شناسهٔ خبر: 30272920 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جهان در سالی که گذشت؛ نگاهی به تحولات سوریه

آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت و عضو فقهای شورای نگهبان شد تحلیلگر سوری: چرخش مواضع سیاسی دشمنان، حاصل دستاوردهای نظامی و استراتژیکِ محور مقاومت بود

تحلیلگر ارشد سیاسی سوریه گفت که به‌رغم تمام تلاش‌های توطئه‌مآبانه و تجاوزگرانه برای سنگین کردن کفه منافع تروریستی جهان در خاک سوریه طی هشت سال جنگ نابرابر، داده‌های میدانی نظامی و استراتژیک از موفقیت محور مقاومت حکایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

«عبدالسلام تقی» دکترای مدیریت استراتژیک، فعال، نویسنده و تحلیلگر سیاسی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح وقایع و رویدادهای سوریه در سالی که گذشت، ابتدا چارچوبی کلی از فضای تحولات سوریه و بازیگران اصلی آن ترسیم کرد و گفت: نیروهای درگیر در سوریه به چهار گروه تقسیم می‌شوند:

نخست: بازیگران اصلی که در سطح  داخلی سوریه حضور دارند. این گروه، ارتش و مردم هستند که علیه مخالفان مبارزه می‌کنند.

گروه دوم: بازیگران منطقه‌ای در غرب آسیا مانند عربستان سعودی، قطر، ترکیه و رژیم صهیونیستی و ایران نیز به عنون کشوری دوست و متحد.

گروه سوم: بازیگران بین‌المللی چون آمریکا، فرانسه، آلمان و برخی کشورهای متحد و دوست چون روسیه و چین.

گروه چهارم: سازمان‌های بین المللی مانند سازمان ملل و شورای امنیت.

نگاهی به تحولات میدانی نظامی و سیاسی در سوریه

عبدالسلام تقی در ادامه افزود که پس از تحقق پیروزی‌های سوریه، نابودی رؤیای داعش برای تشکیل دولت و  نیز آزادسازی مناطق «حلب» و «الرقه» باز هم شاهد تجاوزهایی از سوی آمریکا و دست‌پرورده آن، اسرائیل بودیم.

 وی گفت، مهمترین تحولات میدانی سوریه در سال ۲۰۱۸ را می‌توان در چند مورد خلاصه‌وار مرور کرد:

۱- پیشروی ارتش سوریه  و آزادسازی منطقه غوطه شرقی و تسلیم شدن عناصر مسلح تروریستی و بازگشت آنها به منطقه «ادلب» پس از اشغال شهر «عفرین» و شهرهای مجاور آن توسط ترکیه و عملیات «سپر فرات» علیه یگان‌های کرد.

۲- بازپس‌گیری منطقه «وادی عین ترما» واقع در غوطه شرقی به عنوان مهم‌ترین لانه تروریست‌ها در سوریه توسط ارتش این کشور.

۳- اخراج عناصر مسلح و خانواده‌هایشان از منطقه «حرستا» در ادلب.

۴- توطئه‌افکنی دشمن در دوما و پشت پازدن به توافقی که دولت سوریه با تروریست‌های این شهر برای آزادسازی بیش از  سه هزار و ۵۰۰ شهروند نظامی و غیر نظامی  امضا کرده بود و نیز  کشته شدن شمار بسیاری از این افراد توسط تروریست‌ها و دفن در گورهای دسته‌جمعی.

۵-  ادامه پیروزی‌ها و دستاوردهای ارتش سوریه و متحدان آن در خاک این کشور چون شکست گروهک تروریستی «فیلق الرحمن» در دوما و شکست گروه تروریستی «جیش الاسلام» در مناطق مختلفی چون «زملکا»، «عربین»، «عین ترما» و ...

۶- بمباران موشکی رژیم صهیونیستی در فرودگاه «تی‌فور» که دوباره امید را در دل گروه‌های تروریستی زنده کرد اما پدافند هوایی ارتش سوریه پاسخ محکمی به این حملات داد.

۷- حملات هوایی آمریکا برای کمک به تروریست‌ها در «تل الشایر» واقع در جنوب شرق شهر «الشدادی» و تخلیه تروریست‌های اجیر شده  خارجی در راستای خدمت به منافع واشنگتن.

۸- آزادسازی  کامل شهرها و روستاهای «غوطه شرقی» از لوث وجود تروریست‌ها  همزمان با تجاوز سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه با حمایت رژیم صهیونیستی و سرازیر شدن سیل پول عربستان سعودی علیه نیروهای دفاع هوایی ارتش سوریه.

این تحلیلگر سیاسی سوری ادامه داد: به رغم تمام تلاش‌های توطئه‌مآبانه و تجاوزگرانه برای سنگین کردن کفه منافع تروریستی جهان در خاک سوریه، داده‌های میدانی نظامی و استراتژیک از موفقیت محور مقاومت حکایت می‌کند. در حقیقت پس از پیروزی قهرمانانه ارتش سوریه و متحدان آن در عرصه میدانی، شاهد بازگشت شمار بسیاری از پناهندگان سوری از تمام مرزهای این کشور با اردن بوده‌ایم و این در حقیقت دستاورد بسیار بزرگی برای محور مقاومت و بازگشت امید برای بازسازی سوریه به شمار می‌رود.

