شناسهٔ خبر: 30344541 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کم‌ضررترین گوشی‌های همراه در سال ۲۰۱۸

همه‌ی گوشی‌های تولید شده در جهان مقداری پرتوهای رادیوئی مضر برای بدن دارند ولی میزان آن‌ها با هم متفاوت است.

صاحب‌خبر -

کم‌ضررترین گوشی‌های همراه در سال 2018 معرفی شدندبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا تلفن‌های همراه که هر روز در همه جا همراه ما هستند، ایمن و خالی از ضررند؟ این پرسشی است که بسیاری از کارشناسان حوزه ایمنی و سلامت کاربران تلفن همراه، همواره درصدد رسیدن به پاسخی مناسب و قطعی برای آن هستند. پیوند دادن امواج صاتع شده از گوشی، به بروز مشکلات جسمی و بیماری‌ها در انسان کار ساده‌ای نیست اما بررسی‌های زیاد محققان نشان داده امواج رادیویی که میزان آن در هر گوشی متغیر است، می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد کند.

شرکت‌های بزرگ تولید گوشی‌های هوشمند به طور کلی زیاد سخنی از این امواج رادیویی خطرناک به زبان نمی‌آورند ولی نهاد‌های استانداردسازی و نظارتی بر این غول‌های تلفن همراه با دقت به بررسی میزان آهنگ ثابت جذب (SAR) در هر گوشی تولید شده، می‌پردازند اما معمولاً اخبار این حوزه به دلیل سیاست‌های پشت پرده و احتمال بروز ضرر برای برخی از برند‌های مطرح تلفن همراه به طور کامل منتشر می‌شود.

مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده استفاده زیاد و مدام در مردان می‌تواند منجر به مشکلات جنسی شود. به طور کلی هر گوشی تولید شده در جهان دارای میزان مشخصی آهنگ ثابت جذب(SAR) است. این آهنگ مشخص‌کننده میزان جذب انرژی از جانب گوشی توسط بدن است و هرچه نرخ این آهنگ بالاتر باشد پرتو‌های ساطع شده از گوشی بیشتر و ضرر آن برای بدن انسان بالاتر است.

SAR در واقع بیان‌کنندهٔ میزان انرژی الکترومغناطیسی جذب شده توسط بدن انسان از تلفن‌های همراه است که واحد آن «وات بر کیلوگرم» است. این آهنگ برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ اندازه‌گیری شد، یعنی زمانی که هنوز خبری از گوشی‌های هوشمند نبود. امروه تمام گوشی‌ها پیش از عرضه به بازار و استفاده توسط خریداران مورد سنجش SAR قرار می‌گیرند تا اگر میزان آهنگ ثابت جذب در آن‌ها بیشتر از حد معینی بود، از تولید آن‌ها جلوگیری شود. یکای اندازه‌گیری آهنگ ثابت جذب وات بر کیلوگرم است.

در ادامه می‌خواهیم گوشی‌های دارای بیشترین و کمترین میزان SAR در سال ۲۰۱۸ را بررسی کنیم:

۱- اپل آیفون ایکس‌اس مکس (Apple iPhone XS Max): ۱ وات بر کیلوگرم

۲- اپل آیفون ایکس‌اس (Apple iPhone XS): ۰.۹ وات بر کیلوگرم

۳- اپل آیفون ایکس آر (Apple iPhone XR): ۰.۹ وات بر کیلوگرم

۴- سامسونگ گلکسی نوت ۹ (Samsung Galaxy Note ۹): ۰.۲۷ وات بر کیلوگرم

۵- سامسونگ گلکسی اس ۹ پلاس (Samsung Galaxy S۹ Plus): ۰.۳۶ وات بر کیلوگرم

۶- سامسونگ گلکسی اس ۹ (Samsung Galaxy S۹): ۰.۳۵ وات بر کیلوگرم

۷- گوگل پیکسل ۳ ایکس‌ال (Google Pixel ۳ XL): ۱.۳۵ وات بر کیلوگرم

۸- گوگل پیکسل ۳ (Google Pixel ۳): ۱.۳۴ وات بر کیلوگرم

۹- ال‌جی وی ۴۰ (LG V۴۰): ۱.۲۷ وات بر کیلوگرم

۱۰- ال‌جی جی سون (LG G۷): ۰.۲۲ وات بر کیلوگرم

۱۱- وان پلاس ۶ تی (OnePlus ۶T): ۱.۳۴ وات بر کیلوگرم

۱۲- وان پلاس ۶ (OnePlus ۶): ۱.۲۶ وات بر کیلوگرم

۱۳- شیائومی پوکوفون اف ۱ (Xiaomi Pocophone F۱): ۰.۷۲ وات بر کیلوگرم

۱۴- سونی اکسپریا ایکس‌زد ۳ (Sony Xperia XZ۳): ۰.۱۴ وات بر کیلوگرم

بررسی آمار فوق نشان می‌دهد سونی اکسپریا ایکس‌زد ۳ دارای کمترین میزان SAR است، یعنی این گوشی کمترین ضرر را برای بدن انسان دارد. گوشی‌هی گلکسی سامسونگ نیز با آهنگ پایینی از نرخ ثابت جذب گوشی‌هایی ایمن در سال ۲۰۱۸ شناخته شدند. ال‌جی جی ۷ نیز با نرخ مناسبی از SAR گزینه‌ای امن و سلامت از میان گوشی‌های هوشمند تولید شده در سال ۲۰۱۸ است.

بیشتر بخوانید: دو ترفند جالب برای رفع مشکل جای گوشی در زمان شارژ +فیلم

انتهای پیام/

کم آسیب‌ترین گوشی‌های ۲۰۱۸ را بشناسید

نظر شما