شناسهٔ خبر: 30272779 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

شفر و لیستی که نیاز به دقت دارد/

یک بازیکن استقلال را زیرورو می‌کند/ دو نیم فصل پرضرر برای آبی‌پوشان

وینفرد شفر با استفاده از تجربه مثبتی که در بحث خریدهای نیم فصل لیگ برتر هفدهم داشت می‌تواند در نیم فصل جاری لیگ برتر هم تیمش را زیر و رو کند.

صاحب‌خبر -

سرویس ورزش مشرق استقلال در شرایطی به پایان نیم فصل لیگ برتر هجدهم رسید که در قیاس با نیم فصل لیگ قبل با فاصله‌ای به مراتب کمتر از سال گذشته در همین ایام با صدر فاصله دارد.

**کاهش فاحش فاصله با صدر!

فصل پیش و در پایان نیم فصل اول، استقلال با ایستادن در رده هفتم جدول رده بندی لیگ برتر ۱۶ امتیاز با تیم پرسپولیس در صدر جدول فاصله داشت.

استقلال در پایان نیم فصل لیگ قبل ۲۰ امتیاز داشت در حالی که تیم اول ۳۶ امتیازی بود اما این فصل با کسب ۲۵ امتیاز در فاصله ۶ امتیازی تیم سپاهان ۳۱ امتیازی قرار گرفته و رشد قابل توجهی از این نظر داشته است.

**رشد تعداد برد و تساوی!

همچنین با نگاهی به آمار برد و باخت‌های استقلال باز هم روند رو به جلویی مشاهده می‌شود. استقلال در پایان ۱۵ هفته مسابقات فصل قبل تا نیم فصل با ۵ برد، ۵ تساوی و ۵ باخت آماری ضعیف را برجای گذاشت در حالی که این آمار در نیم فصل اخیر لیگ هجدهم به ۶ برد، ۷ تساوی و تنها ۲ باخت تغییر پیدا کرده است.

در بحث کار هجومی و دفاعی نیز به رغم اینکه این تیم نتوانسته از توانایی بازیکنان خط حمله‌اش بهره لازم را ببرد ولی مشخص است که روند رو به رشدی پیدا کرده است.

استقلال نیم فصل لیگ قبل ۱۱ گل زده، ۹ خورده و تفاضل ۲+ داشت در حالی که امسال با ۱۸ گل زده و ۶ گل خورده و تفاضل ۱۲+ به پایان نیم فصل رسید. ۷ گل زده بیشتر و ۳ گل خورده کمتر آماری است که نشان می‌دهد علاوه بر تقویت توان تهاجمی این تیم در فاز تدافعی نیز به وضعیت بهتری دست یافته است.

**یک خرید استقلال را زیر و رو می‌کند!

به گزارش مشرق، وینفرد شفر در نیم فصل سال گذشته برای تقویت استقلال تنها دو بازیکن خرید! با نگاهی به لیست بازیکنان ورودی این تیم مشخص می‌شود نام بهنام برزای به عنوان بازیکن آزاد و محسن کریمی به لیست استقلال برگشت داده شده است. برزای در پایان فصل قبل به خواست منصوریان از لیست استقلال خارج شد ولی شفر او را خواست. محسن کریمی هم به دلیل جراحی کتف از لیست بیرون رفت ولی در نیم فصل به لیست برگشت.

بویان نایدنوف مقدونیه ای و مامه بابا تیام سنگالی دو بازیکن دیگری بودند که در نیم فصل دوم به لیست استقلال اضافه شدند. نایدنوف که در طول ۴ ماه همراهی استقلال، دائم مصدوم بود و کمکی به این تیم نکرد ولی مامه تیام با به ثمر رساندن گل‌های حساس در لیگ برتر باعث شد این تیم در پایان در رده سوم بایستد. تیام همچنین گل قهرمانی استقلال در فینال جام حذفی را به ثمر رساند. این سنگالی همچنین در لیگ قهرمانان آسیا با گلزنی مقابل الهلال و العین شرایط حضور استقلال در یک هشتم نهایی را فراهم ساخت و در دیدار با ذوب آهن یک تنه هت‌تریک کرد و استقلال را به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ رساند. در واقع همین یک خرید، استقلال را زیر و رو کرد. چرا که بهنام برزای هرگز به بازیکن فیکس تیم تبدیل نشد و محسن کریمی هم پس از مدتی با پارگی رباط صلیبی زانو عملاً از فهرست بازیکنان تیم خارج شد.

**عنایتی: شفر باید درست خرید کند!

غلامرضا عنایتی در گفت و گو با مشرق، در همین ارتباط خاطر نشان کرد: «منهای خرید مامه تیام در نیم فصل سال قبل متأسفانه چند سالی است که استقلال در بازار نقل و انتقالات بر اساس نیازش خرید نمی‌کند بلکه با ورود به این عرصه بر حسب داغی بازار دست به جیب می‌شود. همین می‌شود که پس از مدتی و با کلی ضرر، مجبور می‌شود خریدهای بی موردی که داشته را کنار بگذارد و بار دیگر وارد بازار شود».

پیشکسوت استقلال بر این اعتقاد است این تیم در حال حاضر باید بسیار با دقت خرید کند. وی افزود: «استقلال کم خرید کند ولی بهترین خرید را داشته باشد. در این صورت همه نیازهایش برطرف خواهد شد. این تیم در حال حاضر بیش از هر چیز به یک مهاجم توانای گلزن چارچوب شناس نیاز دارد تا با تکیه بر توان هافبک‌های خوبی که دارد بتواند نتایج بهتری کسب کند».

**دو نیم فصل پرضرر در دو فصل پیاپی!

در تأیید مطلبی که غلامرضا عنایتی با مشرق در میان گذاشت می‌توان مروری به لیست خریدهای بی مورد استقلال در فصل نقل و انتقالات تابستانی سال ۹۶ نگاهی دوباره انداخت. استقلال در پایان نیم فصل لیگ هفدهم بازیکنانی که در تابستان خریده بود را از لیست خارج کرد. حسن بیت سعید و سجاد شهباززاده از این جمله بودند. یعقوب کریمی هم که در تابستان با اصرار در لیست تیم باقی ماند در زمستان از تیم جدا شد و مجتبی جباری نیز به دلایل نامعلوم از لیست کنار گذاشته و قراردادش فسخ شد. عظیم گوگ هم برای سپری کردن دوران سربازی به ملوان رفت.

امسال هم الحاجی گرو و مارکوس نویمایر پس از یک نیم فصل کاملاً ناموفق از لیست تیم استقلال خارج شدند! به نظر می‌رسد سرنوشتی که فصل قبل برای یعقوب کریمی رقم خورد نیز این بار در انتظار جابر انصاری است که شفر در تابستان گفته بود او را لازم ندارد ولی به اصرار کادر مدیریتی در فهرست تیم باقی ماند.

نظر شما