شناسهٔ خبر: 30333353 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بررسی حضور سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی/3

مردم دوست دارند به زندگی افراد مشهور سرک بکشند/ وضع رسانه‌های دنیا بد است!

مدیر مرکز آموزش و پژوهش همشهری گفت: بارها دیدیم که مردم دوست دارند تا به زندگی افراد مشهور سرک بکشند و این برایشان جذابیت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، نشست بررسی  و آسیب شناسی حضور چهره ها در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های ‌اجتماعی و بازتولید روزنامه‌نگاری شهر، زمینه‌های رشد فرهنگ شهرت و گرایش به سلبریتی و بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی و وب ۲ در حضور چهرها در شبکه‌های اجتماعی در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

حمید ضیایی‌پرور مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، حسن نمک‌دوست تهرانی مدیر مرکز آموزش و پژوهش همشهری، مریم سلیمی مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات، احسان شاه قاسمی، عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران و رضا ساکی، روزنامه‌نگار از جمله سخنرانان این نشست تخصصی بودند.

** نمکدوست: مردم دوست دارند تا به زندگی افراد مشهور سرک بکشند

«حسن نمکدوست تهرانی» مدیر مرکز آموزش و پژوهش همشهری در ابتدای صحبت‌های خود گفت: از نظر ما روزنامه نگارها سلبریتی به ارزش شهرتی است که هر فرد دارد. کافی است به تاریخ نگاری‌ها نگاه کنید که همگی بر عهده افراد مشهور و ترانه سرایان، روزنامه‌نگاران و ... است.

وی در ادامه با اشاره به علاقه مردم به زندگی سلبریتی‌ها بیان داشت: بارها دیدیم که مردم دوست دارند تا به زندگی افراد مشهور سرک بکشند و این برایشان جذابیت دارد. برای مثال اهالی خیابان بهار دوست دارند به زندگی آقای کیانیان سرک بکشند و زیاد عجیب و غریب نیست و جزو لاینفک زندگی مردم امروز شده است.

 

نمکدوست بیان داشت: در گذشته که مردم به راحتی به سلبریتی‌ها دسترسی نداشتند، رسانه‌های جریانی‌ اصلی، میان ما و سلبریتی‌ها قرار می‌گرفتند و آنها را برای ما روایت می‌کردند.

وی با اشاره به صحبت یکی از مشاهیر ارتباطات افزود: اگر تمام تاریخ مطالعات رسانه‌ها را فشرده کنیم و بگوییم دانش ارتباطات می‌خواسته به چه سوالی جواب دهد؟ آن سوال تاثیر رسانه‌ها روی مردم است؟ که هنوز پاسخ این سوال مشخص نیست. اما الان امکانی فراهم شده که فاصله‌ها کمتر شدند و بی واسطه‌تر روایت‌ها را می‌شنوند و خود سینماگر اتفاق‌هایش را بازنمایی می‌کند. در صورتیکه درگذشته این وظیفه به عهده رسانه‌ها بود.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش همشهری، در ادامه بیان داشت: آیا یک سلبریتی باید چنین کاری انجام دهد؟ و آیا می‌تواند چنین کاری کند؟ جواب این است که بله. همه ما حق بیان خود را داریم و می‌توانیم خود را برای دیگران روایت کنیم. اما آیا ما در بازنمایی‌هایمان صادق هستیم؟ آنهم در شرایطی که ممکن است منافع مالی هم در این میان تاثیرگذار باشد. این کار طبیعی است اما نمی‌توان گفت درست است.

وی با اشاره به تائید صحبت‌های رضا ساکی، گفت: در اینجا باید گفت ما روزنامه‌نگارها شکست خوردیم و وا دادیم. ما از تلاش خود دست برداشتیم و باید بکوشیم هم خودمان و هم جامعه به حقیقت نزدیک شویم.  الان سه روز است که با توئیت آقای محسن رضایی روبرو هستیم و قبلتر مهناز افشار. او در جایی که فرصت بازنمایی دارد، خود را بازنمایی کرده است. برای مثال شما اگر یک روز میکروفون را به من را وصل کنید و من بدانم زیر ذره بین هستم دیگر نمی‌توانم به راحتی خود را نزد شما بازنمایی کنم.

نمکدوست در همین زمینه افزود: معادله حضور چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی قدری برابرتر است. خانم افشار ۸ میلیون فالوور دارد و این خیلی خوب است و این فضای قابل مطالعه و جذابی است.

وی با ارائه پیشنهادی به روزنامه‌نگارها گفت: ما باید تلاش کنیم تا مشاهیر یاد بگیرند چگونه بتوانند در این فضا پیام‌هایشان را ارائه کنند. با حرف آقای ساکی موافقم، ممکن است من از نا به سامانی‌ها و ارسال کمک به زلزله زده‌ها دلم به درد آمده باشد و ۵۰۰ عدد کنسرو بخرم و خودم میان مردم زلزله زده توزیع کنم و اصلا به این فکر نکنم که ممکن است یکی از آنها مسموم باشد و مشکلاتی را با دست خود به بار بیاورم.

نمکدوست در ادامه بیان داشت: از طرفی باید به مخاطبان اصولی را یاد بدهیم و باید بدانیم فرد مشهور بر اساس کاری که کرده مشهور می‌شود نه با چیز دیگری. علی دایی زحمت کشیده تا علی دایی شده و بدون تلاش و زحمت کسی معروف نمی‌شود، همچنین نیکی کریمی همینطور است و باید به زحمت‌هایشان پاداش داد و ما نباید به عنوان خبرنگار آنها را تنبیه کنیم!

نمکدوست در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز گفت: حضور افراد مشهور در شبکه های اجتماعی نیازمند قطعی سواد رسانه‌ای است و از لحظه‌ای که فضای مجازی وارد کشور شده از جامعه ستانده شده و نظام انحصاری کاملا یک سویه، فرصت ارتباطی سواد رسانه‌ای را از مردم گرفته و از سویی دیگری آن را بسیار باز کرده است و ما باید از این زاویه هم به موضوع نگاه کنیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از حضار گفت: در این سالها به دلیل محدودیت‌هایی که به عنوان روزنامه نگار داشتیم و حکومت نیز محدودیت‌هایی داشته اشتباه‌های بسیاری داشتیم که از تولید محتوای خوب کم بهره بودیم. همچنین معاونت مطبوعاتی تیراژ ما را به نسبت ده سال پیش کمتر کرده است و ما مقصریم. حکومت و مردم هم مقصر هستند.

نمکدوست با اشاره به اینکه برای جذب مخاطب دست به نوعی خلق زدیم، افزود: برای مثال مجله‌ای به نام «سبک زندگی» ابداع کردیم و گفتیم مهناز افشار را به بازار ترشی بکشانیم و از این طریق حرفمان را بزنیم. مثالی دیگر بزنم هفته‌نامه‌ای جلد صفحه اصلی نداشت و همه منتظر بودند تا عکس جلد برسد و یکی از راه رسید و گفت که یکی از سلبریتی‌ها به تازگی کلینیک زیبایی تاسیس کرده و من توانستم عکسی با لباس سفید کلینیک از او بگیرم تا برای جلد استفاده کنیم و در ازایش مبلغی دریافت کنم! و همین وضعیت را بدتر کرد. یکی از دوستان از من پرسید آیا وضعیت مطبوعات بد است؟ گفتم وضع رسانه‌های دنیا بد است.  

انتهای پیام/ 

نظر شما