شناسهٔ خبر: 30333180 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با درخشش خبرنگاران مهر؛

نفرات برگزیده پنجمین جشنواره رسانه و مهندسی در قم تجلیل شدند

قم - مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه و مهندسی در قم با معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه و مهندسی که ظهر سه‌شنبه در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم برگزار شد، اظهار داشت: جشنواره رسانه و مهندسی امسال نیز با شرکت خبرنگاران و اهالی رسانه، هنرمندان و عکاسان برگزار شد که امیدواریم این جشنواره در راستای فرهنگ‌سازی رعایت مقررات ملی ساختمان و حساسیت جامعه به مسائل فنی و مهندسی در عرصه ساخت و ساز توانسته باشد تاثیرگذاری لازم را به همراه داشته باشد.

امین مقومی ابراز داشت: بحث بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با رویکرد خانواده موضوع مهمی است که باید بدان توجه شود و موضوع دیگری که رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند به آن بپردازند حقوق بهره بردار در صنعت ساختمان است.

وی افزود: امروز کیفیت ساخت و سازها در قم در مقایسه با سایر نقاط کشور از شرایط قابل قبولی برخوردار است؛ هر چند که باید به آسیب‌ها در حوزه فنی و مهندسی و همچنین در حوزه فرهنگ سازی در عرصه صنعت ساخت و ساز توجه شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه داد: خبرنگاران و عکاسان و همچنین هنرمندان می‌توانند با انعکاس مطالب و گزارش‌های تخصصی و همچنین با بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل عکس و قالب‌ها دیگر رسانه ای در رشد، ارتقا و افزایش کیفیت مهندسی کشور تاثیرگذار باشند.

وی ابراز امیدواری کرد تا در دوره آتی جشنواره رسانه و مهندسی، با همکاری نهادیی همچون وزارت راه و شهرسازی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، خانه مطبوعات استان و انجمن عکاسان قم بتوانیم شاهد برگزاری مطلوب تر این جشنواره باشیم.

جشنواره‌ها نقش مهمی در غنا بخشی مطبوعات و رسانه‌ها دارند

مدیر عامل خانه مطبوعات استان قم نیز در این جلسه با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره رسانه و مهندسی در قم اظهار داشت: هدف برگزاری اینگونه جشنواره‌های رسانه‌ای، ترویجی است که باید به این بُعد توجه ویژه داشت.

مرتضی داستانی گفت: جشنواره‌ها نقش مهمی در غنا بخشی مطبوعات و رسانه‌ها دارند؛ از این رو باید از مجموعه‌های که در این حوزه وارد می‌شود تقدیر کرد و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز قبل از ورود به حرفه مهندسی کار خود را در عرصه رسانه آغاز کرده و به همین دلیل برگزاری این جشنواره را در نظام مهندسی بنا نهادند و هر ساله شاهد برگزاری این جشنواره هستیم.

وی تأکید کرد: نفس برگزاری جشنواره رسانه و مهندسی مطلوب است اما در عین حال باید مراقبتی از این جشنواره داشت و دائم اهالی رسانه را درگیر مباحث مرتبط و تخصصی ساخت و ساز و موضوعات شهری کنیم که در این صورت نوع خروجی‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد.

مدیر عامل خانه مطبوعات استان قم عنوان کرد: در این گونه جشنواره‌های ترویجی، بحث برگزیده شدن آثار در درجه دوم قرار دارد و مباحث مطرح شده و فرهنگ سازی و ترغیب جامعه به توجه داشتن در موضوعات مورد هدف، اولویت اول را دارد و رسانه‌ها نیز باید هر چه بیشتر درگیر این گونه موضوعات شوند و نباید در فاصله برگزاری سالانه این جشنواره، موضوعات مد نظر در رسانه‌ها کم رنگ شود که در این صورت ممکن است اهداف مدنظر جشنواره حاصل نگردد.

داستانی ادامه داد: اینکه اصحاب رسانه قم به صورت تخصصی به موضوعات می‌پردازند بسیار ارزشمند است و این همت آن‌ها را ارج می‌نهیم.

انتقاد از گسترش نمای رومی در قم

رئیس انجمن عکاسان استان قم نیز در این مراسم با تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره اظهار داشت: یکی از نویسندگان حوزوی، طرحی را مطرح کرد با موضوع آشفتگی شهر قم که این طرح نوشته شده و بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است هر چند که به مرحله اجرا نرسید؛ اما به نظر می‌رسد این طرح باید از سوی نظام مهندسی ساختمان استان قم دنبال شود.

ابراهیم سلیمانی گفت: ما امروز در شهری قرار داریم که بعد از انقلاب رو به رشد بوده و این رشد البته به صورت نامتوازن است و برخی از آسیب‌ها همانند نمای رومی نیز در آن به چشم می‌خورد.

وی بیان داشت: در کنار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم وزارت راه و شهرسازی نیز می‌تواند با الهام از این جشنواره تخصصی و رسانه‌ای، موضوعات مورد نظر خود را در سطح ملی دنبال کند و انجمن عکاسان استان قم نیز آمادگی لازم برای مشارکت در این زمینه را دارد.

محمدجواد محرابی، سرپرست معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی نیز در این مراسم با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در راستای برگزاری جشنواره رسانه و مهندسی گفت: برگزارکردن جشنواره کار سختی است و در قم ظرفیت‌های خوبی برای برگزاری جشنواره‌های مطبوعاتی وجود دارد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم آمادگی لازم برای همکاری در برپایی جشنواره رسانه و مهندسی در دوره‌های بعدی با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم را دارد.

در ادامه بیانیه هیأت داوران بخش خبر و مصاحبه و گزارش به نمایندگی مهندس محمدتقی خسروی سردبیر نشریه طاق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی که به شرح ذیل است قرآئت شد.

