شناسهٔ خبر: 30174927 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

۲۰۱۸، سال نقره داغِ نقره

سال ۲۰۱۸ با تمام فراز و نشیب‌ها از جنگ تجاری گرفته تا بحران‌های اقتصادی در برخی از کشورها و مخصوصا بسیاری از کشورهای در حال توسعه رو به پایان است.

صاحب‌خبر -

سال ۲۰۱۸ با تمام فراز و نشیب‌ها از جنگ تجاری گرفته تا بحران‌های اقتصادی در برخی از کشورها و مخصوصا بسیاری از کشورهای در حال توسعه رو به پایان است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات آنلاین، در این سال بازار فلزات اساسی و نیز فلزات گران‌بها دستخوش تغییرات بسیاری شد که مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر آن، جنگ تجاری آمریکا و چین بوده است. باید دید در سال آتی چه سرنوشتی در انتظار بازار کامودیتی‌ها خواهد بود. در این گزارش نگاهی به بازار نقره در سال ۲۰۱۹ انداخته می‌شود.

قیمت نقره در سال ۲۰۱۸ تا حدود ۱۴ درصد کاهش پیدا کرد که یکی از بیشترین کاهش‌ها در حوزه فلزات گران‌بها در این سال بوده است. در فصل سوم از سال ۲۰۱۸، نقره قیمتی حدود ۱۶ دلار برای هر اونس را تجربه کرد. نگرانی‌های ناشی از تنش‌های تجاری، افزایش نرخ بهره‌ برای جلوگیری از کاهش ارزش پول و تغییرات در ارزش دلار در طول سال را می‌توان از جمله دلایل سقوط قیمت‌ها دانست، به حدی که از اواسط ماه دسامبر، هر اونس نقره با قیمت ۱۴.۶۸ دلار مورد معامله قرار گرفت. با آغاز سال ۲۰۱۹، بسیاری از سرمایه‌گذاران، بی‌صبرانه در انتظار تغییرات جدید در بازار فلز نقره خواهند بود.

مشابه با طلا، نقره نیز نوسانات بسیاری را در سال ۲۰۱۸ در قیمت‌ها شاهد بود. چنانکه نمودار ۱ نشان می‌دهد، نقره در سال ۲۰۱۸ و در ماه ژانویه بیشترین قیمت را تجربه کرد. در آن زمان، قیمت‌ این فلز به ۱۷.۵۴ دلار برای هر اونس رسیده بود. افزایش قیمت‌ها به دوره‌ای باز می‌گردد که استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا بیان داشت، کاهش ارزش ارز  منافع بیشتری را ایجاد خواهد کرد. در پی این اظهار نظر قیمت دلار به پایین‌ترین سطح خود در ۳ سال گذشته رسید که خود منجر به افزایش قیمت فلزات گران‌بها شد.

در مقام مقایسه، نقره کمترین قیمت خود را در ماه سپتامبر، زمانی که قیمت‌ها به کمتر از ۱۴ دلار برای اونس رسید، تجربه کرد که در نوع خود کمترین مقدار در دو سال نیم اخیر بوده است. چرایی این کاهش قیمت، نیازمند بررسی‌های بسیار عمیق‌تر است، تمایل سرمایه‌گذاران حوزه نقره برای فروش بیش از فشار برای خرید بود و در پایان سال ۲۰۱۸ بسیاری از افراد از سرمایه‌گذاری در بازار نقره منصرف شدند. با این حال برخی تحلیلگران بازار انتظار دارند تا قیمت نقره در سال آتی افزایش یابد.

نظر شما