شناسهٔ خبر: 30418411 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عراق|رایزنی‌‌های مستمر عبدالمهدی برای تکمیل کابینه؛ اقدامات تحریک‌آمیز آمریکایی در بغداد

R7891/P/S8,90/CT10 / R7891/P36355/S8,90/CT10

نخست وزیر عراق همچنان به رایزنی‌های فشرده خود برای تکمیل کابینه خود ادامه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، خالد الاسدی از رهبران ائتلاف  دولت قانون به ریاست نوری المالکی خاطر نشان کرد عادل عبدالمهدی نخست وزیر در حال رایزنی با گروه‌های سیاسی برای تکمیل کابینه است.

الاسدی افزود نخست وزیر اصرار دارد که موافقت با وزیر کشور یا مخالفت با آن در دولت صورت گیرد. امیدواریم که گروه‌های سیاسی فضا و زمینه را در برابر عبدالمهدی باز بگذارند تا ماموریت وی در امور مختلف کشور به موفقیت منجر شود. 

وی خاطر نشان کرد همه نمایندگان باید نقش خود را بر اساس اختیاراتی که قانون اساسی برای پارلمان فراهم کرده، اعمال کنند.

الاسدی که با المیادین گفت‌وگو می‌کرد، افزود نخست وزیر می‌تواند مدیریت وزارتخانه‌هایی را که هنوز وزیر ندارند، به صورت سرپرست تا زمانی که وضعیت آنها مشخص و نهایی شود، برعهده بگیرد.  

وی تاکید کرد یبشتر گروه‌های سیاسی عراق حمایت خود را از دولت عبدالمهدی اعلام کرده‌اند. 

الاسدی تصریح کرد فشار سیاسی سبب تضعیف دولت عبدالمهدی می‌شود، این در حالی است که باید همه از دولت حمایت کنند. 

وی گفت اختلافاتی درباره مدیریت استان‌ها در بصره، بغداد و استان‌های دیگر وجود دارد. 

این عضو ائتلاف دولت قانون همچنین از نقش خرابکاری کنسولگری آمریکا در حوادث اخیر استان بصره در جنوب عراق خبر داد و گفت کنسولگری آمریکا در بصره نقش خرابکارانه‌ ایفاکرده است.

درخواست ائتلاف النصر از عبدالمهدی درباره وزارتخانه‌های باقی‌‌مانده

ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق خواستار بررسی دقیق اسامی نامزدهای وزارتخانه‌های باقی‌مانده از نظر  امنیتی پیش از ارائه آنها به پارلمان شد.

ندی شاکر از اعضای ائتلاف النصر اظهار داشت از عادل المهدی نخست وزیر می‌خواهیم که اسامی نامزدها را پیش از معرفی به پارلمان، به دستگاه‌های امنیتی و نهاد بازخواست و عدالت ارائه کند تا از بروز بحران سیاسی جدید جلوگیری شود.

وی افزود مذاکرات سیاسی همچنان ادامه دارد و هیچ پیشرفت مثبت درباره وزیران امنیتی یا حتی وزیر دادگستری حاصل نشده است.

این ائتلاف به همراه جریان صدر به رهبری مقتدی صدر و جریان حکمت به رهبری عمار حکیم همچنان با نامزدی فالح الفیاض برای تصدی وزارت کشور عراق مخالف هستند.

سخنان عبدالمهدی و العامری درباره ارتش عراق

خبر دیگر اینکه عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در سخنانی به مناسبت نود و هشتمین سالگرد تاسیس ارتش این کشور گفت ارتش عراق در ماموریت دفاع از کشور و جنگ با تروریسم پیروز شد و در کنار این ماموریت دشوار، به وظیفه حفظ امنیت و ثبات هم پرداخت. عبدالمهدی اظهار داشت ارتش  عراق تنها برای دفاع از عراق و منافع مردم این کشور فعالیت می‌کند.

عبدالمهدی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد همچنان به اجرای شیوه وزارتی و برنامه دولتی تهیه شده بر اساس آن، بر اساس زمان‌هایی که اعلام کردیم، ادامه می‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد عراق به برقراری شبکه‌ای از روابط اقتصادی مستحکم و به هم پیوسته چشم دوخته است که کشورهای منطقه به نقطه جذب سرمایه‌ها و شرکت‌های بزرگ سازندگی و بازسازی تبدیل شود.

عبدالمهدی اظهار داشت مهمترین موفقیت نیروهای مسلح ما، این تکامل و انسجام و به هم پیوستگی میان انواع و اقسام تشکیلات آن است به طوری که حشد شعبی و عشایری به عنوان پشتیبان نیروهای ارتش و پلیس عمل کرد و نیروهای پیشمرگه هم دوشادوش ارتش با باند تروریستی داعش جنگیدند و یگان مبارزه با تروریسم هم با قدرت در تمام رویارویی‌ها حضور داشت.

