شناسهٔ خبر: 30312838 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

سیستم‌عامل ios بهتر است یا اندروید؟

به دنبال خرید یک گوشی جدید هستید؟ انتخاب‌های خوبی در هر دو پلتفرم اندروید و iOS پیش روی شما قرار دارد؛ البته اگر از اوضاع نه‌چندان جالب اقتصادی صرف‌نظر کنیم. این دو پلتفرم در مجموع در سال 2016 میلادی 99 درصد بازار و در سال گذشته میلادی 99.7 درصد سهم بازار سیستم‌عامل‌های موبایل را از آن خود کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گزینه‌های دیگری همچون ویندوزفون و بلک‌بری نیز وجود دارند که البته زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. درحالی‌که عملکرد هر دو پلتفرم عالی است و وجه مشترک بسیاری با یکدیگر دارند، با‌وجوداین، یکسری تفاوت‌هایی هم دارند که در زمان انتخاب باید به این تفاوت‌ها توجه کنید. اما کدام‌یک از این دو سیستم‌عامل بهترین عملکرد را دارند؟ برای پاسخ‌گویی به این پرسش هیچ‌چیز بهتر از آن نیست تا هر دو سیستم‌عامل را در ارتباط با تعدادی از ویژگی‌های کلیدی مقایسه کنیم. در این مقاله سعی کردیم مواردی را که برای کاربران بیشتر حائز اهمیت است، ارزیابی کنیم تا شناخت بهتری از این دو سیستم‌عامل به دست آورید.

توان مالی
اپل به لحاظ قیمت‌گذاری محصولات خود همیشه در صدر قرار دارد، اما آی‌فون ایکس با قیمت هزار دلاری خود شیوه قیمت‌گذاری محصولات اپل را به عصر جدیدی وارد کرد. در زمان عرضه آی‌فون ایکس، کارشناسان پیش‌بینی کردند که در ابتدا خریداران ممکن است به قیمت بالای این محصول واکنش سردی نشان دهند، اما پس از مدتی عادت خواهند کرد. گذشت زمان این فرضیه را اثبات کرد. حتی در ایران نیز که قیمت گوشی‌ها سیر صعودی عجیبی پیدا کرده و آی‌فون ایکس به قیمت 14 میلیون و 250 هزار تومان (در زمان نگارش این مقاله) به فروش می‌رسد، بازهم خریدارانی برای این محصول وجود دارد. در خارج از ایران آی‌فون 8 پلاس با قیمت پایه 800 دلار و آی‌فون 8 با قیمت 700 دلار به فروش می‌رسد. اگر نمی‌خواهید پول زیادی در این زمینه هزینه کنید، بهتر است به سراغ آی‌فون 6 اس بروید. آی‌فونی را که دو سال پیش عرضه شد، اکنون با قیمت 450 دلار می‌توانید تهیه کنید. آی‌فون SE نیز با قیمت 350 دلار به فروش می‌رسد. (در زمان نگارش این مقاله به نظر می‌رسد که این دو محصول در بازار ایران وجود ندارند یا فروشندگان در حال حاضر برنامه‌ای برای فروش آن ندارند.) در حال حاضر، آی‌فون 7 با قیمت 9 میلیون 500 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

زمانی که صحبت از تنوع به میان می‌آید، هیچ‌چیز جای اندروید را نمی‌گیرد. شما می‌توانید گوشی‌های قدرتمند خوبی همچون پیکسل 2/3 یا سری گلکسی نوت سامسونگ را انتخاب کنید که همانند آی‌فون‌ها قابلیت‌های خوبی را ارائه کرده‌اند و از به لحاظ قیمت مقرون به‌صرفه‌تر هستند. البته شما محدود به گوگل و سامسونگ نیستید و سایر تولیدکنندگان نیز گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه خوبی را به بازار عرضه کرده‌اند. واقعیت این است که اندروید در زمینه ارائه برنامه‌های رایگان و کاربردی پشتیبانی خوبی از کاربران به عمل می‌آورد.
• برنده: اندروید

