شناسهٔ خبر: 30435896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نگاهی گذرا به برخی اقدامات استانی دولت در سال 96

سازندگی باطعم شیرین امید

صاحب‌خبر -



سید مسلم یگانه
معاون گروه ایران زمین
31 استان در سال 96 فراز و نشیب‌هایی را تجربه کردند که بررسی بخشی از آنها نشانگر تلاش‌های گسترده دولتمردان برای رفع مشکلات فرا روی این استان‌ها بوده و امید می‌رود معضلات باقی مانده با گام‌های استوارتری حل شود. به‌دنبال اعلام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب و تأکید بر ضرورت تحقق آن، مسئولان استان‌ها نیز مقاوم‌سازی اقتصاد را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.  از طرفی، تمام تلاش دولت برای رونق اقتصاد کشور حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی بوده و برای رونق تولید و ایجاد اشتغال از همه ظرفیت‌ها بهره خواهد برد. با این حال، امسال برخی از نقاط کشور با بلایای طبیعی چون زلزله و سیل و بعضی دیگر از استان‌ها هم با پدیده نامیمون گرد و غبار و ریزگردها و آتش‌سوزی جنگل‌ها مواجه شدند که زیان‌های جانی و مالی فراوانی را ببار آورد.

   اردبیل
عملکرد توسعه‌ای دولت تدبیر و امید در استان اردبیل را به نوعی می‌توان در تاریخ قبل و بعد از انقلاب این منطقه «عالی» توصیف کرد، چرا که در این دوره ۱.۴ میلیارد دلار در حوزه‌های آب و برق و خاک سرمایه‌گذاری شده و صرف این میزان پول در این استان، سابقه نداشته است.
   اصفهان
با این حال، در استان اصفهان 12 هزار و ۷۰۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد ریال همزمان با فعالیت دولت تدبیر و امید افتتاح  شده و به بهره‌برداری رسیده که 3 هزار
 و ۴۰۰ طرح از این تعداد، با اعتباری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال مربوط به همین سال است.
   البرز
با اجرای طرح‌های رونق تولید و رفع موانع آن، اقدام‌های اساسی بسیاری برای جلوگیری ازتعطیلی واحدهای تولیدی، فعال‌سازی ظرفیت‌های نیمه فعال و افزایش توان تولید آنها در استان البرز انجام شده که ایجاد اشتغال برای
38 هزار و 320 نفر و احیای بیش از 540 واحد صنعتی از جمله دستاوردهای اخیر دولت در این استان محسوب می‌شود.
   ایلام
درست است که استان ایلام در سال 96 با پدیده گرد و غبار و خشکسالی همانند بیشتر استان‌ها مواجه بود اما با همت دولت، کشت اراضی کلزا در این استان به 5 هزار هکتار رسید و این روند هرسال نیز افزایش می‌یابد. از طرفی، در این مدت برای انجام طرح‌های حوزه آب و خاک 7 هزار میلیارد ریال قرارداد اجرایی شده که این مقدار قرارداد در طول تاریخ کشاورزی این استان بی‌سابقه بوده و بیانگر توجه ویژه دولت به کشاورزی است.
   بوشهر
با نوع نگاه جدید دولت، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر رونق گرفته و شاهد احیای واحدهای تولیدی در این منطقه هستیم. همچنین جبران کمبود آب آشامیدنی از دیگربرنامه‌های دولت تدبیر و امید در این استان است که امسال برای جبران کمبود آب آشامیدنی بخش دلوار و روستاهای همجوار آن، طرح آب شیرین‌کن ۷ هزار و ۵۰۰ متر مکعبی در دلواراجرایی ‌شده است.
   تهران
امسال در استان تهران نیز با اجرای طرح‌های عمرانی توسط دولتمردان، برخی از مشکلات مردم در بخش‌های مختلف رفع شده که گازرسانی به تمامی روستاهای بالای 20 خانوار، فعال سازی 549 واحد نیمه تعطیل و تعطیل، تجهیز
900 هکتار اراضی کشاورزی، افزایش 326 هزارتن ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی و ...  از جمله این طرح‌ها بوده است.
   چهارمحال و بختیاری
چهارمحال و بختیاری نیزهمانند دیگر استان‌ها در ادامه فعالیت‌های دولت برای رونق اقتصادی و عمرانی مناطق مختلف کشور پیشقدم است، به طوری که طول بزرگراه‌های این استان از 110 به 320 کیلومتر افزایش یافته که این رقم رشد سه برابری را نشان می‌دهد. با این حال، این استان نیز مشکل آب شرب در220 شهر، روستا و ناحیه صنعتی خود داشته که با تلاش دولت این تعداد هم اینک به کمتر از 50 شهر، روستا و ناحیه صنعتی کاهش یافته است.
