شناسهٔ خبر: 30081926 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش بیست|

جریان دانشجویی می‌تواند چتر حمایتی در عرصه اقتصاد مقاومتی باشد/ «روشنگر» دوره‌ای برای به چالش‌کشیدن و تقویت توانایی‌ها

فعالان دانشجویی با حضور در شورا‌های صنفی و داشتن تفکر انقلابی می‌توانند به جهت دهی مسایل اقتصادی کشور کمک کرده و ایده‌های خود را به وضعیت اقتصادی نامطلوب امروز کشور تحمیل کنند.

صاحب‌خبر -
منتشر نشود////// فعالان فضای مجازی باید به عرصه اقتصاد مقاومتی ورود کنند/ دانشجویان کُنشگران اصلی جامعه هستند/ جریان دانشجویی می‌تواند چتر حمایتی در عرصه اقتصاد مقاومتی باشدگروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی- تحریم، واژه‌ای که تقریبا همه انسان‌های جهان با آن آشنا هستند و در این بین ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی آن را با پوست و گوشت خود حس کرده‌اند. تحریم‌های ظالمانه‌ای که یکی از ابزار‌های دولت‌های استعمارگر با حمایت‌های پنهان و آشکار سازمان‌های بین‌الملل برای آسیب رساندن و تحت فشار قرار دادن دولت و ملت مورد استفاده قرار گرفته است.

۴۰ سال روزگار سختی را پشت گذارده‌ایم و حالا وقت آن است که در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی با اتخاذ تصمیمات درست و استفاده از رهنمود‌های مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی به تحریم‌ها پشت کنیم و راه سازندگی را با قدرت و سرعت بیشتری طی کنیم.

اقتصاد مقاومتی به این معنی است که بدانیم دشمن از کدام مبادی فشار‌های اقتصادی را وارد می‌کند و سعی کنیم با استفاده از امکانات موجود این فشار‌ها را بی‌اثر کنیم. اولین بار واژه اقتصاد مقاومتی در دیدار کارآفرینان با رهبر معظم انقلاب در شهریور سال ۱۳۸۹  مطرح شد، ایشان اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کارآفرینی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی کردند.  

به طور قطع فصل الخطاب سخنان ایشان اتکاء کشور به نیروی جوان و استفاده از منابع داخلی بوده و هست و این تکلیف بر عهده همه اقشار کشور است تا با توجه به توانایی و تخصصی که دارند بتوانند شرایط سخت اقتصادی را تبیین و تشریح کنند. امروزه با وجود دسترسی به اینترنت و فضای مجازی این امکان وجود دارد تا بستری مناسب برای رفع ابهامات و آموزش‌های صحیح در این راستا صورت گیرد.  
 
قرارگاهی برای مواجهه تخصصی جریان دانشجویی با مسائل اساسی کشور
یکی از بخش‌هایی که تلاش کرده در این حوزه فعالیت مستمر و موثری داشته باشد قرارگاه احمدی روشن است، این قرارگاه در نظر دارد تا بهمن ماه امسال اولین دوره روشنگری در حوزه اقتصاد مقاومتی را در شهر تهران برگزار کند، به بهانه برگزاری این دوره با مهدی فردحسینی مسئول قرارگاه احمدی روشن به گفتگو نشسته‌ایم.

مهدی فرد حسینی مسئول قرارگاه احمدی روشن در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درخصوص فعالیت‌های این قرارگاه اظهار داشت: عمده فعالیت قرارگاه احمدی روشن مربوط به جریان سازی اقتصاد مقاومتی و مواجهه تخصصی جریان دانشجویی با مسائل اساسی کشور است و بیشتر بر حوزه اقتصاد تمرکز دارد.

وی ادامه داد: از طرفی جریان دانشجویی برای فهم مولفه‌های اصلی این مسائل، نیاز به محتوا و پشتیبانی دارد که بداند با چه روشی می‌تواند برای حل مشکلات در نظام مدیریتی کشور اثرگذاری کند.
 
جریان دانشجویی می‌تواند چتر حمایتی در عرصه اقتصاد مقاومتی باشد/ «روشنگر» دوره‌ای برای به چالش‌کشیدن و تقویت توانایی‌ها

فردحسینی ادامه داد: کار ویژه ما پشتیبانی از دو حوزه محتوا و روش انجام کار در جریان دانشجویی است و تلاش می‌کنیم برای کسب نتیجه مطلوب از خود دانشجویان کمک بگیریم.

رویداد‌ی در پاسخ به کمبودی در فضای جنگ اقتصادی
مسئول قرارگاه احمدی روشن با اشاره به فعالیت چند ساله این قرارگاه در حوزه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: در حوزه تولید محتوا بیش از ۳۰ محصول به عنوان کتاب و جزه تهیه شده است، همچنین در حوزه مدیا، طنز، تهیه کلیپ، عکس نوشته و برگزاری جلسات هم اندیشی کار‌های موثری انجام شده است.

فردحسینی تاکید کرد: قرارگاه احمدی روشن در گذشته پنج دوره تخصصی با نام ۱۴۳۵ برای جریان دانشجویی برگزار کرده بود که دوره‌های ویژه‌ای بودند و رویداد محور برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: این رویداد‌ها در پاسخ به یک کمبود است که در فضای جنگ اقتصادی وجود دارد، در کشور ما جریان دانشجویی که یک جریان فرهیخته و کُنشگر جامعه محسوب می‌شود به ویژه آن‌هایی که انقلابی هستند، این احساس وجود دارد که به حد کافی اطلاعات در اختیارشان نیست البته در سال‌های اخیر این فضا تا حدی تقویت شده، ولی کافی نیست.
 
