شناسهٔ خبر: 30306694 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل اتاق تعاون ایران:

تاخیر در واگذاری «سرخابی»ها به صلاح نیست

تهران- ایرنا- دبیرکل اتاق تعاون ایران با بیان اینکه از نگاه فدراسیون های جهانی، دولتی اداره شدن باشگاه های ورزشی وجه عقلایی ندارد، گفت: با توجه به اصل 44 قانون اساسی بر خروج دولت از تصدی‌گری و ماندن در جایگاه حاکمیتی، تاخیر در واگذاری «سرخابی»ها به صلاح کشور، مردم و دولت نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، ماشاالله عظیمی به برگزاری نشست بررسی ابعاد علمی و اقتصادی واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اشاره کرد و افزود: جمع‌سپاری با رویکرد تعاونی سهامی عام به عنوان کم نقص ترین روش واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است زیرا یکی از روش های تامین مالی، «تامین مالی جمعی» است.
وی ادامه داد: اتاق تعاون در هیات واگذاری از پیشنهادهای مردم‌پایه و هوادارمحور در خصوص واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال حمایت می کند.
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران گفت: در حال حاضر بخش های علمی و اقتصادی کشور پیشنهاد تعاونی سهامی عام را برای هر دو باشگاه به صورت مجزا با شخصیت حقوقی مستقل ارائه کردند.
عظیمی به تجربه های موفق در این خصوص اشاره کرد و گفت: این تجربه ها با مقررات و ظرفیت های کشور سازگاری دارد؛ همچنین با تطبیق و شبیه سازی برخی الگوی های موفق، امکان شیوه تعاونی سهامی عام در ایران را فراهم می کند.
دبیرکل اتاق تعاون ایران افزود: مدل تعاونی تاکید بر اداره حرفه ای، هوشمندانه، اقتصادی، تخصصی، مردمی، دموکراتیک و کاملا رقابتی دارد.
این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: کسانی که اداره باشگاه‌ها را برعهده می گیرند، ‌باید از اهلیت اداره کردن برخوردار باشند.
وی درباره ویژگی های اقتصاد تعاونی گفت: شفاف‌سازی و جلوگیری از بروز فساد، از مشخصه‌های بارز فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در اقتصاد تعاونی است.
عظیمی در ادامه به بررسی اقتصاد در بخش های مختلف پرداخت و گفت: در دنیای امروز اقتصاد توریسم، اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد سلامت و اقتصاد ورزش جایگزین مناسبی برای تولید کالا و نفت شده و به جرات می توان گفت اقتصاد ورزش سایر اقتصادها را تحت تاثیر قرار داده است.
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران، بخش تامین مالی را ساده ترین بخش این فرآیند توصیف کرد و گفت: به نظر اتاق تعاون، بخش تامین مالی برای خرید باشگاه ها، ساده ترین راه حل این مساله است به شرطی که پیشنهادهای جدید، نو و علمی با حمایت جدی دولت و سازمان های ذی ربط همراه شود.
به گزارش ایرنا، هیات دولت در جلسه عصر یکشنبه (25 آذرماه) به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، با واگذاری شرکت های فرهنگی – ورزشی استقلال و پرسپولیس موافقت کرد.
در همین رابطه 26 آذرماه امسال سازمان خصوصی سازی در فراخوانی اعلام کرد، واگذاری سهام این دو باشگاه را در دستور کار خود قرار داده است.
در فراخوان این سازمان آمده است: با توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی دو باشگاه استقلال و پرسولیس و حساسیت‌های موجود درخصوص واگذاری آنها و ضرورت توجه به نقطه نظرها، تجربه ها، مستندها و تحقیقات انجام شده در این زمینه، از همه صاحبنظران، استادان و دانشگاهیان، علاقه مندان و خبرگان باشگاه های یاد شده دعوت می شود پیشنهادها، مطالعات و مستندهای خود را در قالب گزارش یا مقاله، فایل الکترونیکی، فایل صوتی، مکتوب و ... درخصوص چگونگی آماده‌سازی، قیمت‌گذاری، روش واگذاری و نظارت پس از واگذاری این دو باشگاه از طریق آدرس الکترونیکی sorkhabi@ipo.ir به این سازمان ارسال و یا با شماره تلفن 19-88089901 داخلی 2624 تماس بگیرند.
اقتصام**9454** 2023

نظر شما