نخست وزیر عراق افزود ارتش که این پیروزی را کسب کرد و داعش را شکست داد به پیگرد آن در داخل کشور ادامه خواهد داد و اجازه نخواهد داد این گروه از شکاف‌ها و نقایص در مرزها و پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای بازگرداندن عناصر جنایتکار خود سوء‌ استفاده کنند.

عبدالمهدی گفت اجازه نمی‌دهیم که سلاحی خارج از کنترل و سیطره دولت باشد و اجازه تحمیل رفتار یا گروه یا سیاستی خارج از قانون و نظام عمومی داده نمی‌شود.

وی افزود پیامی خطاب به برادران و دوستان و همسایگان عراق دارم مبنی بر اینکه ارتش قدرتمند عراق حامی حاکمیت ملی و مدافع مرزهای وطن و سد اول برای جلوگیری از هرگونه تجاوز یا حمله است و در عین حال هرگز ارتش متجاوز یا ابزاری برای دخالت و سرکوبگری علیه هیچ یک از ملت‌های منطقه نخواهد بود، بلکه دست خود را برای صلح و برادری و همکاری دراز می‌کند.

عبدالمهدی گفت ما خواهان ثبات و امنیت برای ملت خود و ملت‌های منطقه و جهان هستیم و به دوران شکوفایی اقتصادی برای منافع ملت‌هایمان و دور شدن آنها از جنگ‌ها و نزاعات مسلحانه چشم دوخته‌ایم.

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح هم تاکیدکرد ارتش عراق بزرگترین حماسه‌ها را در نبردها علیه گروه تروریستی داعش رقم زد.

خبر دیگر اینکه الفرات گزارش داد پارلمان عراق روز سه شنبه برای بررسی موضوع بودجه کشور تشکیل جلسه می‌دهد. این نشست پس از توقف دو هفته‌ای به سبب سال نو میلادی و سالروز تاسیس ارتش عراق ازسرگرفته می‌شود.

اقدامات تحریک آمیز نظامیان آمریکا در بغداد

خبر دیگر اینکه کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز یکشنبه حضور اوستین ریم فورث معاون فرمانده نظامیان آمریکایی در خیابان المتنبی بغداد در کنار جلیل الربیعی فرمانده عملیات بغداد را تحریک آمیز توصیف کرد.

عباس الاسماعیلی عضو این کمیسیون خاطر نشان کرد تردد نظامیان آمریکایی به همراه اوستین ریم فورث معاون فرماندهی آنها و سرلشگر ستاد جلیل الربیعی فرمانده عملیات بغداد در خیابان  المتنبی، اقدامی تحریک آمیز علیه شهروندان عراقی است که با حضور آمریکا در کشورشان مخالف هستند.  وی خاطر نشان کرد کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان برای بررسی اهداف حضور نظامیان آمریکایی در خیابان المتنبی بغداد نشست برگزار خواهد کرد.

وی افزود تردد و گشت و گذار نظامیان آمریکایی در بغداد، پذیرفتنی نیست و نقض حاکمیت عراق و امنیت آن به شمار می‌رود.

الاسماعیلی گفت وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و پرسه زدن نظامیانش در بغداد، اقدامی تحریک آمیز علیه دولت فدرال عراق است و هرگز پذیرفتنی نیست.

عباس العرداوی کارشناس امنیتی هم گفت حضور نظامیان آمریکایی به همراه جلیل الربیعی فرمانده عملیات بغداد در خیابان المتنبی تلاشی برای کشاندن گروه‌های مقاومت اسلامی به سمت رویارویی مسلحانه با این نیروها در داخل پایتخت با هدف ایجاد هرج و مرج صورت گرفته تا آنها بقای خود در عراق را تضمین کنند.

با این حال فرماندهی عملیات بغداد امروز یکشنبه حضور این مقام نظامی آمریکا و نظامیان این کشور در خیابان المتنبی در مرکز بغداد را که روز جمعه(چهاردهم دی) صورت گرفت، اینگونه توجیه کرده است که این مقام آمریکایی یک روزنامه‌نگار آمریکایی را همراه می‌کرده‌اند.

حضور نظامیان آمریکایی در خیابان مشهور المتنبی بغداد، واکنش‌های مخالف مردمی و سیاسی را به دنبال داشته و آنها این حضور را غیرقابل توجیه و اهانت به خون شهیدان و مجروحان عراقی قلمداد کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما