شناسهٔ خبر: 30213429 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

سفیر فلسطین در دمشق:

بیش از نیمی از اعضای اتحادیه عرب، موافق بازگشت سوریه هستند

رئیس بخش سیاسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین درباره لغو تصمیم تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب تأکید کرد که این مسئله یک منفعت ملی-عربی است و بدون دمشق هیچ همبستگی عربی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، «انور عبدالهادی» رئیس بخش سیاسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و سفیر این کشور در دمشق تأکید کرد که لغو تصمیم تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب مستلزم زمان زیادی نیست.

الهادی که در نشستهای اتحادیه عرب شرکت داشت، گفت: تلاشهای گسترده‌ای از سوی شمار زیادی از کشورهای عربی وجود دارد تا کرسی سوریه در اتحادیه عرب به این کشور بازگردانده شود.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «الوطن» اظهار داشت: بسیاری از کشورها با این مسئله مشکلی ندارند و مسائل در همین راستا حرکت خواهد کرد؛ به ویژه بعد از اینکه مشخص شد هدف بخش اعظمی از رخدادهای سوریه نابودی این کشور و در چارچوب خدمت به طرحهای صهیونیستی در منطقه است.

این مقام فلسطینی با بیان اینکه بیش از نیمی از کشورهای حاضر در اتحادیه عرب موافق بازگشت سوریه هستند، تصریح کرد؛این تصمیم، مخصوص اتحادیه عرب نیست، بلکه در گروه توافق بین کشورهاست و اتحادیه فقط اجرای آن را بر عهده دارد.

عبدالهادی در ادامه افزود: امیدواریم که هیچ کشوری در این زمینه مانع‌تراشی نکند، زیرا مسأله بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برای احیای همبستگی عربی، به یک منفعت ملی-عربی تبدیل شده است. به ویژه اینکه نقش سوریه در مسائل [کشورهای] عربی مهم است.

وی با بیان اینکه «ما به عنوان کشور فلسطین حامی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستیم»، اعلام کرد که «سوریه تا کنون درخواست بازگشت به اتحادیه عرب را مطرح نکرده، ولی برخی از خیرخواهان عرب خواستار بازگشت این کشور به این اتحادیه هستند».

این مسؤول فلسطینی با اشاره به اینکه باید میان کشورهای عربی همبستگی وجود داشته باشد و دارای یک موضع باشند، علت این مسئله را جلوگیری از نابودی آرمان فلسطین مطرح و تأکید کرد که عربها باید در جهان حرفی برای گفتن داشته باشند و تا زمانی که چند دسته باشند، این مهم اتفاق نخواهد افتاد.

عبدالهادی در پایان تأکید کرد که رژیم صهیونیستی همچنان به رفتارهای خارج از قانون خود به صورت بی‌شرمانه ادامه می‌دهد و زمان آن رسیده است که همبستگی عربی به وجود آید و بدون سوریه هیچ همبستگی عربی وجود ندارد.

«حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب اخیرا اعلام کرده بود که لغو تصمیم تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه نیازمند توافق بین کشورهای عضو است.

زکی همچنین تأکید کرد که اگر توافقی بین کشورهای عضو مبنی بر پایان دادن به تصمیم تعلیق عضویت سوریه صورت گیرد، این تعلیق به پایان می‌رسد.

اتحادیه عرب از اواخر آبان سال 1390 عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورده است. بیشتر تحلیلگران منطقه این تصمیم را تیر خلاصی بر پیکر این اتحادیه عربی عنوان کرده بودند.

انتهای پیام/
 

نظر شما