شناسهٔ خبر: 30103942 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تلاش برای ایجاد رشته «فقه تربیت» در دانشگاه

گروه جامعه ــ‌ دبیر علمی همایش ملی فقه و تربیت از تلاش برای ایجاد رشته فقه تربیت در دانشگاه خبر داد و گفت: تا کنون تربیت بیشتر جنبه فردی داشته است تا اجتماعی؛ اما با ورود فقه به موضوع تربیت می توان درهای جدیدی را به این حوزه باز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ مهدوی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر علمی همایش ملی فقه و تربیت امروز 30 آذرماه، با حضور در گفت و گوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما به تببین چرایی و ضرورت برپایی این همایش که سوم دی ماه سال جاری، با مشارکت حوزه علمیه بانوان کشور، دانشگاه های امام صادق(ع)، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد، مازندران و جامعة المصطفی(ص) العالمیه برگزار می شود، پرداخت و گفت: دانشگاه امام صادق(ع) از ابتدای تأسیس رسالتی را برای خود تعریف کرده است که یکی از این موارد، تعلیم و تربیت است به طوری که دانشجویان و نیروهایی تربیت شوند که تهذیب نفس براساس اصول اسلامی داشته باشند و بتوانند میان حوزه و دانشگاه ارتباط ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه عدم ارتباط بین حوزه و دانشگاه خسارتی جبران ناپذیر بر جای می گذارد، گفت: اگر از ظرفیت موجود استفاده نکنیم به بسیاری از اهداف والا دست نمی یابیم. با کمک دستاوردهای این دو مرکز می توان دانشجویانی را تربیت کرد که در زمینه تولید علم دینی گام بردارند. برای تحقق این مهم گام هایی را باید برداشت که از جمله آنها تأسیس رشته های دانشگاهی جدیدی است که بتوان بین علوم اسلامی و انسانی ارتباط برقرار کند. تأسیس رشته دانشگاهی به تحقیق، پژوهش و آموزش نیاز دارد. یکی از راه هایی که می تواند در جهت تحقق این آموزش ها و پژوهش ها گام اساسی بردارد و ارتباط بین دانشگاه و حوزه ایجاد کند، برگزاری همین همایش است.

مهدوی با بیان اینکه این رشته در جامعة المصطفی(ص) تدریس شده است، اما سابقه دانشگاهی ندارد، به ضرورت پرداختن به فقه تربیتی پرداخت و گفت: یکی از راهبردهای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به دانشگاه بعد از فوت آیت الله مهدوی کنی در حوزه تربیت بود. دانش متعارف امروزی باید در حوزه تربیت با علوم اسلامی ارتباط یابد چرا که هدف از رسالت پیامبر(ص) نیز تربیت انسان ها بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه علوم تربیتی موضوع، انسان و تربیت است؛ موضوع علم فقه نیز رفتارهای انسان است، بدین جهت ارتباط روشنی بین این دو علم وجود دارد که باید به یکدیگر نزدیک تر و سبب توسعه آن شود. فرایند تربیت، نقش محوری در تکامل بیرونی و درونی انسان دارد، فقه نیز وظیفه دارد برنامه زندگی انسان را از گهواره تا گور بیان کند. بنابراین در حوزه هایی که تربیت صورت می گیرد، فقه می تواند ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه پیشترها فقه وجوه مختلفی همچون؛ عبادات، حدود، قصاص و .. را در بر می گرفت و بیشتر جنبه فردی پیدا می کرد‌، گفت:‌ از زمانی که نظام جمهوری اسلامی ایران مستقر شده، فقه به مبانی اجتماعی نیز پرداخته است. بنابراین حوزه فقه را می توان گسترش داد و به حوزه های مختلف سرایت دارد که از جمله می توان به فقه تربیت، فقه رسانه، فقه حکومتی و .... اشاره کرد تا فقه مضاف در علوم مختلف به  پاسخ دهی به سوالاتی بپردازد که در نظام اسلامی معنا دارد.

وی مخاطب حوزه تربیت را خانواده، آموزش و پرورش، فرد، سیاست گذاری های این حوزه که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تصویب می شود، دانست و اظهار کرد: تا کنون تربیت بیشتر جنبه فردی داشته است تا اجتماعی؛ اما با ورود فقه به موضوع تربیت می توان درهای جدیدی را به این حوزه باز کرد.

هدف اضافه شدن رشته فقه تربیت به دانشگاه ها

وی در تبیین هدف اضافه شدن رشته فقه تربیت به دانشگاه ها، تصریح کرد: فقه درصدد تربیت نیروی مجتهد است اما دانشگاه به دنبال تربیت اجتهاد جزئی تری است؛ با ورود این رشته قرار نیست در دانشگاه مجتهد تربیت شود، بلکه درصدد تربیت صاحب نظرانی هستیم که این تعامل را ایجاد کنند. فقه وظیفه دارد باید و نبایدها را به صورت تجویزی بیان کند؛ تربیت نیز هست محور است و بایدها را بیان می کند، این نقطه اشتراک می تواند ساحت تربیت را گسترتش دهد.

مهدوی با ذکر مثالی اظهار کرد: تربیت موجود به موضوع تربیت معنوی نپرداخته است اما تعامل این عرصه با فقه می تواند سبب پر کردن خلأها شود. فقه از قبل ازدواج دستورات اکید برای تربیت فرزند دارد، اما شاید بسیاری از این موارد در مراحل تربیتی صرف مورد توجه قرار نگرفته باشد و نهایتا از زمان بعد تولد مورد توجه قرار داده شود.

روند سیر تحصیل در رشته فقه و تربیت برای تولید علم

وی به روند سیر تحصیل در رشته فقه و تربیت اشاره و بیان کرد: برای آموزش این رشته باید حداقل دانشجو در مقطع کارشناسی، فقه و پایه های آن همچون حقوق اسلامی را بگذارند تا مسلط شود، سپس در مقاطع ارشد و دکتری به صورت تخصصی وارد شود و گرایش فقه تربیت را دنبال کند تا تولید علم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته بررسی های زیادی در این زمینه صورت گرفته است، گفت: در این زمنیه خلأهایی در خصوص تربیت استاد و محتوای کتب درسی وجود دارد. بدین جهت با مراکز مختلفی که انجمن علمی در قم دارند تعامل و پیش نشست هایی را برگزار کردیم. اختلاف نظرهایی نیز در زمینه فقه و نظام سازی در زمینه فقه تربیتی وجود داشت. بدین جهت از یک سال پیش فراخوان مقاله اعلام کردیم تا در این زمینه تحقیقات بیشتری صورت گیرد و از نظرات صاحب نظران بهره مند شویم.

محورهای همایش:

مهدوی محورهای این همایش را تعامل دانش فقه و تربیت، فقه و نظام سازی در تعلیم و تربیت، فقه و فرایند تعلیم و تربیت و فقه تربیتی اعلام کرد و افزود: موافقت اصولی برای تدریس این رشته در دانشگاه گرفته شده است و منتظر همکاری وزارت علوم هستیم.

انتهای پیام

نظر شما