برنامه‌های کاربردی
در ابتدا کار را با ارقام آغاز می‌کنیم. تقریبا تعداد برنامه‌هایی که در فروشگاه گوگل‌پلی و اپ‌استور پیدا می‌کنید به شرح زیر است:
برنامه‌های اندروید: 3.5 میلیون (پس از حذف تعدادی از برنامه‌ها کاهش پیدا کرده)
برنامه‌های اپل: 2.2 میلیون

به دو دلیل اعداد نباید به‌عنوان معیار سنجش اصلی در نظر گرفته شوند: نخست آن‌که بیشتر ما تنها از چند برنامه کاربردی استفاده می‌کنیم؛ دوم آن‌که همواره پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین برنامه‌های کاربردی روی هر دو پلتفرم وجود دارند. به‌طور سنتی، iOS به‌عنوان یک پلتفرم سود‌آور برای توسعه‌دهندگان شناخته می‌شود. به همین دلیل ما همواره برنامه‌های جدید کاربردی را ابتدا در سرزمین اپل مشاهده می‌کنیم. البته این موضوع به‌آرامی و به‌واسطه بازار روبه رشد اندروید در حال تغییر است. در ایالات‌متحده، iOS هنوز هم بهترین بازار را دارد، اما در نقاط دیگر توسعه‌دهندگان به شکل فزاینده‌ای به سمت اندروید متمایل شده‌اند. پلی‌استور هنوز هم درصد بالایی از برنامه‌های رایگان را به نسبت اپ‌استور در خود جای داده است. اما بهترین بازی‌های موبایل هنوز هم برای iOS ارائه می‌شوند و پس از مدتی شاهد عرضه آن‌ها برای اندروید هستیم. در نهایت، به این اصل مهم دقت کنید، همواره کیفیت بر کمیت غلبه می‌کند و در اینجا برنده اصلی iOS است.
• برنده: iOS

فروشگاه برنامه‌های کاربردی
سازماندهی و مدیریت میلیون‌ها بازی و برنامه کاربردی کار دشواری است و هیچ‌کدام از دو فروشگاه اپ‌استور و پلی‌استور در این زمینه به‌طور کامل موفق نبوده‌اند. به‌طورکلی، ما بر این باور هستیم که بازطراحی اپ‌استور در iOS 11 باعث شده تا تجربه کاربران در ورود به این فروشگاه و پیدا کردن برنامه‌های مدنظرشان بهبود پیدا کند. در طرف مقابل، فروشگاه پلی‌استور به شما اجازه می‌دهد، به ساده‌ترین شکل از طریق مرورگر نصب‌شده روی کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ به جست‌و‌جوی برنامه‌هایی بپردازید که به دنبال آن‌ها هستید. واقعیت این است که بسیاری از کاربران دوست دارند از حسگر اثرانگشت تاچ‌آی، آی‌فون برای خرید برنامه‌های کاربردی استفاده کنند، البته شما همین کار را می‌توانید در روی فروشگاه پلی‌استور و از طریق گوشی‌های اندرویدی که به حسگر اثرانگشت تجهیز شده‌اند، انجام دهید. درحالی‌که روی هر دو فروشگاه برنامه‌های مشکوکی وجود دارد، اما سیاست‌های اپل در این زمینه سخت‌گیرانه‌تر است. در نتیجه در حالت کلی کیفیت بهتری را ارائه می‌کند. با توجه به بازبینی‌های سخت‌گیرانه اپل در این زمینه و امتیازهایی که برای کاربران در زمان خرید قائل می‌شود، عملکرد بهتری دارد.
• برنده: iOS

