شناسهٔ خبر: 30352481 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

۲.۵ میلیارد برای آقای توریست!

صاحب‌خبر -

بعد از جدایی تیام از استقلال بود که باشگاه استقلال از الحاجی گرو به عنوان ستاره جدید خود در خط حمله رونمایی کرد. مسئولان استقلال که در آخرین روزهای نقل‌وانتقالات حسابی از سوی هواداران تحت فشار بودند در توافق شبانه با الحاجی گرو قراردادی ۳ ساله امضا کردند.

 

در این بین هواداران استقلال امیدوار بودند که یک تیام جدید در تیم‌شان بدرخشد اما آمار خرید جدید آبی‌پوشان گویای این واقعیت بود که مسئولان استقلال مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند! گرو پیش از حضور در استقلال در طول ۳ فصل ۵۵ بار با پیراهن اوسترشوندس‌‌ به میدان رفته بود و در تمام این بازی‌ها فقط ۶ بار دروازه رقبا را باز کرده بود. طبق آمار سایت ترانسفرمارکت، مهاجم نیجریه‌ای استقلال در ‌مجموع در لیگ‌های دانمارک و سوئد در ۱۱۶ بازی فقط ۱۶ گل زده داشت یعنی به طور میانگین هر ۸ بازی یک گل؛ آماری که نشان می‌داد گرو در صف خریدهای ناموفق استقلال قرار خواهد گرفت و درنهایت هم این پیش‌بینی درست از آب درآمد.

 

۳۱۲ دقیقه بازی در لیگ برتر بدون گل زده و پاس گل و حتی شوت در چارچوب آماری که بود که گرو را در صدر خریدهای ناموفق استقلال قرار داد؛ آماری که در توصیف آن از هیچ واژه‌ای جز فاجعه نمی‌توان استفاده کرد. اما زمانی عمق این فاجعه بیشتر مشخص می‌شود که هزینه نیم‌فصل حضور گرو در استقلال را بررسی کنیم. کمتر پیش می‌آید خارجی‌های فوتبال ایران در هنگام جدایی از تیم‌های خود به فیفا شکایت نکنند اما این بار باشگاه استقلال بدون دردسر توانست قرارداد خود را با گرو فسخ کند. شانس بزرگ استقلال در این جدایی بی‌دردسر این بود که گرو خودش هم تمایل به جدایی داشت و از شرایط زندگی در ایران راضی نبود.

 

طبق اظهارات استقلالی‌ها دستمزد گرو برای هر فصل ۴۰۰ هزار دلار بوده و طبق توافق طرفین این بازیکن با دریافت نصف این مبلغ از جمع آبی‌ها جدا شده است. این به این معناست که جدایی توافقی گرو از استقلال ۲۰۰ هزار دلار هزینه داشته که با دلار ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومانی به مبلغ ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان می‌رسیم. البته به این مبلغ باید هزینه اقامت این بازیکن در ایران و راننده اختصاصی را هم اضافه کنیم که با این حساب به رقمی حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسیم؛ رقمی که استقلالی‌ها برای هیچ پرداخت کردند و گرو هم مثل خیلی از خریدهای خارجی فوتبال ایران بیشتر از این‌که شبیه یک فوتبالیست باشد شبیه یک توریست بود!

 

هرچند استقلالی‌ها پروژه جدایی گرو از استقلال را یک موفقیت می‌دانند اما نباید فراموش کرد که اشتباه در انتخاب بازیکن برای باشگاه استقلال ۵/۲ میلیارد تومان هزینه داشته است. این در حالی است که رضا افتخاری، مدیر سابق استقلال نیز به تازگی جزییات جدیدی را در خصوص جذب گرو و نویمایر افشا کرده است

 

او در این خصوص گفته: «زمانی که به ترکیه رفتم، دلال معروفی این ۲ بازیکن را آورده بود که من به او گفتم که به هیچ عنوان این ۲ بازیکن را نمی‌خواهم چون در حد استقلال نیستند. همان جا جواب رد به او دادم. بعد از این‌که از باشگاه بیرون آمدم به آقای فتحی گفتم که مراقب این ۲ بازیکن باش و با آن‌ها قراداد نبندید اما فشار هوادار که می‌گفتند بازیکن خارجی بیاورید، باعث شد که با آن‌ها قرارداد ببندند. من این موضوع را پیش‌بینی می‌کردم. یک سال بود که می‌خواستند این ۲ بازیکن را بیاورند که من زیر بار نمی‌رفتم.»

 

نظر شما