   خوزستان   
خوزستان از ابتدای امسال با گرد و غبار و ریزگردها گرفتار است و تاکنون این مسأله مشکلات زیادی را برای مردم این استان که در کنار خشکسالی مستمر با این پدیده مواجه هستند، به وجود آورده است.همچنین در خوزستان 3 هزار و 500 طرح نیمه تمام وجود دارد که بیش از 40 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اتمام آنها نیاز است.
   خراسان جنوبی
دومین سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، دوم فروردین ماه امسال به خراسان جنوبی انجام شد که در این سفر یک روزه، خط تولید کارخانه سیمان باقران شهرستان مرزی درمیان افتتاح و بهره‌برداری از 16 طرح عمرانی و تولیدی با اعتبار بیش از 8 هزار میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف زیربنایی آغاز و نیز عملیات اجرایی چند طرح مهم دیگر شروع شد.
   خراسان رضوی
خراسان رضوی که پیش از دولت تدبیر و امید در حوزه عمرانی فقط یک هزار و 800 طرح نیمه تمام با نیاز اعتباری بیش از 17 هزار میلیارد ریال داشت، در حال حاضر با تلاش‎های صورت گرفته توانسته  وضعیت تولید و واحدهای صنعتی و کشاورزی و نیز بیش از همه اشتغال خود را بهبود بخشد و آمارهای رسمی کشور آن را بخوبی نشان می‎دهد.
   خراسان شمالی
خراسان شمالی 23 اردیبهشت ماه امسال شاهد وقوع زلزله‌ای با قدرت 5.7 ریشتر بود که به بیش از 14 هزار
و 500 واحد مسکونی در 77 روستا و 3 نقطه شهری این استان خسارت وارد کرد. در این حادثه 2 هزار و 449 واحد در روستاها به علت شدت زلزله نیاز به بازسازی پیدا کرد و در شهرها نیز
2 هزار و 500 واحد احداثی شناسایی شد و در روستاهای استان 2 هزار و 92 واحد مسکونی و در شهرها 7 هزار و 520واحد مسکونی نیاز به تعمیر پیدا کرد.
   سمنان
سمنان به‌عنوان استانی که ظرفیت مطلوبی برای توسعه بخش صنعتی دارد، در دولت تدبیر و امید برای رونق تولید مورد توجه قرار گرفته، به‌طوری که امسال 18 طرح صنعتی به ارزش بیش از 11 هزار و670 میلیارد ریال در این استان به بهره‌برداری رسیده است.
     سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان از استان‌های شرقی کشور است که با وجود ظرفیت‌های فراوان، چند سالی است با مشکلاتی از جمله خشکسالی، بادهای 120 روزه و گرد وغبار درگیر است و همین مسأله باعث کند شدن روند رشد و توسعه اقتصادی این استان شده است. با وجود این، دولت تدبیر و امید که وارث 4 هزار و 247 طرح ناتمام از دولت قبل در این استان بوده، تلاش می‌کند برای اتمام این طرح‌های نیمه تمام با اعتباری بیش از 2 هزار و 480 میلیارد تومان، فاصله‌ها را در این استان کاهش دهد، به طوری که تاکنون با عزم دولت، 45 درصد عملیات اجرایی طرح‌های نیمه تمام به پایان رسیده است.
   فارس
گرچه عمق نارسایی‌ها در شاخص‌های توسعه‌ای فارس به حدی است که اثرات مثبت طرح‌های زیرساختی نمی‌تواند بخوبی اثرگذاری خود را در اقناع مردم این دیار نشان دهد، اما باید گفت که امسال بهره‌برداری از صدها طرح عمرانی، با اولویت‌گذاری تکمیل طرح‌های نیمه تمام، اقدام مهمی بوده است.
   قزوین
استان قزوین که یک درصد مساحت کشور را دربرگرفته، از قابلیت‌های بالایی دربخش‌های صنعتی و کشاورزی برخوردار است و به همین جهت در سال‌های گذشته شاهد اجرای طرح‌های مختلفی دراین بخش‌ها بوده‌ایم که به‌دلیل مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر نیمه کاره باقی مانده بودند، اما هم‌اکنون با تزریق اعتبارات سفر رئیس جمهوری به آنها، این طرح‌ها بار دیگر جانی تازه به خود گرفته و به سمت تکمیل شدن و بهره‌‌برداری پیش می‌رود.
   قم