استحکام، پایایی و دوام بنیان‌های صنعت ساختمان معطوف واژگان مستحکم، پایا، متقن و بنا شده بر پایه‌های علمی روزنامه نگارانی است که به هدفی جز از میان برداشتن دیوار بی اعتمادی میان حرفه مندان و مخاطبان رسانه و صنعت ساختمان نمی‌اندیشند.

 از منظر اینان برگزیدن واژگانی بلیغ و رسا برای تبیین و ترسیم رساترین گام به سوی توسعه پایدار به برگزیدن ترازی می‌ماند که با تکیه بر آن می‌توان جلوه معماری، ایمنی و رفاه و آسایش را ترسیم نمود.

روزنامه نگاری؛ ابزاری کارآمد و سلاح ارزشمندی است که با بهره مندی از آن می‌توان زنگار از زیستِ گاه؛ مه آلود صنعت ساختمان و برخی کاسبان به ظاهر حرفه مند زدود و به ارتقای مهندسی کشور اندیشید.

هیات داوران بخش خبر و مصاحبه و گزارش پنجمین جشنواره رسانه و مهندسی در قم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویداد تخصصی در بین اهالی رسانه و مطبوعات که در کمتر نهاد مشابهی در سطح استان و یا کشور سابقه دارد؛ کیفیت آثار ارسالی به این جشنواره را نشان از توجه و تسلط خبرنگاران و اهالی رسانه به این حوزه تخصصی، حرفه مند، شهری و اجتماعی دانسته و معتقدیم هر یک از آثار رسیده به این جشنواره می‌تواند زنگ خطر و هشداری برای مسئولان امر در موضوعات پیش بینی شده در فراخوان باشد.

با تقدیر از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به عنوان برگزار کننده این جشنواره و همچنین با احترام به تمامی شرکت کنندگان نفرات منتخب بخش خبر و مصاحبه و همچنین بخش گزارش به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

نفرات برگزیده بخش خبر و مصاحبه

سمانه سادات فقیه سبزواری از خبرگزاری مهر با اثر (زنگ زلزله بیخ گوش شهر قم / مقاوم سازی ساختمان‌ها لازمه مقابله با زلزله) رتبه دوم بخش خبر و مصاحبه، وجیه غلامحسین‌زاده دیگر خبرنگار مهر که از روزنامه همشهری در این جشنواره شرکت کرده بود با اثر (رواج الگوهای معماری زودگذر در کوچه‌های شهر) رتبه سوم بخش خبر و مصاحبه را کسب کردند و هیات داوران در این بخش اثری را حائز رتبه اول ندانست.

همچنین در این بخش محمدرضا آقاباقری از خبرگزاری فارس با اثر (حال معماری قم اصلاً خوب نیست/ ساختمان اسلامی در قم وجود ندارد) اثر شایسته تقدیر از سوی هیأت داوران شناخته شد.

ایمن السادات موسوی‌نژاد از خبرگزاری فارس با اثر (بی‌توجهی به مقررات ملی ساختمان زخمی بر پیکر شهر/ وقتی پای اجرا لنگ می‌زند) رتبه اول، زینب آخوندی از خبرنگاران خبرگزاری مهر در قم که از روزنامه ۱۹ دی در این جشنواره شرکت کرده بود با اثر (اصالت بومی در حصر زرق و برق رومی) رتبه دوم و فرشته اثنی عشری از خبرگزاری مهر با اثر (معماری ایران دیگر فیروزه‌ای نیست) رتبه سوم بخش گزارش را از آن خود کردند.

هیأت داوران در این بخش اثر زینب حیدری از روزنامه همشهری با عنوان (ایمنی مدارس غیرانتفاعی، سؤالی بی‌پاسخ) را اثر شایسته تجلیل بخش گزارش معرفی کرد.

هیات داوران در بخش یاداشت نویسی نیز اثری را حائز رتبه ندانستند.

در بیانیه هیأت داوران بخش عکس نیز به سرپرستی محمد اخلاقی از پیشکسوتان عکاسی استان قم نیز آمده است:

 پس از بررسی آثار ارسالی به بخش عکس پنجمین جشنواره رسانه و مهندسی ضمن تقدیر از شرکت عکاسان و هنرمندان در این جشنواره، هیأت داوران اعلام می‌دارد، ظرفیت و توانمندی عکاسان استان قم و سایر عکاسان کشوری بیش از آنچه که به این جشنواره رسیده، می‌باشد و انتظار می‌رود در دوره‌های بعدی جشنواره، عکاسان بر اساس محورهای فراخوان جشنواره آثار بهتری را ارائه دهند.

از آنجا که محوریت جشنواره در بخش عکس، بر روی مجموعه بوده؛ در بین مجموعه عکس‌های رسیده به جشنواره مجموعه‌ای با هویت منسجم بر اساس محورهای فراخوان اعلامی وجود نداشته؛ از این رو هیأت داوران، در بخش مجموعه عکس تنها یک مجموعه را حائز رتبه سوم دانستند.

در بخش تک عکس نیز آثار نسبتاً قابل قبولی ارسال گردید که از بین آثار ارسالی از سوی عکاسان و هنرمندان، ۵ عکس به شرح ذیل به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند.

در قسمت عکس نیز در بخش مجموعه هیأت داوران اثری را حائز رتبه اول و دوم ندانست و رتبه سوم بخش مجموعه عکس به اثر محمد تهذیب الحسن اختصاص بافت و در بخش تک عکس نیز ۵ اثر خانم‌ها فائزه بختیاری، بانو صادق منش و آقایان ابوالقاسم عزیزی، مسئود قائمی و امیرحسین عبداللهی شیرازی به عنوان آثار برگزیده این بخش معرفی شدند.

نظر شما