فروشگاه‌های جایگزین و انتقال برنامه‌ها
اندروید به شما اجازه می‌دهد روی دستگاه اندرویدی به ساده‌ترین شکل به برنامه‌ها دسترسی داشته و ‌آن‌ها را دانلود کنید. کافی است پس از دانلود برنامه‌‌ها از فروشگاه‌های ثالث تیک امنیتی مربوط را فعال کرده تا بتوانید APK دانلود شده را نصب کنید. در نتیجه شما برای دانلود برنامه‌های کاربردی محدود به پلی‌استور نیستید، البته همین مسئله احتمال آلودگی بدافزاری را نیز افزایش می‌دهد. اپل در ارتباط با فروشگاه‌های ثالث استراتژی متضادی را دنبال می‌کند. اگر به دنبال آن هستید تا در زمینه دانلود و به‌کارگیری برنامه‌ها آزادی عمل بیشتری داشته باشید، انتخاب روشن است.
• برنده: اندروید

عمر باطری و شارژدهی
عمر باتری، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که همه مالکان گوشی‌ها در زمان خرید به آن توجه می‌کنند. مقایسه عملکرد این دو سیستم‌عامل در این زمینه کار دشواری است، زیرا هیچ سخت‌افزار مشترکی وجود ندارد. ما می‌توانیم اعلام کنیم iOS به لحاظ بهینه‌سازی‌های انجام‌شده قادر است به شکل بهتری از باتری استفاده کند، اما اگر شما یک دستگاه اندرویدی با یک باتری بزرگ تهیه کنید به‌آسانی می‌توانید آی‌فون را شکست دهید. هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS به شما اجازه می‌دهند وضعیت باتری را تحت نظر بگیرید، اما در این بین اندروید به شما تخمینی از مقدار باتری باقی‌مانده ارائه می‌کند. هر دو از راهکارهای خوبی همچون محدود کردن عملکرد، قطع ارتباط و سایر ویژگی‌های مرتبط با توان پردازشی به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی استفاده می‌کنند، اما همان‌گونه که می‌دانید اندروید تنظیمات سفارشی‌تر بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مدت‌های مدیدی اندروید در ارتباط با بخش شارژ حرف اول را می‌زد، به دلیل این‌که بیشتر گوشی‌های اندرویدی قابلیت شارژ سریع و شارژ بی‌سیم را ارائه می‌کردند. بااین‌حال، اپل همراه با آی‌فون 8، آی‌فون 8 پلاس و آی‌فون ایکس قابلیت شارژ بی‌سیم و سریع را نیز ارائه کرد. شایان ذکر است که شما باید آداپتور شارژ سریع را جداگانه خریداری کنید. اما برخی از گوشی‌های اندرویدی همراه با این اقلام عرضه می‌شوند. در حالت کلی باید بگوییم گوشی‌های اندرویدی در مقایسه با آی‌فون به لحاظ قیمت و همچنین ارائه شارژر سریع همراه با گوشی بهتر عمل می‌کنند.
• برنده: اندروید

به‌روزرسانی
iOS اپل به‌طور منظم به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و وصله‌های امنیتی را دریافت می‌کند. اگر می‌خواهید همین تجربه را در اندروید داشته باشید باید به سراغ پیکسل گوگل بروید. تقریبا 90 درصد دستگاه‌های iOS از جدیدترین نسخه ارائه شده استفاده می‌کنند. در مقابل تنها نیم درصد از دستگاه‌های اندرویدی توانسته‌اند اندروید 8.1 Oreo را دریافت کنند. اگر به دنبال آن هستید تا جدیدترین ویژگی‌ها و وصله‌های امنیتی را دریافت کنید، باید به سراغ iOS بروید.
• برنده: iOS

