شناسهٔ خبر: 30425112 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فراق دریا دلانی که هرگز درد آن را پایانی نیست

یاد آن روز که کشتی نفت کش سانچی با سرمای زمستان هم پیمان شد و آخرین برگ زندگی 30 دریادل را به کام آتش سپرد با ثانیه ها عمرشان عجین شده، درد این فراق را پایانی

صاحب‌خبر - یاد آن روز که کشتی نفت کش سانچی با سرمای زمستان هم پیمان شد و آخرین برگ زندگی 30 دریادل را به کام آتش سپرد با ثانیه ها عمرشان عجین شده، درد این فراق را پایانی نیست.
کشتی نفتکش سانچی در شانزدهمین روز از دی ماه 96 در برخورد با یک کشتی چینی در آب های کشور چین خبرساز شد و بر دل های 32 نفر از بازماندگان این سانحه که 2 نفر از آنها غیر ایرانی بود، داغ ابدی بر جای نهاد، بازماندگان 27 نفر از جان باختگان این رویداد تلخ، پیکر عزیزانشان را هم تحویل نگرفتند چرا که خشم آتش و آب، خاکستر و پنهان ساخت آنچه را که باید به رسم امانت باز پس می داد.
سانچی پس از یک هفته آتش سوزی بیست و چهارم دی ماه 96 در عمق دریای چین شرقی غرق شد اما این به معنای غروب یاد جان باختگان این حادثه ناگوار نیست چرا که همه هموطنان ایرانی، سوگوار سرنشینان سانچی بوده، هستند و خواهند بود.
با بازماندگان این رویداد جانکاه در یکمین سال سوگ سرنشینان سانچی همنوا می شویم، اگر چه باور پر کشیدن عزیزانتان
دشوار است و پیکرشان در آرامستانی نخفته تا با حضور بر سر آرامگاهشان به دل های پُر سوزتان آرامش دهید اما جای آنها در دل میلیون ها نفر از هموطنان شماست، با شما همدردیم.
کشتی نفتکش سانچی که متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و حامل میعانات گازی بود و از منطقه عسلویه در استان بوشهر حرکت کرده و عازم داسان کره جنوبی بود، شانزدهم دی 96 در مسیر خود و در سواحل چین با یک کشتی فله‌بر چینی به نام کریستال که حامل 64هزار تن بار غله بود برخورد کرد.
به دلیل اینکه نفتکش سانچی حامل 136 هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی با درجه اشتعال بسیار بالا بود، برخورد 2 کشتی یاد شده، موجب آتش‌سوزی ‌سریع کشتی ایرانی شد.
در این حادثه که در 300 کیلومتری بندر شانگ های در سواحل شرقی چین رخ داد، 30 ایرانی و 2 تبعه بنگلادشی، کشتی نفتکش سانچی ناپدید شدند که بعد از چند روز جست و جو پیکر سه نفر از ایرانیان این حادثه پیدا شد.
بیست و چهارم دی 96 تیم جست و جوی بندر شانگ های چین اعلام کرد که کشتی سانچی پس از یک هفته آتش‌سوزی به طور کامل غرق شد. به گفته رئیس سازمان دریانوردی شانگ های بنا به اظهار نظر کارشناسان چینی
تمام سرنشینان کشتی نفتکش سانچی بر اثر انفجار اولیه جان خود را از دست دادند.
ایران خواستار تداوم عملیات تا یافتن اجساد کارکنان نفتکش شد اما سرانجام رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: کشتی به صورت کامل غرق شده‌است و به نظر نمی‌رسد به سایر پیکرهای مفقود شده دسترسی پیدا کنیم'.
6118
انتهای پیام

نظر شما