شناسهٔ خبر: 30386252 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

جام ملت‌های آسیا؛

تدارکات ایران قبل از جام ملت‌ها، کافی یا اندک؟

تیم‌ ملی ایران قبل از جام ملت‌های آسیا در 6 مسابقه تدارکاتی به میدان رفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، تیم ایران در حالی آماده اولین دیدار خود در مسابقات جام ملت‌های آسیا می‌شود که بازیکنان ایران پس از مسابقات جام جهانی در 6 دیدار تدارکاتی به میدان رفته‌‌اند. این دیدارها عبارت بودند از:

ایران(1-0) ازبکستان، 20 شهریور در تاشکند

ایران(2-1) بولیوی، 24 مهر در تهران

ایران(1-0) ترینیداد و توباگو، 23 آبان در تهران

ایران(1-1) ونزوئلا، 28 آبان در دوحه

ایران(1-1) فلسطین، 4 دی در دوحه

ایران(2-1) قطر، 10 دی در دوحه

اما این تعداد مسابقه قبل از جام ملت‌های آسیا، از نظر کمیت و کیفیت، چه شرایطی نسبت به ادوار گذشته بازی‌ها دارد؟ با هم مقایسه‌ای داریم بر شرایط تدارکات ایران قبل از دوره‌های گذشته جام ملت‌های آسیا. این مقایسه را از زمانی انجام داده‌ایم که برگزاری این تورنمنت یک سال بعد از جام‌‌جهانی انجام گرفته است.

 

جام ملت‌های آسیا 2015

چهار سال قبل، ملی‌پوشان کشورمان برای بازی‌های استرالیا، تنها در دو مسابقه به میدان رفتند. اولین دیدار در 27 مهر 93 در تهران مقابل کره جنوبی برگزار شد که با برتری(1-0) ایران خاتمه یافت. ایران در روز 14 دی همان سال هم دیداری دوستانه مقابل عراق برگزار کرد که این مسابقه هم با یک گل به سود ایران به پایان رسید. این دیدار در فاصله یک هفته قبل از جام ملت‌ها در استرالیا انجام شد و ملی‌‌پوشان کشورمان در حالی آماده حضور در مرحله نهایی بازی‌‌ها شدند که قرار بود دیداری با فلسطین هم انجام دهند که فلسطینی‌‌ها از برگزاری این مسابقه انصراف دادند تا تیم ملی با تنها دو بازی به جام ملت‌ها برود.

 

جام ملت‌های آسیا 2011

ایران در جام جهانی 2010 حضور نداشت و همین مساله سبب شد در فاصله مسابقات مقدماتی این جام و مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا، فرصت بیشتری برای انجام مسابقات تدارکاتی داشته باشد. این تیم بعد از حضور در بازی‌های غرب آسیا و انجام چهار دیدار در این تورنمنت، سه دیدار انجام داد که همگی در خارج از ایران برگزار شد. در مسابقه با برزیل، ایران با سه گل مغلوب شد و آن‌‌گاه نوبت به تساوی بدون گل با قطر و برد یک بر صفر در برابر آنگولا رسید و چندی بعد، مسابقات ایران در جام ملت‌ها آغاز شد.

 

جام ملت‌های آسیا 2007

شاید بتوان گفت بهترین دوره تدارکات برای جام ملت‌های آسیا، مربوط به یک دهه قبل است و زمانی که فدراسیون هنوز با مشکل پیدا کردن حریف تدارکاتی روبه رو نشده بود. ایران بعد از جام جهانی 2006، چهار بازی آخر خود را در انتخابی جام ملت‌های آسیا انجام داد و علاوه بر دیدارهای دوستانه با عراق و اردن، با تیم‌های امارات، بلاروس، قطر، مکزیک و جامائیکا بازی کرد و حتی تیم اصلی خود را به مسابقات غرب آسیا اعزام نکرد تا بسیاری از نفرات تیم ملی فرصت حضور در چهار دیدار این تورنمنت را از دست بدهند. با این وجود نتیجه این دوره هم مثل دو دوره بعد مسابقات، حذف ایران از یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا بود.

انتهای پیام/4051/

 

نظر شما