سفارشی‌سازی
سفارشی‌سازی همیشه یکی از نقاط قوت و شاخص اندروید است. شما به‌راحتی می‌توانید تم گوشی خود را تغییر داده و از طرح موردعلاقه خود روی صفحه هوم گوشی استفاده کرده، ویجت‌ها و میان‌برهایی را اضافه کرده یا از طریق لانچرها رابط کاربری را به‌کل تغییر دهید. در iOS می‌توانید پس‌زمینه را تغییر دهید، اما در مورد ویجت‌ها با محدودیت روبه‌رو هستید و آزادی عمل شما همچون اندروید نیست. اندروید به شما اجازه می‌دهد از برنامه‌های ثالث به‌عنوان گزینه‌های پیش‌فرض برای انجام بسیاری از کارها استفاده کنید، اما iOS اجازه چنین کاری را به شما نمی‌دهد.
• برنده: اندروید

تماس‌ها و پیام‌رسانی
قابلیت برقراری تماس و پاسخ‌گویی به پیام‌ها در هر دو پلتفرم خوب است، اما عملکرد اندروید ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. به نظر می‌رسد، گوگل همه‌چیز را به Hangouts سپرده که اجازه می‌دهد پیام‌ها، پیامک‌ها، ویدیو چت‌ها، چت گروهی و.... را از طریق وای‌فای یا شبکه سلولی اداره کنید. زمانی‌که Alo و Duo به میدان وارد می‌شود، کاربران با سردرگمی خاصی روبه‌رو می‌شوند. جالب آن‌که شما Google Messenger را هم به‌عنوان یک برنامه پیش‌فرض متنی در اختیار دارید. مشکل زمانی حادتر می‌شود که مشاهده می‌کنیم سازندگان مختلف هر یک پیام‌رسان خاص خود را پیشنهاد می‌کنند. بسیاری از گوشی‌های اندرویدی همراه با برنامه شماره‌گیر و پیام‌رسان خاص خود در کنار پیام‌رسان‌های گوگل در دسترس کاربر قرار می‌گیرند یا به‌طورکلی برنامه‌های گوگل را پاک می‌کنند. اما در مقابل FaceTime و iMessage به شکل از پیش نصب‌شده روی هر آی‌فون و آی‌پادی در اختیار کاربران قرار دارد.

در نتیجه، برقراری تماس با خانواده و دوستان به‌راحتی امکان‌پذیر است. درحالی‌که iMessage به‌راحتی قابل‌استفاده است، اما عملکرد آن زمانی خیلی خوب می‌شود که طرف مقابل نیز از آی‌فون استفاده کند. در این میان برنامه‌های ثالث دیگری نیز وجود دارند که استیکرها، GIF‌ها و ماژول‌های جذابی را برای iMessage در اختیارتان قرار می‌دهند. سهولت استفاده آسان و یکپارچگی کامل با iOS به‌مراتب بهتر از اندروید است.
• برنده: iOS

ایمیل
برنامه پیش‌فرض ایمیل در اندروید و iOS به‌راحتی قابل تنظیم و استفاده است. شما می‌توانید چند حساب کاربری را در آن‌ها وارد کرده و به‌راحتی به مدیریت صندوق ورودی بپردازید. اندروید و iOS طیف گسترده‌ای از برنامه‌های ثالث خوب در ارتباط با ایمیل دارند. با این حال، جی‌میل، یکی از قدرتمندترین برنامه‌های پیش‌فرض بوده که حتی از Mail سیستم‌عامل iOS نیز بهتر است. با توجه به این‌که جی‌میل محبوب‌ترین سامانه ایمیلی در جهان است، منطقی است که برنامه جی‌میل برنده میدان باشد. تنها مسئله‌ای که وجود دارد این است: گوشی‌های اندرویدی اغلب برنامه‌های ایمیلی پیشنهادی را که از سوی سازندگان گوشی ساخته‌شده، ارائه می‌کنند که ممکن است جالب چندان نباشد.
• برنده: اندروید

