شناسهٔ خبر: 30156899 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خسارت 23 میلیارد یورویی مکرون

تهران- ایرنا- هنوز آمار دقیقی از حجم گسترده خساراتی که جلیقه‌زردها به اقتصاد فرانسه وارد کرده‌اند، منتشر نشده است، اما بررسی‌های سرانگشتی نشان می‌دهد حداقل 23 میلیارد یورو هزینه بر اقتصاد فرانسه تحمیل شده است.

صاحب‌خبر -

عقب‌نشینی‌های امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه از طرح‌های اقتصادی و سخنان عامه‌پسند نخست‌وزیر درباره گوش دادن به حرف مردم، وقتی نتواند به اعتراضات «جلیقه‌زردها» پایان دهد، نوبت به پلیس و نیروهای امنیتی می‌رسد. پلیس فرانسه که از دو هفته پیش جلیقه زردها را با خشونت بیشتری سرکوب می‌کند، دیروز مجهزتر به استقبال معترضان رفت. آن‌گونه که رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند از تعداد معترضان کاسته شده اما آنان با توجه به خشونت‌های سرکوب‌گرایانه پلیس رادیکال‌تر شدند و هر چه را بر سر راه‌شان است تخریب می‌کنند. هنوز آمار دقیقی از حجم گسترده خساراتی که جلیقه‌زردها به اقتصاد فرانسه وارد کرده‌اند، منتشر نشده است، اما بررسی‌های سرانگشتی نشان می‌دهد حداقل 23 میلیارد یورو هزینه بر اقتصاد فرانسه تحمیل شده است.

به گزارش «یورونیوز»، ششمین شنبه اعتراضات جلیقه‌زردهای فرانسوی در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه در حالی دنبال می‌شود که در جریان مسدود کردن جاده‌ها که از جمعه‌شب آغاز شده است، یک راننده کشته و ده‌ها نفر در حاشیه این اعتراض‌ها دستگیر شده‌اند.

منابع وزارت کشور فرانسه تعداد تظاهرات‌کنندگان روز شنبه را در کل کشور حدود 24 هزار نفر ارزیابی کرده‌اند (ساعت دو بعدازظهر) این میزان شنبه گذشته 33 هزار و 500 نفر اعلام شده بود. وزارت کشور فرانسه تعداد تظاهرات‌کنندگان شنبه 22 دسامبر در کل کشور را 38600 نفر عنوان کرده است (ساعت 18)، این تعداد در شنبه گذشته 66 هزار نفر اعلام شده بود. از سوی دیگر در روزهای گذشته بحث درباره خشونت بی‌سابقه پلیس فرانسه در برخورد با معترضان موضوع بحث جامعه شناسان و تحلیلگران سیاسی و حقوق بشری در رسانه‌های فرانسوی بوده است. قطع شدن دست یک معترض در اثر استفاده پلیس از نارنجک‌های ویژه و همچنین استفاده از تفنگ‌های موسوم به «فلش بال» که گلوله‌های کائوچویی شلیک می‌کند و باعث نابینا شدن تعدادی از معترضان شده، استفاده پلیس فرانسه از این سلاح‌ها را به پرسش کشیده است.

به گزارش «فیگارو»، از تعداد جلیقه‌زردهایی که در ششمین شنبه اعتراضات و سه روز مانده به کریسمس به خیابان‌ها آمده‌اند به میزان قابل توجهی کاسته شده است. با این حال تجمعات پراکنده‌ای در مناطق مختلف پایتخت از جمله در منطقه 18 پاریس شکل گرفته است. تجمعاتی که در گروه‌های فیسبوکی جلیقه‌زردها برنامه‌ریزی شده است. به گزارش پلیس، در پاریس حوالی ظهر، حدود 800 جلیقه‌زرد دست به تظاهرات زده‌اند. پلیس تلاش کرده است که از شکل گرفتن تجمعات گسترده جلوگیری و معترضان را از یکدیگر جدا کند. در شهرهای دیگر فرانسه از جمله نانت نیز معترضان به خیابان آمدند.

معترضان جلیقه‌زرد همچنین در شهرها و مناطق دیگر فرانسه نیز روز شنبه دست به تجمع زدند. پلیس فرانسه موفق شد که اتوبان A63 در مرز فرانسه با اسپانیا را که توسط معترضان مسدود شده بود، باز کند. جلیقه‌زردها در این منطقه از ساعت سه صبح روز شنبه مانع حرکت کامیون‌ها شده بودند. همچنین در همین ساعات جلیقه‌زردها در مرز فرانسه با بلژیک در اتوبان‌های A2 و A22 جاده را مسدود کرده بودند.

