شناسهٔ خبر: 30081883 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس ‌مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی:

تحریم‌ها نتوانست به کشاورزی آسیب بزند

صاحب‌خبر -



  رئیس ‌مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور با بیان اینکه خوداتکایی ایران در صنعت کشاورزی 95 درصد است، گفت: تحریم‌ها نتوانسته به کشاورزی آسیب بزند.
به گزارش خبرگزاری فارس، کامبیز عباسی در نشست خبری با بیان اینکه خوداتکایی ایران در صنعت مکانیزاسیون کشاورزی به 95 درصد رسیده است، اظهارداشت: تحریم‌ها در بخش کشاورزی نتوانسته آسیب بزند و در شرایط تحریم کشاورزان ما بهره‌‌ورتر کار می‌کنند.
وی با بیان اینکه در شرایط تحریم باید بیشتر به هم کمک کنیم و بیشتر در کنار هم باشیم، گفت: کشاورزی از بخش‌هایی است که اثرات تحریم در آن نمی‌تواند ظاهر شود به خاطر اینکه اکثر مؤلفه‌هایی که در بخش کشاورزی و صنعت مکانیزاسیون کشاورزی استفاده می‌شود در داخل کشور تولید می‌شود.رئیس ‌مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به اهمیت کشاورزی مکانیزه ‌اشاره کرد و افزود: زمانی که زمین‌های کشاورزی مکانیزه می‌شوند و ادوات کشاورزی برای انجام مراحل کاشت، داشت و برداشت استفاده می‌شود تولید افزایش یافته و قیمت تمام شده کاهش می‌یابد و درآمد کشاورزان بالا می‌رود.
عباسی ادامه داد: در حال حاضر مکانیزاسیون 35 درصد در افزایش تولید محصولات کشاورزی نقش دارد و در برخی محصولات مانند برنج مکانیزاسیون به 80 درصد رسیده است.  نتیجه سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه آن شده است که در برداشت برنج ضریب مکانیزاسیون به 80 درصد رسیده و ضایعات برنج به کمتر از یک درصد کاهش یافته است. این در حالی است که ضایعات برنج پیش از این 10 تا 12 درصد بود.
وی اضافه کرد: 8/2 میلیون هکتار گندم و جوی آبی و دیم کشور از طریق ماشین‌آلات کشاورزی با ضایعات کمتر از چهار درصد برداشت می‌شود و همچنین 75 درصد مراحل کاشت  و 95 درصد برداشت این غلات توسط ماشین‌آلات است که پیش از این، حدود 45 درصد بود. ضایعات برداشت گندم و جو هم کاهش یافته است. در کشت محصولات ردیفی مانند ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای هم 99 درصد به صورت مکانیزه کشت و برداشت می‌شود.
رئیس ‌مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه طی پنج سال گذشته 97 هزار تراکتور در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است، گفت: 2100 دستگاه ماشین برداشت غلات و هفت هزار دستگاه تراکتور باغبانی وارد این بخش شده است.  75 نوع ماشین کشاورزی حفاظتی استانداردسازی شده و 20 هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی حفاظتی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
عباسی افزود: دو میلیون هکتار اراضی کشور تحت پوشش کشاورزی حفاظتی است و تا پایان برنامه ششم در 45 درصد اراضی کشور، کشاورزی حفاظتی خاک اجرا می‌شود. در کشاورزی حفاظتی خاک به خاطر اینکه حداقل عملیات شخم و آماده‌سازی انجام می‌شود فرسایش خاک به حداقل رسیده و بهره ‌وری آب افزایش می‌یابد و در طی یک فصل زراعی حداقل دو مرحله آب کمتر استفاده می‌شود که می‌تواند انقلابی را در کاهش مصرف آب کشاورزی
 ایجاد کند.
وی به ورود مرکز مکانیزاسیون به فناوری‌های نوین‌اشاره کرد و گفت: سامانه‌های ضدتگرگ با امواج صوتی توسط این مرکز راه‌اندازی شده که می‌تواند از وقوع خسارت تگرگ به محصولات کشاورزی جلوگیری کند.


برچسب‌ها:

نظر شما