نقشه‌ها
سیستم ناوبری اپل و Apple Maps شروع چندان چشمگیری نداشت، اما اپل سیستم ناوبری خود را به‌سرعت بهبود بخشید. ویژگی‌های کلیدی هر دو سیستم‌عامل مشابه است، می‌توانید نقشه‌ها را دانلود کرده و به شکل آفلاین از آن‌ها استفاده کنید، همچنین براساس ترافیک تخمین دقیقی را به دست آورید. هر دو برنامه برای رانندگی یا پیاده‌روی مسیرهای خوبی را پیشنهاد می‌کنند. هر دو سیستم به‌خوبی کار کرده و به شما اعلام می‌دارند که چطور باید به مقصد بروید. اما در حالت کلی باید بگوییم مقیاس و کیفیت نقشه‌های گوگل بی‌حدومرز هستند. اپل مپس نیز جزییات عمدتا دقیقی را ارائه می‌کند، اما این دقت از یک مکان به مکان دیگر متفاوت است. در حالت کلی باید بگوییم که اندروید عملکرد بهتری دارد.
• برنده: اندروید

دوربین
در ارتباط با ماژول سخت‌افزاری دوربین به‌سختی می‌توانیم اظهارنظر کنیم. درگذشته استدلال ما این بود که اپل در زمینه نورپردازی، رنگ‌آمیز و پرداختن به سایر جزییاتی که در عکاسی وجود دارد، عملکرد منحصربه‌فردی دارد. اما جدیدترین گوشی‌های اندرویدی نشان دادند، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال که گوگل به‌تازگی از آن‌ها رونمایی کرده، نه‌تنها در زمینه عکاسی، بلکه در زمینه به‌کارگیری الگوریتم‌های هوشمند به‌منظور ضبط بهترین و باکیفیت‌ترین تصاویر حرف اول را می‌زنند. درحالی‌که کیفیت دوربین گوشی‌های میان رده به‌خوبی آی‌فون‌ها نیست، اما در خصوص پرچمداران اوضاع فرق می‌کند. برنامه‌های دوربین عرضه‌شده برای هر دو پلتفرم خیلی خوب بوده و سریع هستند. البته سهولت استفاده و دریافت بهترین نتایج بدون نیاز به تدوین آن‌ها برگ برنده iOS است. در پلتفرم اندروید تولیدکنندگان گوشی‌ها قابلیت‌های خوبی به برنامه‌های دوربین اضافه کرده‌اند. بر همین اساس ما با احتیاط و احترام به پرچمداران اندرویدی، امتیاز را به iOS می‌دهیم.
• برنده: iOS

دستیاران مجازی
شما می‌توانید با سیری اپل کارهای مختلفی انجام دهید، آن‌چنان‌که همین کار را می‌توانید با گوگل اسیستنت نیز انجام دهید، اما سیری در انجام کارهایی همچون تنظیم قرار ملاقات‌ها، تقویم، جست‌وجو در وب و برقراری تماس‌های تلفنی عملکرد ساده‌تری دارد. گوگل اسیستنت یک لایه اضافی دارد. این لایه اضافی می‌تواند به شما پیشنهاد‌ها مفیدی ارائه داده و اطلاعات متنی و بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای را ارائه کند. در نتیجه دقیق‌تر و متنوع‌تر از سیری است. میان‌برهای سیری در iOS 12 به شما اجازه می‌دهند مجموعه‌ای از دستورات صوتی را با یکدیگر پیکربندی کنید تا بعضی از وظایف به شکل خودکار انجام شوند. این راهکار به سیری اجازه می‌دهد، پیشنهادهای بهتری را بر مبنای نوع کاری که با آی‌فون انجام می‌دهید، ارائه کند. اما در حال حاضر گوگل اسیستنت کارهای بیشتری انجام می‌دهد.
• برنده: اندروید