با کاهش قابل توجه تعداد معترضان هنوز 200‌میدان خارج از شهرها در سراسر فرانسه در دست جلیقه‌زردهایی است که روز و شب دست به تجمع می‌زنند. با این حال تعطیلات کریسمس و سال نو از جمله دلایل کاهش حضور معترضان است و بسیاری از کارشناسان معتقدند باید منتظر اتمام تعطیلات شد و آنگاه دقیق‌تر می‌توان ارزیابی کرد که این جنبش به پایان خود رسیده است یا به اشکال دیگری ادامه خواهد یافت. این اعتراضات تاکنون 9 کشته، بیش از 10 هزار زخمی و حدود 4500 بازداشتی داشته است.

**خسارت 10 میلیارد یورویی دولت
دولت فرانسه با گذشت 6 هفته از اعتراضات، هنوز نتوانسته آرامش را به سطح شهر بازگرداند و به بررسی خساراتی که جلیقه‌زردها به شهرها زده‌اند، بپردازد. بر اساس این گزارش، اعتراضات دنباله‌دار در فرانسه، خسارات سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرده است. بنابر گفته‌های برونو لی‌مایر، وزیر دارایی فرانسه این اعتراضات باعث کاهش یک‌دهم درصدی رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه آخر 2018 شده است. بر اساس آنچه بانک مرکزی فرانسه پیش‌بینی کرده، رشد تولید ناخالص داخلی فرانسه در سال 2018 و 2019 از 1.6 درصد به 1.5 درصد کاهش پیدا می‌کند.

این بانک هشدار داد که ضربه اصلی این ناآرامی‌ها بر اقتصاد ملی فرانسه وارد خواهد شد. درگیری میان نیروهای امنیتی و ضدشورش فرانسه با معترضان به غیر از خرابی‌هایی که نزدیک به 10میلیون دلار خسارت به بار آورده، میلیاردها دلار را از دست دولت این کشور خارج کرده است. اقدام اخیر مکرون در راستای افزایش قدرت خرید بازنشستگان که شامل افزایش 100 یورویی حداقل حقوق ماهانه و معافیت مالیاتی است، 6 میلیارد یورو هزینه برای دولت درپی داشته است. 3.9 میلیارد دلار کاهش درآمد مالیاتی ناشی از افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی را نیز باید به این رقم اضافه کرد که در کل به رقمی نزدیک به 10 میلیارد دلار خواهد رسید. از سوی دیگر فدراسیون تجارت و توزیع فرانسه در گزارشی تخمین زده است که درپی اعتراضات اخیر بخش خرده‌فروشی این کشور بیش از یک میلیارد یورو متحمل ضرر شد.

**ضرر 4 میلیارد یورویی گردشگری
فرانسه با جاذبه‌های گردشگری‌اش، مقصد اول توریست‌های سراسر دنیا و سومین کشور پردرآمد گردشگری لقب گرفت. این کشور با جمعیت 67‌میلیونی، سال گذشته میلادی میزبان 89 میلیون گردشگر از سراسر دنیا بود. در سال 2012، تنها سفر و گردشگری به‌طور مستقیم 77٫7 میلیارد یورو به تولید ناخالص داخلی فرانسه کمک کرد. هرچند حوادث تروریستی در پاریس، درآمد گردشگری این کشور را کاهش داد ولی در سال گذشته میلادی، بار دیگر این صنعت در فرانسه رونق گرفت. بنابر آمارهای رسمی منتشرشده در ماه‌های گذشته و پیش از اعتراضات «جلیقه‌زردها»، درآمدهای گردشگری فرانسه با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

بر اساس آخرین آمارها در مهر سال جاری، درآمد گردشگری فرانسه به چهار هزار و 296 میلیون یورو کاهش پیدا کرد. این در حالی است که در شهریورماه این درآمد حدود پنج هزار و 850 میلیون یورو بوده است. این کاهش هزار و 554 میلیون یورویی درآمدهای گردشگری فرانسه، پیش از آغاز اعتراضات خیابانی جلیقه‌زردها بوده است. جلیقه‌زردها علاوه‌بر خسارت‌هایی که به اموال عمومی و خصوصی مردم وارد کرده‌اند، باعث کاهش درآمدهای گردشگری نیز شده‌اند. دولت در پی اعتراضات ناچار شد بسیاری از مهم‌ترین اماکن توریستی شهر را تعطیل کند.

