شناسهٔ خبر: 30268240 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۲۰۱۹؛ سال پیروزی‌های بیشتر محور مقاومت

عطوان: سال جدید سال عزت و کرامت و سال قهرمانی در مقابله با طرح اسرائیل خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما؛ عبدالباری عطوان روزنامه نگار مشهور عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در تحلیل هفتگی خود که در پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم منتشر می شود، گفت: زمان تسلط دلارهای نفتی بر تصمیمات جهان عرب پایان یافته است. سال جدید سال عزت و کرامت و سال قهرمانی در مقابله با طرح اسرائیل خواهد بود.

وی افزود: سال آینده میلادی را سال موفقیت ها و پیروزیها و شکست طرح های آمریکا در منطقه می دانم. من سال آینده را سال بازگشت کرامت و عزت نفس می دانم که آن را در طول چند سال گذشته از دست داده بودیم. طرح آمریکا شکست خورد. دونالد ترامپ نیز شکست خورده و در حال فرار است و می خواهد نیروهایش را از سوریه خارج کند. ترامپ نظامیان خود را از عراق هم خارج خواهد کرد. همه مسئولان و دستگاه های اطلاعاتی آمریکا هم از عراق عقب نشینی خواهند کرد. ترامپ اعتراف کرد آمریکا هفت هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کرد اما هیچ نتیجه ای به دست نیاورد.

<div id="video-display-embed-code_3000963" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2314972/3000963?width=340&height=240"></script></div>

عطوان ادامه داد: این هزاران میلیارد دلار برای ویرانی منطقه استفاده شد و اکنون رئیس جمهور آمریکا به شکست این کشور اعتراف کرد. او دزدکی و مانند داشتان موش و گربه به پایگاه نظامی آمریکا در عراق رفت. تصور کنید آمریکا هفت هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کرده است اما رئیس جمهور این کشور نمی تواند حتی به بغداد سفر کند، پایتختی که او و دیگر مقامات آمریکا ادعا می کردند آن را آزاد کردند. ترامپ مجبور است به چنین کشوری دزدکی سفر کند. سران عراق تصمیم خوبی گرفتند که حاضر نشدند با او در پایگاه نظامی آمریکا دیدار کنند. آمریکا سال جدید را در این شرایط آغاز می کند. سال آینده سال احیای ارزشهایی است که همه ما به آنها باور داریم.

دونالد ترامپ می خواهد نیروهایش را از سوریه خارج کند. وی نظامیان خود را از عراق هم خارج خواهد کرد. ترامپ اعتراف کرد آمریکا هفت هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کرد اما هیچ نتیجه ای به دست نیاورد.

سوریه پیروز شد زیرا استقامت کرد. عرب ها اکنون دروازه های دمشق را می کوبند و مانند سفر به حج، به سوریه سفر می کنند و می خواهند سفارتخانه های خود را بازگشایی کنند. سوال آن است که پس از عمر البشیر رئیس جمهور سودان چه کسی به دمشق سفر خواهد کرد؟ کشورهای عربی اکنون دیپلمات های خود را به سوریه اعزام می کنند اما مسئله عجیب آن است که می گویند روابط خود را با سوریه از سر می گیرند و سفارتخانه های خود را در دمشق بازگشایی می کنند تا این کشور را از ایران دور کنند. می خواهید چه کسی را فریب دهید؟ آیا تصور می کنید مردم نادان و بی سوادند؟ پیش از این بحران، شما دهها میلیارد دلار به سوریه پیشنهاد کردید اما دمشق حاضر نشد از ایران دور شود؟ سوریه به شما گفت میلیاردها دلار مال خودتان. ایران متحدی قوی برای سوریه است. آنها می گفتند می خواهند نظام را تغییر دهند.

عادل الجبیر که می گفت نظام سوریه با جنگ یا صلح، در هر صورت سرنگون خواهد شد، الان کجاست؟ شما اکنون می گویید می خواهید به سوریه نزدیک شوید تا این کشور را از ایران دور کنید؟ این چه حرفی است که می زنید؟ شما بر اساس چه سیاست و نظریه پردازی عمل می کنید؟ ایران، روسیه و حزب الله لبنان به سوریه برای ایستادگی در برابر توطئه آمریکا کمک کردند و باعث شدند سوریه در نهایت پیروز شود. اتحادیه عرب و همه کسانی که علیه سوریه توطئه چینی کردند، اکنون به دنبال عذرخواهی از دمشق هستند.

