شناسهٔ خبر: 30398372 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سازمان پدافند غیرعامل در استانها باید تقویت شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز شنبه در جلسه کارگروه پدافند غیرعامل استان که با حضور معاون استانهای سازمان پدافند غیرعامل کشور در سرسرای تدبیر

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز شنبه در جلسه کارگروه پدافند غیرعامل استان که با حضور معاون استانهای سازمان پدافند غیرعامل کشور در سرسرای تدبیر استانداری کرمانشاه برگزار شد ، با اشاره به اهمیت حیاتی برنامه های پدافند غیرعامل در راستای مقابله با تهدیدها افزود: تنها یک مدیرکل بدون معاونت و دستیار در استان ها چگونه می تواند هم برای دستگاه های اجرایی برنامه پدافند غیرعامل تدوین کند، هم نظارت دقیق بر اجرای طرح ها داشته باشد.
او با اشاره به نقاط قوت و ضعف زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه در سال گذشته اظهار داشت: زلزله پارسال کرمانشاه حاوی تجربیات و درس های بسیار ارزشمندی برای رعایت اصول و نکات کلیدی رعایت پدافند غیرعامل برای همه شهرها و استان ها است و باید در قالب های مختلف تجربیات زلزله به دیگران منتقل شود.
وی در ادامه با بیان اینکه در زلزله پدافند غیرعامل هیچ نقشی ایفا نکرد، بیان داشت: همه دستگاه های اجرایی از قبل تمام سناریوها و تهدیدها را شناسایی کرده و برنامه پیشگیرانه پیش بینی و آماده داشته باشند نه اینکه در زمان بحران خودشان به یک مشکل مضاعف بر بحران تبدیل شوند.
استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رعایت نکردن اصول ساختمان سازی ایمن در جامعه و هجوم گسترده مردم به فروشگاه ها در ایام گرانی ها گفت: در بحث پدافند غیرعامل بیشتر نیازمند انجام کارهای فرهنگی هستیم.
بازوند آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بحث پدافند غیرعامل را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: تجربه فضای مجازی در بحث زلزله به ما نشان داد، تهیه یک فیلم چند ثانیه ای تمام سرمایه اجتماعی که به حمایت زلزله زدگان آمده بود را ناامید کرد و دستاوردهای دولت را زیرسوال برد ، بنابراین فرهنگ سازی و آموزش باید در اولویت پدافند غیرعامل قرار گیرد.
او در ادامه با اشاره به تخریب بیمارستان اسلام آباد غرب بیان داشت: بیمارستان ها و مراکز درمانی باید امن ترین پناهگاه برای مردم باشند نه اینکه خود تبدیل به یک بحران شوند.
بازوند همچنین از تمام مدیران دستگاه های اجرایی عضو پدافند غیرعامل خواست، با توجه به اهمیت پدافند غیرعامل در ادارات و دستگاه ها شخصا در نشست های این کارگروه حضور یابند.
استاندار کرمانشاه در ادامه از سازمان پدافند غیرعامل کشور خواست در بحث اجرا و رعایت اصول پدافند غیرعامل ، استان کرمانشاه را پایلوت کشور قرار دهند.
بازوند در پایان با اشاره به تامین 50 درصد اعتبار تدوین طرح مطالعه جامعه پدافند غیرعامل استان کرمانشاه گفت: دستگاه های اجرایی استان هم اکنون طرح و برنامه ای برای رعایت پدافند غیرعامل ندارد، اگر اتفاقی بیفتد فرمانداران نمی دانند چه کار کنند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمانشاه نیز ، ستاد پدافند غیرعامل استان را شامل 12 کارگروه تخصصی دانست که وظیفه شناسایی تهدیدهای حوزه های مختلف و ارائه سناریوهای پیشگیرانه را در دستور کار قرار دارند.
عیرضا حیدری در ادامه افزود: طرح جامعه پدافند غیرعامل استان کرمانشاه 60 درصد پیشرفت دارد و مرحله دوم این طرح 40 درصد با مشکل تامین اعتبار مواجه است.
وی در ادامه با یادآوری اهمیت رعایت مسائل پدافند غیرعامل در همه زمینه ها به ویژه بیوتروریستم و بیولوژیک اعلام کرد: پدافند غیرعامل استان هر ماه برای آموزش مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی کلاس برگزار می کند.

** بدون مجوز پدافند غیرعامل هیچ مرکز درمانی ساخته نمی شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه گفت: تمام بیمارستان ها و مراکز درمانی در سطح استان ابتدا باید مجوز تدابیر پدافند غیرعامل ارائه دهند تا مجوز ساخت بگیرند.
محمودرضا مرادی در ادامه با اشاره به اهمیت بالای رعایت اصول پدافند غیرعامل در مراکز درمانی به ویژه بیمارستان ها افزود: 16 تیم تخصصی در حوزه های مختلف بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بر روند اقدام های پیشگیرانه و طرح های سناریوی زمان بحران نظارت دارند و تمامی پیش بینی های زیستی انجام می شود.
وی در ادامه افزود: دانشگاه علوم پزشکی 50 میلیارد تومان ذخیر دارو و برنامه های پیشگیرانه مقابله با بحران های میکروبی و ویروسی در سطح استان لحاظ کرده است.
مرادی ، کرمانشاه را در بحث پدافند غیرعامل به دلیل مرزی بودن و امکان انتقال بیماری، ریزگردها و یا محل تردد زوار اربعینی و رفت و آمد بیماران استان های مجاور و عراقی، استانی خاص نامید و خواستار توجه بیشتر به رعایت مسائل بهداشتی و زیستی در بحث پدافند غیرعامل آن شد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 14 شهرستان 32 شهر و 2 هزار 622 روستا و با کشور عراق 371 کیلومتر مرز مشترک دارد.
3209/8066
انتهای پیام

نظر شما