شناسهٔ خبر: 30333280 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بیش از ۹۲ درصد مردم در استان کرمان باسواد هستند

R7860/P/S6,67/CT11

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه بر اساس آمار سرشماری سال ۹۵ حدود ۹۲.۳ درصد مردم استان کرمان باسواد هستند گفت: برنامه‌ریزی‌ها بر اساس آمار مرکز ملی آمار کشور انجام می‌شود و یکی از اشکالات عدم ارائه اطلاعات دقیق مردم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمد ضیاءالدینی امروز در دیدار معاون و کارکنان سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان به‌مناسبت هفته نهضت سوادآموزی اظهار داشت: حضرت امام(ره) بسیار هوشمندانه دستور تشکیل نهضت سوادآموزی در کشور را دادند که نشان از اهمیت انقلاب اسلامی به مقوله علم است.

وی با بیان اینکه در قبل از انقلاب به علم بها داده نشده بود و سوادآموزی ویژه قشر خاصی از جامعه بود تصریح کرد: آمار بی‌سوادی کشور و استان کرمان در سال 57 بسیار کم است اما در سال 95 حدود 97 درصد مردم در سطح کشور با سواد شده‌اند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه در استان کرمان در سال 55 حدود 42.8 درصد مردم باسواد بودند افزود: خوشبختانه بر اساس آمار سرشماری سال 95 حدود 92.3 درصد مردم استان کرمان باسواد هستند.

وی با بیان اینکه البته خود‌‌اظهاری مردم در ارائه آمار مشکلاتی دارد و عده‌ای خود را باسواد و عده‌ای با وجود سواد داشتن خود را بی‌سواد معرفی کرده‌اند گفت: برنامه‌ریزی‌ها بر اساس آمار مرکز ملی آمار ایران انجام می‌شود که یکی از اشکالات عدم ارائه اطلاعات دقیق توسط مردم است.

ضیاءالدینی با اشاره به اینکه بر اثر سرشماری گذشته 155 هزار نفر در استان گفته‌اند بی‌سواد هستند که با بررسی انجام شده این آمار غلط است افزود: در هر صورت تصمیمی که در استان کرمان گرفته شده است، برنامه ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان است.

وی با بیان اینکه در سازمان سوادآموزی افراد ده تا 49 سال برای سوادآموزی مدنظر ما و گروه هدف است خاطر‌نشان کرد: با توجه به  لزوم مشارکت جمعی و همکاری همه نهادها و دستگاه‌ها در فعالیت‌های سوادآموزی، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای پشتیبانی سوادآموزی از سال 1393 در تمام استان‌های کشور تشکیل شده که فعالیت آن با  ریاست عالی‌ترین مقام سیاسی هر استان، شهرستان و منطقه و در راستای ریشه‌کنی بی‌سوادی است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه فعالیتهای سواد‌آموزی برون‌سپاری شده و ما کار نظارت را انجام می‌دهیم گفت: سهمیه استان برای سوادآموزی در سال تحصیلی جدید حدود هشت هزار نفر است که تا‌کنون 5 هزار نفر شناسایی و در مرحله آموزش قرار دارند.

در این جلسه صدیقه مرادی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز با اشاره به اینکه بی‌سواد فردی است که نتواند از توانمندی‌های خود برای اداره زندگی استفاده کند اظهار داشت: آموزش به والدین برای توانمند کردن فرزندان ضرورت دارد و در کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز موثر است.

انتهای پیام/ح

نظر شما