شناسهٔ خبر: 30282145 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«نگاه نو» جشنواره فیلم فجر در یک نگاه؛

از کمدین تلویزیون تا آقازاده‌های سینما

تهران- ایرنا- در نخستین گام از برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر آثار بخش «نگاه نو» این رویداد هنری معرفی شد که در میان فیملسازان این بخش از کمدین مطرح تلویزیون تا مدیر فیلمبرداری با سابقه و فرزندان کارگردانان مطرح سینما حضور دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، «نگاه نو» یا همان بخش رقابتی کارگردانان فیلم اولی سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر، که کارنامه پُرفراز و نشیبی در ادوار مختلف جشنواره داشته و طی سه گزارش مبسوط به این بخش پرداختیم. این بخش پس از وقفه‌ای یک ساله بار دیگر به جشنواره فجر اضافه شده است.
«نگاه نو» هر چند در سال‌های دور به دلیل تجربه نخست کارگردانان جوان کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت اما چند سالی است که بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.
شاید از مهمترین تجربه‌های فیلم اولی‌های جشنواره در دوره‌های اخیر بتوان به آثاری چون «چهارشنبه 17 اردیبهشت» از وحید جلیلوند، «برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی اشاره کرد.
همچنین حضور بازیگران مطرح سینمای ایران در فیلم‌های کارگردانان کم تجربه در بخش «نگاه نو» و تهیه‌کنندگی این آثار توسط افراد نام آشنای این عرصه نشان می‌دهد که حالا باید واقعا حساب جداگانه‌ای روی این فیلم‌ها باز کرد.
اما درباره بازیگران بخش نگاه نو نیز باید به بابک حمیدیان اشاره کرد. این بازیگر سینما که طی دوره‌های سی‌وچهارم و پنجم جشنواره فیلم فجرعنوان پُرکارترین بازیگر این رویداد هنری را به خود اختصاص داده بود در بخش نگاه نو این دوره از جشنواره نیز با سه فیلم، پُرکارترین بازیگر مرد و هدیه تهرانی با دو فیلم به عنوان بازیگر پُرکار زن شناخته می‌شوند.
همچنین حضور تهیه‌کنندگان مطرح و شناخته شده سینما از جمله علی سرتیپی، منصور سهراب‌پور، محمد حمزه‌زاده، علیرضا قاسمخان، جواد نوروزبیگی، علی مصفا و مسعود کیمیایی در بخش نگاه نو جشنواره، نیز دلیل دیگری بر اهمیت این بخش است.
در ادامه با 10 فیلم حاضر در بخش مسابقه نگاه نو سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر که توسط احمد امینی، محمد علی حسین‌نژاد، حسن خجسته، شاهرخ دولکو، بهروز شعیبی، حسین کرمی و رضا مقصودی به عنوان هیات انتخاب، ارزیابی و تایید شده‌اند، بیشتر آشنا می‌شویم.

**«معکوس»
فیلم سینمایی «معکوس» نخستین تجربه کارگردانی پولاد کیمیایی است که تهیه‌کنندگی آن را مسعود کیمیایی بر عهده گرفته است.
«معکوس» فیلمی اجتماعی و خانواده‌محور است که گفته شده صحنه‌های اکشن دارد.
بابک حمیدیان، علیرضا کمالی، اکبر زنجانپور، شهرام حقیقت‌دوست و لیلا زارع بازیگران این فیلم سنیمایی هستند.

**«یلدا»
دیگر فیلم بخش نگاه نو این دوره از جشنواره ساخته مسعود بخشی به نام «یلدا» است. این فیلم به تهیه‌کنندگی علی مصفا با موضوعی درباره عفو و گذشته ساخته شده است.
فرشته صدر عرفایی، بهناز جعفری، بابک کریمی، صدف عسگری در «یلدا» ایافی نقش کرده اند.
این فیلم داستان مریم کمیجانی زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش ناصر ضیا، به مرگ محکوم شده است و در شب «یلدا» به استودیو برنامه تلویزیونی پربیننده آورده می‌شود تا توسط تنها فرزند مقتول، مونا ضیا بخشیده شود.

**«حمال طلا»
تورج اصلانی از جمله چهره‌های مطرح سینمای ایران در حوزه فیلمبرداری است که امسال «حمال طلا» را کارگردانی کرده است.
منصور سهراب‌پور تهیه‌کننده این فیلم است که حالا به بخش نگاه نو جشنواره راه یافته است.
در این فیلم بازیگرانی چون سعید آقاخانی، ژاله صامتی، امید روحانی و علیرضا مهران به ایفای نقش پرداخته اند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است:‌ رضا، حمال طلا است. شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است. یک روز در مسیر از او دزدی می‌شود و او باید غرامت بپردازد. او از دوستش کمک می‌گیرد اما نوسانات بازار تهران اوضاع او را بدتر می کند.

