جی‌ او)های ثبت شده یا نشده‌ای مربوط می‌شود که در شهرستان سرپل‌ذهاب مستقر هستند و به کمک‌رسانی در زمینه کودکان، مسائل بهداشتی و دارویی می‌پردازند. گذشته از این تاکنون 30 کانکس مسکونی و 10 کانکس سرویس بهداشتی و حمام هم از طرف همین مؤسسه به منطقه ارسال شده است، اما آنچه این روزها به‌عنوان مهم‌ترین برنامه پیش روی جمعیت در حال زمینه‌سازی است پخت سبزی پلو با ماهی شب عید است که این رسم از سال‌ها قبل در شهر تهران برپا می‌شود. عبدالکریمی در خصوص این طرح پر سر و صدا و پر شور و حال گفت: هر ساله به همت اعضای مؤسسه طلوع بی‌نشان‌ها، در شب چهارشنبه سوری هزاران پرس سبزی پلو با ماهی طبخ و در میان بی‌خانمان‌ها، کودکان کار وخیابان و آسیب دیده‌های اجتماعی شهر تهران و مناطق حاشیه‌ای پایتخت و همچنین مراکز بازپروری، خانه‌های سالمندانی که از لحاظ مالی، وضعیت نابسامانی دارند و مناطق حاشیه‌نشین و کوره‌پزخانه‌ها توزیع می‌شود. این در حالی است که امسال تعداد این غذاها با افزایش سه برابری نسبت به سال گذشته طبخ و توزیع می‌شود چراکه قرار است از 40 هزار پرس غذای طبخ شده، سهم اهالی سرپل ذهاب و روستاهای اطراف هم در نظر گرفته شود. البته قرار است به رسم سال گذشته که از شهرهای اصفهان، شیراز، قم، کرمان و کشورهایی مثل آلمان، انگلیس، امارات افرادی در اجرای این طرح با ما همراه می‌شدند، امسال هم 8 شهر ایران و تعدادی از کشورها، در اجرای این طرح داوطلبانی با مؤسسه همراه شوند و با پخت سبزی پلو با ماهی و توزیع آن در سطح اقشار آسیب دیده، شادی را میهمان دل‌های آنها کنند.



نظر شما