ریشه گرانی‌ها کجاست؟
مسئول قرارگاه احمدی روشن با اشاره به این که لازم است تا مردم بدانند علت و منشا این گرانی‌ها و تروم در کشور چیست؟ گفت: باید برای عطش موجود در جامعه برای درک اینکه ریشه گرانی‌ها کجاست؟ تورم از کجا ناشی می‌شود؟ چه نقاطی باید اصلاح شود؟، پاسخ مناسبی داشته باشیم، این‌ها نکاتی است که مردم باید از آن اطلاع داشته باشند، ولی اینکه چه کسی باید این‌ها را به مردم بگوید در حالی که خودش اطلاعات کاملی داشته باشد اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
وی ادامه داد: به طور قطع بعد از گروه دانشجویان، سایر اقشار جامعه هستند که مردمی‌تر بوده و می‌توان به آن‌ها آموزش‌های لازم را داد و بسیج دانشجویی در اقصی نقاط کشور متکفل توضیح مشکلات کشور برای این افراد هستند.

جریان‌های دانشجویی به تقویت آموزش محتوایی نیاز دارد
وی در همین خصوص افزود: به همین خاطر است که خود جریان دانشجویی نیاز به تقویت آموزش محتوایی در این حوزه دارد، اما متاسفانه در حال حاضراستعداد موجود ما از لحاظ نیروی انسانی که بتواند این گفتمان را توسعه دهد، برای نیاز کشور کم است.  

فردحسینی ادامه داد: ما در این حوزه ضعف داشتیم، اما در دوره روشنگر که بهمن ماه برگزار می‌شود و هدف آن تربیت مبلغ‌هایی است که در جریان جنگ اقتصادی یا اقتصاد مقاومتی فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: اقتصاد موقتی پاسخ تمام سوالاتی است که مردم از وضعیت اقتصادی موجود کشور دارند و امیدواریم این افراد بتوانند به خوبی رسالت خود را به سرانجام برسانند.
 
جریان دانشجویی می‌تواند چتر حمایتی در عرصه اقتصاد مقاومتی باشد/ «روشنگر» دوره‌ای برای به چالش‌کشیدن و تقویت توانایی‌ها

مسئول قرارگاه احمدی روشن در پاسخ به این سوال که قرار است چه گروهی از دانشجویان در این دوره حضور یابند گفت: قرار است از افرادی که در این حوزه فعالیت سال‌ها فعالیت داشته‌اند استفاده کنیم؛ در این دوره از فعالان دانشجویی با هر گرایش جناحی و صنفی که توانمندی‌هایی همچون سخنوری، قلم خوب و فعالیت‌های مجازی موثر دارند ثبت نام می‌شود از آنجا که معتقدیم دانشجویان قشر اصلی کُنشگر و فعال این حوزه هستند و استعداد‌های آینده به حساب می‌آیند، باید روی این افراد سرمایه گذاری کنیم.

توانایی‌های خود را به چالش بکشید
وی درخصوص دوره روشنگر تصریح کرد: این دوره و رویداد مخاطب محور و با مدل خاصی برگزار می‌شود به این صورت که  شرکت کنندگان به گروه‌های ۶ نفره تقسیم خواهند شد و یک استاد که سابقه خوبی در تبلیغ اقتصاد مقاومتی در فضای دانشگاه داشته و تسلط محتوایی خوبی دارد، به رفع اشکال و تقویت توانمندی آن‌ها می‌پردازد.

فردحسینی با اشاره به اینکه دانشجویان فعال در فضای مجازی با رویکرد اقتصاد مقاومتی می‌توانند در این دوره حضور یابند، گفت:  آن دسته از دانشجویان و فعالان دانشجویی که تا امروز در قالب‌های مختلف مثل سخنرانی، ارائه‌های دانشجویی، فعالیت در فضای مجازی مثل توئیتر و اینستاگرام و همچنین بداهه گویی در حوزه اقتصاد داشته‌اند می‌توانند با شرکت در این دوره علاوه بر تمرین، توانایی‌های خود را به چالش بکشند و اساتید به رفع اشکال و تقویت توانمندی آن‌ها می‌پردازند.

مسئول قرارگاه احمدی روشن ادامه داد: ظرفیت ثبت نام برای دوره اول رویداد روشنگر محدود بوده و حدود ۵۰ نفر از کل کشور است و باید ثبت نام کنندگان تجربه و سابقه فعالیت در حوزه تبلیغ اقتصاد مقاومتی در دو بخش محتوایی و جریان سازی را داشته باشند. از علاقمندانی که در حوزه اقتصاد مقاومتی فعالند دعوت می‌کنیم تا در این دوره ثبت نام کنند و مرجع خوبی برای کرسی‌ها و منبر‌هایی باشند که در آن روشنگری و تبیین راه حل‌های مشکلات کشور در سراسر کشور وجود دارد.

شرایط شرکت در اولین دوره رویداد روشنگر اعلام شد
وی تاکید کرد: علاوه بر تکمیل فرایند ثبت نام در سایت http://evnd.co/bou8j، باید یک فیلم چهار تا هفت دقیقه‌ای از خود با محوریت مسائل اقتصادی کشور برای ما ارسال کنند. همچنین کسانی که بتوانند در این دوره موفق شوند در شبکه سخنرانان و مشاوران و مبلغین ما قرار می‌گیرند و از آن‌ها در ظرفیت بسیج دانشجویی کل کشور به کارگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این دوره برای آماتور‌ها نیست، خاطرنشان کرد: همه علاقمندان از سراسر کشور می‌توانند از ۲۵ آذر تا ۱۵ دی ثبت نام کنند.
 

نظر شما