رویدادهای سیاسی

عبدالسلام تقی در تحلیل وقایع سیاسی و به عبارت بهتر دستاوردهای سیاسی سوریه در سالی که گذشت، گفت: جنگ در سوریه به مفهوم واقعی کلمه و از همان آغاز بحران هشت سال طول کشیده و به نوعی به جنگ جهانی سوم  تبدیل شد. این یعنی هشت سال درد و رنج و مصیبت و فاجعه برای مردم.  باید گفت که پشت هر جنگی، سیاست، طمع و منفعتی نهفته است.

وی گفت: ترکیه پس از انجام تمام اعمال خصمانه و پس از به بن‌بست رسیدن در حمایت از تروریست‌ها، حال تلاش می‌کند به «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه نزدیک شود. چنانکه «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه این کشور در کنفرانس بین‌المللی دوحه گفت که کشورش راهکارهای همکاری با بشار اسد را بررسی خواهد کرد.

این تحلیلگر ارشد سوری معتقد است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه نیز با بیان اینکه کشورش به دنبال سیطره بر خاک سوریه  نبوده و هیچ طمعی بدان ندارد، در حقیقت تلاش کرد تا آب رفته را به جوی باز گرداند.

وی در زمینه کنفرانس‌ها، رایزنی‌ها و نشست‌های برگزار شده در مورد پرونده سوریه گفت که مهمترین رویکرد در این زمینه، نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران با هدف حمایت از روند صلح و ادامه مبارزه با تروریسم جهانی و آزادسازی خاک سوریه تا آخرین وجب آن پس از شکست سیاست‌های اردوغان در دمشق بود و این به مفهوم خرد شدن دنده‌های شرارت در مقابل پیروزی‌های سوریه و متحدان آن است که در ادامه نتایج مثبتی چون تغییر و چرخش در مواضع مصر و دعوت این کشور از مقام‌های بلندپایه سوریه را به دنبال داشت. این نشانه‌ها از تلاش‌های دولتی حکایت می‌کند که در نقطه مقابل امنیت سوریه ایستاده بودند و از همان منبع تروریستی واحد تغذیه می‌شدند.

عبدالسلام تقی در ادامه رویدادهای سیاسی گفت باید به بازگشائی سفارت امارات در دمشق و به دنبال آن دیدار هیأت بلندپایه شرکت عمرانی «داماک» از سوریه همراه با پروژه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی اشاره کرد که به مفهوم تمایل ابوظبی برای بازگرداندن روابط با سوریه به همان مسیر گذشته است.

وی گفت: قطعا این موضوع بر کشورهای دیگر که روند معکوس دوستی با سوریه را طی کرده و به دستاوردی نرسیدند، تاثیر گذار بوده و آنها را به بازگشت به مسیر درست سوق خواهد داد.  

این تحلیلگر ارشد سوری تاکید کرد که البته این رهبری دمشق و مردم سوریه هستند که به عنوان عنصر تعیین‌کننده در پذیرش یا رد دشمنان نادم خود نقش خواهند داشت.

وی گفت: موضوع دیگری که اخیرا در فهرست تحولات بسیار مهم سیاسی سوریه می‌توان جای داد، تصمیم آمریکا برای خروج ذلت‌بار از سوریه پس از اقرار به شکست و حصول یقین از این نکته است که واشنگتن نمی‌تواند پایگاه مرمی در دمشق داشته باشد و سوریه، چون عربستان سعودی و قطر یا کشورهای دیگری نیست که به ننگ حضور نظامی و یا غیر نظامی  آمریکا رضایت دهد.

عبدالسلام تقی در ادامه تشریح وقایع سیاسی سوریه، اردن را نیز مصداق عینی دیگری در این زمینه ذکر کرد که به دنبال عذرخواهی از اشتباهات گذشته و طلب عفو به منظور احیای روابط نزدیک با سوریه است. اظهارات  «عبدالله دوم» پادشاه این کشور و تصریح به اینکه روابط با سوریه به حالت قبل بازخواهد گشت و برای این کشور آرزوی خیر می‌کنیم، نشان می‌دهد امان پشت در منتظر کسب اجازه برای ورود به عرصه سوریه است.

وی گفت: اینجا باید ضمن محکوم کردن حمله موشکی اخیر رژیم صهیونیستی به سه پایگاه در غرب دمشق، تاکید کنم که این تجاوز گواه خشم این رژیم از پیروزی استراتژیک و ژئوپولتیکی و سیاسی سوریه و محور مقاومت و احساس خطر جدی نسبت به بقای موجودیت خود است.

این تحلیلگر ارشد سیاسی سوریه در پایان تاکید کرد که این حمله مصداق بارز مثلی است که می‌گوید: «هنگامی که موشی را در گوشه‌ای محاصره کردی، چاره‌ای جز حمله برای دفاع از بقای خود ندارد». البته باید گفت به گواهی تاریخ تلاش‌های اسرائیل راه به جایی نخواهد برد و سال‌های آینده شاهد زوال این رژیم خواهیم بود.

 

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

برچسب‌ها:

نظر شما