شناسهٔ خبر: 30081807 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«ابَرسِج» روستای جهانی نمدمالی می شود

سمنان - ایرنا - سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: روستای «ابَرسِج» قطب تولید نمد در استان سمنان به زودی به عنوان روستای جهانی نمدمالی معرفی می شود.

صاحب‌خبر -

همایون جورابلو شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه اکنون 70 درصد نمد مورد نیاز کشور در روستای ابرسج واقع در شهرستان شاهرود تولید می شود افزود: مکاتبه های لازم برای ثبت این هنر از صنایع دستی به عنوان اثر فرهنگی غیرملموس با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انجام شده است تا ابرسج توسط این سازمان به عنوان روستای جهانی نمدمالی معرفی شود.
وی ادامه داد: تایید سازمان میراث فرهنگی بر معرفی روستای ابرسج، مقدمه معرفی هنر نمدمالی این روستا به یونسکو برای ثبت جهانی خواهد بود.
وی با بیان این که تولید صنایع دستی متناسب با نیاز جامعه موجب استقبال مشتریان می شود، ادامه داد: رمز موفقیت هنرمندان روستای ابرسج در تامین بازار فروش، به کارگیری نوآوری و خلاقیت در تولید محصولات نمدی است.
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: هنر نمدمالی در روستای ابرسج شاهرود 200 فرصت شغلی ایجاد کرده و هنرمندان در 50 کارگاه ایجاد شده در این روستا مشغول به فعالیت هستند.
جورابلو اظهار داشت: به منظور کاهش هزینه های تولید نمد و کمک به هنرمندان نمدمال روستای ابرسج شهرستان شاهرود برای این روستا دستگاه حلاجی پشم به منظور تامین پشم مورد نیاز برای تهیه نمد خریداری شده است.
به گفته وی، نمدمالی جزء قدیمی ترین هنر سنتی است که در اثر فشار و رطوبت دست سازه های نمدی تولید می شود و در گذشته از این روش در صنعت نساجی که از پشم به عنوان مواد اولیه استفاده می شد کاربرد داشت.
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: استان های گیلان، مشهد، گرگان و مازندران از علاقه مندان و خواهان دست بافته های نمدمالی استان سمنان هستند.
به گزارش ایرنا، ابرسج یکی از روستاهای سردسیر و کوهپایه ای در 22 کیلومتری شهرستان شاهرود است که یک هزار و 380 نفر جمعیت و 54 خانوار عشایر در آنجا زندگی می کنند و بیشتر هنرمندان صنایع دستی این روستا در رشته نمدمالی اشتغال دارند.
7342

نظر شما