امنیت
به لحاظ ظاهری اندروید آسیب‌پذیرتر از iOS به نظر می‌رسد، اما تهدیدات بدافزاری غافل‌گیرکننده هستند. در واقع بیشتر مردم تا زمانی که از پلی‌استور خارج نشوند، با مشکل جدی روبه‌رو نمی‌شوند. در این میان تولیدکنندگان خاصی همچون سامسونگ تلاش‌های فراوانی انجام داده‌اند تا امنیت دستگاه‌های اندرویدی را بهبود بخشند؛ عرضه مرتب وصله‌های امنیتی از جمله این موارد است. امروزه، سرعت عرضه به‌روزرسانی‌ها حائز اهمیت است، به دلیل این‌که رخنه‌های امنیتی تقریبا جدی هستند. البته یک مشکل نیز وجود دارد؛ در حال حاضر، میلیون‌ها گوشی اندرویدی وجود دارد که نرم‌افزارهای قدیمی آسیب‌پذیر را اجرا می‌کنند که تهدیدات خطرناکی همچون Heartbreed و Stagefright را متوجه آن‌ها ساخته است. در نقطه مقابل اپل خود را ملزم می‌داند به بهترین شکل امنیت دستگاه‌های مصرف‌کنندگان را تامین کند. ارائه ویژگی‌هایی همچون تاچ‌آی، فیس‌آیدی در آی‌فون ایکس از جمله این موارد است.

نظارت دقیق اپل روی برنامه‌های کاربردی، عرضه به‌روزرسانی‌ها در کوتاه‌ترین زمان از ویژگی‌های مثبت iOS است. اپل، حریم خصوصی کاربر را در اولویت قرار می‌دهد و به بهترین شکل از داده‌های شخصی محافظت می‌کند. رمزگذاری داده‌ها از جمله این موارد است. اندروید نیز برخی از داده‌ها را رمزگذاری کرده، اما از حریم خصوصی کمتر محافظت می‌کند. جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات شخصی کاربران به‌منظور ارائه به ناشران تبلیغات و همچنین تحلیل داده‌ها برای آموزش هوش مصنوعی از نقاط ضعف اندروید است. با این تفاسیر، باید بگوییم iOS ایمن‌ترین پلتفرم و بهترین پلتفرمی است که از حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کند.
• برنده: iOS

جمع‌بندی
در این مقاله سعی شد، مهم‌ترین فاکتورهای هر دو پلتفرم بررسی شود. بدیهی است فاکتورهای دیگری همچون لوازم جانبی، سرویس‌های ذخیره‌ساز ابر، سرویس‌های پشتیبان‌گیری از داده‌ها و مکانیزم‌های روت کردن دستگاه‌ها نیز وجود دارد که برای اجتناب از طولانی شدن مبحث از این فاکتورها صرف‌نظر شد. هر دو پلتفرم نقاط قوت خاص خود را دارند. اما برای برخی از مردم بعضی از فاکتورها زیاد مورد توجه نیست. برای مثال، برخی از مردم روی مبحث امنیت حساس هستند، درصورتی‌که برای عده دیگری فرقی نمی‌کند که برنامه‌های خود را از چه فروشگاهی دانلود می‌کنند. یک مقایسه کلی میان آخرین نگارش‌های اندروید و iOS نشان می‌دهد همه مردم نمی‌توانند روی دستگاه‌های اندرویدی خود جدیدترین نسخه را استفاده کنند. در حقیقت، این مالکان گوشی‌های پرچمدار هستند که همواره شانس دریافت جدیدترین نسخه را دارند. بااین‌حال و با توجه به شرایط فعلی اقتصادی به نظر می‌رسد برای کاربران ایرانی خرید گوشی‌های اندرویدی ازآن‌جهت مقرون به‌صرفه‌تر است که انتخاب‌های متعددی پیش‌رو دارند. اما در مقابل iOS در ارتباط با امنیت و حفظ حریم خصوصی تقریبا بی‌همتا است. هر دو پلتفرم بالغ هستند و تقریبا ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌کنند، توصیه ما این است که بر مبنای نیازها و البته توان مالی و با توجه به نکته‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، گوشی مدنظر خود را خریداری کنید.

نظر شما