افتتاح طرح‌های بزرگ بهداشت و درمان، بهره‌برداری از طرح‌های مخابراتی، افتتاح طرح‌های عمرانی و خدماتی در شهرک‌های صنعتی و ارائه تسهیلات رونق تولید جهت راه افتادن چرخ‌های واحدهای تولیدی استان قم، گوشه‌ای از خدمات دولت تدبیر و امید در این خطه از کشورمان است که امسال با قدرت تمام پیگیری شد. امسال شاهد افزایش شاخص‌های اشتغال در واحدهای تولیدی استان قم هستیم که این مهم با بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی و زیربنایی محقق شده
است.
   کردستان
کردستان بواسطه قرار داشتن درشرایط جغرافیایی خاص و نبود زیرساخت‌های مناسب نسبت به سایر استان‌های برخوردار، دارای مشکلات عمده‌ای چون بیکاری و در پی آن سایر آسیب‌های اجتماعی است که با گشایش‌های اقتصادی فرصت برای فعالیت در این استان نیز بیشتر خواهد شد. امسال در بحث کولبری و مشکلات آن و توجه به حقوق کولبران در این استان، دولت به طور جدی وارد میدان شده تا  با رونق و گشایش اقتصادی، مانع روی آوردن مردم به این مشاغل شود.
   کرمان
امسال با وقوع 2 زلزله ۶.۱ ریشتری در «هجدک» و 5.2 ریشتری در «کوهبنان» استان کرمان، تعدادی از هموطنانمان کشته و زخمی شدند و خسارات زیادی نیز به واحدهای مسکونی و تجاری این مناطق وارد آمد. اما با این حال، با ورود مسئولان به این مسأله، بیشتر مشکلات زلزله زدگان تاکنون رفع شده و می‌رود تا آبادانی بار دیگر به مناطق زلزله زده بازگردد. همچنین این استان در دولت تدبیر و امید شاهد تحولات نو و شگرف در بخش‌های مختلف بویژه اقتصادی است.
   گلستان
نباید عملکرد استان گلستان را صفر دید یا آن را 100 ادعا کرد، چرا که در دولت تدبیر و امید 9 هزار و 600 طرح در این استان افتتاح یا کلنگزنی شده که بیشتر آنها امسال به بهره‌برداری رسیده است. یکی از راه‎های سریع اتمام طرح‌ها در استان گلستان استفاده از ظرفیت تبصره 36 است که امسال 650 میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‎ها برای این استان در نظر گرفته شده است.
   ‎گیلان
نتایج تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که گیلان به طور میانگین از سال 92 تاکنون، رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار را در کشورداشته و کاهش نرخ بیکاری در این استان از رتبه پنجم به 20، از جمله موارد امیدبخش محسوب می‌شود. همچنین راه‌آهن رشت - انزلی با 12 درصد پیشرفت در حال اجراست. منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی هم به‌عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور، در پرتو اقدام‌های صورت گرفته در زمینه ثبات اقتصادی با 10 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، شاهد رشد 425 درصدی سرمایه‌گذاری است.
   لرستان
از شروع کار دولت تدبیر و امید تاکنون در مجموع 75 هزار و 502 شغل جدید در لرستان ایجاد شده و در زمینه سرمایه‌گذاری نیز از تحقق 112 درصدی برخوردار بوده، به گونه‌ای که با وجود پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 3 هزار و 713 میلیارد تومانی در این استان، میزان سرمایه‌گذاری در مسیر اشتغال به 4 هزار و 136 میلیارد تومان رسیده است.
   مازندران
از رخدادهای مهم مازندران را می‌توان سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و هیأت دولت به این خطه سرسبز کشورمان در۲۲ فروردین ماه سال 96 عنوان کرد که ثمرات زیادی برای مردم این استان داشته است. در این سفر یک روزه، ۵۵ طرح در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، خدماتی، بهداشت و درمان و اشتغالزا به ارزش 47هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان بهره‌برداری و عملیات اجرای شماری از طرح‌ها هم که ۴۳ مورد تکمیلی بود،  شروع شد.
   مرکزی
هوای سالم ابتدایی‌ترین خواست مردم استان مرکزی است که هم‌اکنون تلاش‌ها به منظور کاهش ریزگردهای ناشی از تالاب میقان اراک در این استان با تأمین حقابه این تالاب به ثمر نشسته و علاوه بر آن امور حفاظتی و قرق توسط محیط زیست و منابع طبیعی این استان نیز پیگیری می‌شود. در سفر رئیس جمهوری به استان مرکزی در آبان ماه سال 95 به جهت کنترل ریزگردهای تالاب میقان 120میلیارد ریال اعتبار تصویب شده بود.



نظر شما