حتی خیابان لوکس شانزه‌لیزه نیز که از هیجان‌انگیزترین نقاط شهر برای گردشگران است، صحنه درگیری‌های معترضان با پلیس بود. مجموع این شرایط باعث شد 50 درصد از گردشگران پاریس رزروهای سفر به پاریس را لغو کنند، حتی بسیاری از آنها از سفر به کشور فرانسه منصرف شده‌اند. اگر درآمد گردشگری فرانسه را در آبان نیز همان 4296 میلیون یورو در نظر بگیریم، در آذر این درآمد حداقل با کاهشی 50 درصدی مواجه شده و حداقل ماهانه 2143 میلیون یورو درآمد دولت را کاهش داده است. اما مساله مهم، تداوم اعتراضات با تعطیلات کریسمس است.

بیشتر اروپاییان در تعطیلات آغاز سال نو میلادی سفرهای توریستی خود را انجام می‌دهند. اگر چه از حجم اعتراضات خیابانی جلیقه‌زردها در پی برخورد خشن پلیس کاهش یافته است، اما اروپاییان علاقه‌ای ندارند، برای تعطیلات‌شان دست به ریسک بزنند و به خیابان‌های پرالتهاب پاریس سفر کنند. همین مساله ضرر بسیار سنگین‌تری به اقتصاد وابسته به توریست فرانسه وارد خواهد کرد.

**2 میلیارد یورو خسارت به فروشگاه‌ها
آشوب به وجود آمده در پی اعتراضات خیابانی جلیقه‌زردها، این فرصت را به عده‌ای داد تا سراغ مغازه‌های لوکس بروند و کالاهای لوکس را به سرقت ببرند. از میزان خسارت فروشگاه‌ها در پی این سرقت جمعی اطلاعاتی منتشر نشده است اما شورای ملی مراکز فروشگاهی فرانسه در بیانیه‌ای از خسارت دو میلیارد دلاری به فروشگاه‌های بزرگ فرانسه خبر داده است. این شورا، هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «اعتراضات جلیقه زردها طی هفته‌های اخیر بیش از دو میلیارد یورو معادل 2.27 میلیارد دلار به فروشگاه‌های بزرگ فرانسه زیان و خسارت وارد کرده است.»

بر اساس این گزارش، شورای ملی مراکز فروشگاهی فرانسه افزود: «حدود 280 فروشگاه از 800 فروشگاه بزرگ فرانسه در جریان این اعتراضات آسیب دیده و دچار زیان و خسارت شده‌اند.»

**خسارت 200 میلیون یورویی به عوارضی‌ها
جلیقه‌زردها اعتراضات‌شان را از بزرگراه‌ها و خیابان‌های بیرون شهر آغاز کردند. آنان در بیرون شهر کمپ‌های تجمعی خود را برپا و پس از آن به سمت مراکز شهرها حرکت می‌کردند. آنان در مسیر رسیدن به شهر، برای نشان دادن اعتراض خود نسبت به افزایش مالیات سوخت به ایستگاه‌های عوارضی و رادارهای کنترل سرعت خسارت‌هایی را وارد یا آنها را تخریب کردند.

به گزارش رسانه‌های غربی، معترضان فرانسوی در روزهای تعطیلات کریسمس، با تجمع در بزرگ راه‌های فرانسه ایستگاه‌های عوارض بین‌شهری را به آتش کشیدند. بر اساس گزارش و اطلاعات به دست آمده بیشترین خسارات به تقاطع‌ها و در نزدیکی شهرهای توریستی وارده شده است. معترضان با تاریک شدن هوا ایستگاه‌های عوارضی را به آتش می‌کشند. آنان همچنین به صدها رادار ترافیک در بزرگراه‌ها آسیب زده‌اند.

بر اساس اطلاعات اعلام‌شده از سوی پلیس بزرگراه‌های فرانسه، جلیقه‌زردها به بیش از 1600 دستگاه رادار کنترل سرعت و چراغ راهنمایی خسارت وارد کردند. هزینه تعمیر هر رادار برای دولت حداقل 500 یورو اعلام شده است. علاوه‌بر این بیش از 200 میلیون یورو به سیستم مدیریت کنترل ترافیک فرانسه آسیب وارد شده است. دولت فرانسه چندین میلیون یورو از جریمه‌های رانندگی ضبط‌شده توسط رادار‌ها درآمد داشته که با تخریب این رادارها این درآمد از دست رفته است. برآورد میزان خسارت‌های وارده به بزرگراه‌های فرانسه از زمان آغاز اعتراضات جلیقه‌زردها با صرف‌نظر از هدر رفتن دارایی‌ها و درآمدهای دولت از این بخش، تاکنون بیش از ده‌ها میلیون یورو بوده است.

منبع: روزنامه فرهیختگان؛ 1397،10،3
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

نظر شما