**«دیدن این فیلم جرم است!»
رضا زهتابچیان دیگر فیلمساز تازه سینما است که «دیدن این فیلم جرم است!» را به تهیه‌کنندگی محمد حمزه‌زاده ساخته است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «فقط یک فیلم پنج دقیقه‌ای می‌خواستم تا بعدا بتونم از زنم و دخترم دفاع کنم ولی امونم ندادند... صدای آژیراشون داره نزدیک می‌شه... الان مثل مور و ملخ می‌ریزن اینجا...»
در «دیدن این فیلم جرم است!» لیندا کیانی، امید آقایی، حسین پاکدل و حمیدرضا پگاه ایفای نقش کرده اند.

**«پالتو شتری»
مهدی علی‌میرزایی نیز در نخستین تجربه فیلم‌سازی خود به سراغ کمدی رفته و «پالتو شتری» را به تهیه‌کنندگی مجید شیخ‌انصاری ساخته است.
سام درخشانی، بانیپال شومون، بهاره کیان افشار، لیندا کیانی، شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره آزاد، پریوش نظریه، علیرضا مهران، طوفان مهردادیان و رضا شیخ انصاری از جمله بازیگران این فیلم هستند.
این فیلم درباره یک دانشجوی رشته فلسفه است که پالتویی از پدرش به ارث برده و به پوشیدن آن وابسته شده است.

**«جان‌دار»
دیگر فیلم بخش نگاه نو جشنواره امسال، «جان‌دار» به کارگردانی مشترک حسین امیری‌دوماری ‌و پدرام پورامیری ساخته شده است.
در «جان‌دار» به تهیه‌کنندگی کامران مجیدی هنرمندانی چون فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، باران کوثری، جواد عزتی، مسعود کرامتی، علی شادمان، گیتی قاسمی، محمدعلی محمدی و امیراحمد قزوینی ایفای نقش کرده‌اند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است:‌ «بخدا اگه یه بار دیگه بگین شام چی شد، غذا چیه، همین وسط خودم رو دار می‌زنم که غذاخوردن یادتون بره. بابا از گشنگی نمردین که!؟»

**«روزهای نارنجی»
«روزهای نارنجی» اولین ساخته سینمایی آرش لاهوتی که بیشتر با آثار مستند او را می شناسیم یکی دیگر از فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره امسال است.
این فیلم به تهیه‌کنندگی علیرضا قاسم‌خان درباره «آبان»، زنی 45 ساله است که واسطه استخدام کارگران فصلی است.
هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، رویا حسینی، صدف عسگری، لیلی فرهادپور، اکرم علمدار، امین گلستانه و سیامک ادیب بازیگران این فیلم هستند.

**«زهر مار»
«زهر مار» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و نخستین تجربه کارگردانی سیدجواد رضویان در سینما است.
رضویان مانند آثار تلویزیونی خود به سراغ فیلمی در قالب طنز اجتماعی رفته است.
سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک صفری، نسیم ادبی، برزو ارجمند، رضا رویگری، حسین محب اهری از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
در خلاصه داستان «زهرمار» آمده است: «حشمت: فکر نمی کردم تاوان اشتباهم رو با تو پس بدم، لیلا: زهرمار ...»

**«سونامی»
دیگر فیلم بخش نگاه نو این دوره از جشنواره ساخته میلاد صدرعاملی است که در اولین تجربه کارگردانی خود سراغ یک درام ورزشی رفته است.
«سونامی» به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی درواقع رقابت ورزشکاران را به چالش کشیده است.
بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، علیرضا شجاع نوری، رعنا آزادی‌ور، فرشته حسینی، علیرضا ورزنده، امیر شریعت، امیرمهدی ژوله و محمدرضا غفاری از بازیگران این فیلم هستند.

**«مسخره باز»
«مسخره‌باز» ساخته همایون غنی‌زاده که بیشتر در عرصه تئاتر مطرح است از دیگر آثار این دوره از جشنواره است که علی مصفا تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «تو پرورشگاه صدام می کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم.»
در «مسخره باز» علی نصیریان، هدیه تهرانی، ‌فرهاد اصلانی، ‌صابر ابر، بابک حمیدیان، محسن حسینی، مهدی کوشکی، خسرو بامداد، ایرج ذبیحی بازی کرده‌اند.
سی‌وهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر 10 تا 22 بهمن ماه 1397 به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود.
فراهنگ**9246** 9053

نظر شما