ایران، روسیه و حزب الله لبنان به سوریه برای ایستادگی در برابر توطئه آمریکا کمک کردند و باعث شدند سوریه در نهایت پیروز شود. اتحادیه عرب و همه کسانی که علیه سوریه توطئه چینی کردند، اکنون به دنبال عذرخواهی از دمشق هستند.

اتحادیه عرب که عضویت سوریه را به حال تعلیق درآورد، از آن عذرخواهی و حتی فراتر از این، سوریه را بازسازی خواهد کرد. اگر در گذشته ده میلیارد دلار برای دور کردن سوریه از ایران، پیشنهاد کردند اکنون باید صدها میلیارد دلار برای بازسازی سوریه هزینه کنند. شما این کشور را ویران کرده اید و اکنون می خواهید شرایط مورد نظر خود را به آن تحمیل و دمشق را از ایران دور کنید؟
ارتش سوریه وارد شهر منبج شد. ارتش سوریه باید وارد عفرین و شرق فرات شود و کنترل ذخایر نفتی و گازی این کشور را در دست بگیرد. اینجا سرزمین سوریه است و سوریه پیروز شد. بیدار شوید! آمریکا شکست خورد. این واقعیتی است که باید آن را بپذیریم. شرق فرات، منبج، الباب و عفرین به سوریه باز خواهند گشت. باید اعتراف کنیم که در آستانه مرحله جدیدی قرار داریم که در آن محور مقاومت پیروز است.

محور مقاومت در حال قدرت گرفتن است و به خدا سوگند اسرائیل وحشت زده است. اسرائیل از تغییرات در منطقه نگران است. به خدا سوگند کسانی که روابط خود را با اسرائیل عادی می کنند و تیم های ورزشی و ورزای این رژیم را می پذیرند، پشیمان خواهند شد. اکنون منطقه به سرعت در حال تغییر است. در حمله هوایی اخیر اسرائیل به غرب دمشق،‌ شانزده موشک شلیک شد که چهارده موشک را سرنگون کردند و دو موشک دیگر هم به یک انبار عادی سلاح اصابت کرد. دفعه بعدی، هواپیماهای اسرائیلی بر فراز آسمان لبنان هدف قرار خواهند گرفت. شاید این حمله آخرین حمله هوایی اسرائیل به سوریه بود. باید بپذیریم که امروز قدرتی در منطقه شکل گرفته است و حزب الله صد و پنجاه هزار موشک در اختیار دارد که دقت آنها هم بالاتر رفته است. نوار غزه در مدت دو روز اسرائیل را شکست داد و نتانیاهو پس از چهل و هشت ساعت دست به دامن دونالد ترامپ شد.

محور مقاومت در حال قدرت گرفتن است؛ اسرائیل از تغییرات در منطقه نگران است. به خدا سوگند کسانی که روابط خود را با اسرائیل عادی می کنند و تیم های ورزشی و ورزای این رژیم را می پذیرند، پشیمان خواهند شد.

از همه اینها باید چه درسی بگیریم؟ ما عرب ها باید اعتماد به نفس خود را بار دیگر به دست آوریم و در جبهه مقاومت بایستیم. ما نباید از جبهه ای که علیه مقاومت توطئه چینی می کند، حمایت کنیم. زمان تسلط دلارهای نفتی بر تصمیمات جهان عرب پایان یافته است. سال جدید سال عزت و کرامت و سال قهرمانی در مقابله با طرح اسرائیل خواهد بود. به خدا سوگند کرانه باختری، نوار غزه و برادران شما در فلسطین قیام خواهند کرد و با طرح اسرائیل و نیز عرب هایی که به دنبال عادی سازی روابط با این رژیم هستند، مقابله خواهند کرد. زمان تسلیم و تحقیر پایان یافته است.

نظر شما