شناسهٔ خبر: 3011424 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

ظریف در گفت‌و‌گو با یورونیوز:

توقف گام‌های هسته‌ای ایران تنها در‌صورت بازگشت اروپا به تعهداتش خواهد بود

صاحب‌خبر - محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که به منظور دیدار با امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه به پاریس سفر کرده بود، طی بخش‌هایی از گفت‌و‌گوی تفضیلی خود با یورونیوز، در پاسخ به این سوال که ایران برجام را غیر‌قابل مذاکره مجدد می‌داند، اما این توافق بیش از یک سال است که نیمه جان شده، آیا هنوز فکر می‌کنید این توافق بدون ایالات متحده دوام می‌آورد؟ گفت: من معتقدم که ایالات‌متحده سهمی در این توافق داشت. ایالات متحده بر سر این توافق مذاکره کرد. ایالات متحده، اکثر اوقات حتی از طرف دیگر اعضای ۵ به‌اضافه ۱ کار کرد. یعنی سه کشور اروپایی و سه عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه، آمریکا و چین. بر سر جزئیات این توافق مذاکره شد. این یک توافق اختیاری نیست. توافقی است که قطعنامه شورای امنیت پشتیبان آن است و این توافق بخشی از آن قطعنامه است. همانطور که اشاره شد ۱۵۹ صفحه است. یک شبه انجام نشد. با دقت بسیار بالا بر سرش مذاکره شد. تقریبا بر سر هر کلمه‌اش مذاکره سختی در گرفت‌. پس می‌دانم که بهترین توافق نیست. این توافق آن چیزی نیست که من می‌خواستم. چیزی که ایالات متحده یا فرانسه می‌خواست نیست. هر‌کدام از ما از این توافق گلایه‌ای داشت. بعضی از این گلایه‌‌ها علنی شد و بعضی‌هایشان هم پوشیده باقی ماند. اما یک توافق چندجانبه همین‌طور است. نمی‌توانید هرچه می‌خواهید به دست بیاورید وگرنه توافقی در کار نخواهد بود.
ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ماکرون چیز تازه‌ای برای نجات برجام ارائه کرده است، اظهار کرد: گفت‌وگوی بسیار خوبی داشتیم و رئیس‌جمهوری ماکرون به گفت‌وگو با شرکایش ادامه خواهد داد تا ببینیم کار چطور پیش می‌رود.
وزیر خارجه ایران همچنین در‌خصوص ضرب‌الاجل ایران برای ورود به گام سوم هسته‌ای نیز گفت: ما به هیچ‌کس ضرب‌الاجل ندادیم. کاری که کردیم طبق توافق بوده. چون این توافق نه در فضای اعتماد مشترک بلکه در فضای بی‌اعتمادی مشترک انجام شد. پس اگر یکی از طرفین تعهداتش را زیرپا بگذارد، ما در این توافق سازوکاری داریم برای جبران. ما فقط به شرکای اروپایی‌مان و چین و روسیه که شرکای استراتژیک ما هستند یک جدول زمان‌بندی دادیم. اقداماتی که ما انجام داده‌ایم یک ویژگی مهم دارند و آن این است که بازگشت‌پذیر‌اند.‌اگر اروپا،‌ تنها یا با ایالات متحده، که این به اروپایی‌ها بر‌می‌گردد، تصمیم گرفت تعهدات برجامی خود را انجام بدهد، ما می‌توانیم به آسانی و ظرف چند ساعت به اجرای کامل تعهداتمان برگردیم.
ما از توافق عقب‌نشینی نکردیم. آن را فسخ نکردیم. ما به شکل ناگهانی از توافق بیرون نرفتیم. ما از سازوکارهای درونِ برجام استفاده می‌کنیم. آنچه مهم است شرکای ما در اروپا باید تصمیم بگیرند،‌ نه درباره‌ ایران، بلکه درباره‌ اینکه چطور می‌خواهند با ایالات متحده برخورد کنند. یا می‌خواهند استقلال داشته باشند‌ یا آنکه ایالات متحده می‌تواند خواست خودش را تحمیل کند. ما خوشحالیم که رئیس‌جمهوری ماکرون پیشگام شده است اما می‌دانیم که اروپا می‌خواهد که بتواند خودش تصمیم بگیرد و نه آنکه به دیگران اجازه بدهد برایش تصمیم بگیرند.
ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که چرا ایران همچنان از بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند، گفت: مشکل اینجا است که این جنگی نیست که بشار اسد آغاز کرده باشد. این جنگی است که از بیرون بر او و بر مردم سوریه تحمیل شد. برخی از کشورهای غربی به داعش و جبهه النصره کمک کردند. ما در این نبرد به مردم سوریه و همچنین مردم عراق کمک کردیم. به مردم کردستان عراق نیز کمک کردیم. وقتی داعش به منطقه کردستان عراق حمله کرد آقای بارزانی، رهبر اقلیم کردستان از همه از جمله آمریکا درخواست کمک کرد. اما هیچ کس به او کمک نکرد. تنها افرادی که در نبرد با داعش به او کمک کردند ایرانی‌ها بودند. ما جنگِ اروپایی‌ها را به جای آنها انجام دادیم. در غیر این صورت، مجبور بودید با سازمانی تروریستی و افراط گرا روبه‌رو شوید که منطقه بزرگی را در اختیار دارد.
وی در پاسخ به مجری که پرسید‌ فکر می‌کنید مردم سوریه از این امر سود بردند؟ اظهار کرد: هیچ کس از جنگ سود نمی‌برد. مردم سوریه از شکست داعش سود بردند. تنها طرحی که طی چهار سال گذشته نتیجه داده طرح مذاکرات آستانه بوده است. کار تشکیل کمیسیون قانون اساسی برای سوریه را تقریبا تمام کرده‌ایم.
ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تحولات کنونی منطقه می‌تواند منجر به یک درگیری با ایالات متحده شود، گفت: ما هرگز جنگی را آغاز نکرده‌ایم اما هرگز تسلیم فشار هم نشده‌ایم. می‌دانید که بی‌دلیل نیست که خلیج فارس را خلیج فارس می‌نامیم زیرا نزدیک مرزهای ما است. بهترین و تنها راه برای آمریکا توقف مداخله در منطقه ما است. منشاء بی‌ثباتی همین است و همواره هم همین بوده است.
وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا استعفای شما ربطی به موضوع برجام داشت، گفت: نه به این ربط داشت که من به‌دنبال هیچ سمتی نیستم و درعوض، از برخی مسائل هم گریزانم.

نظر شما