شناسهٔ خبر: 30080315 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مکرون برای آرام‌ کردن «جلیقه‌ زردها» دست به دامان سارکوزی شد

امانوئل مکرون برای آرام‌ کردن اعتراضات گسترده اخیر فرانسه، از رئیس‌جمهور راستگرای پیشین این کشور کمک خواست.

صاحب‌خبر -

مکرون برای آرام‌کردن جلیقه‌زردها دست به دامن سارکوزی شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در بحبوحه بزرگترین بحران سیاسی دوران ریاست‌جمهوری‌اش از نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور اسبق این کشور، درخواست کمک کرده است. اقدامی که نشان‌دهنده نفوذ رو به‌ افزایش رهبران جریانهای دست‌راستی بر رئیس‌جمهور فرانسه است.

امانوئل مکرون طی سه هفته گذشته در بحبوحه تلاش برای آرام‌کردن تظاهرات جنبش «جلیقه زردها» علیه برنامه‌های اقتصادی خود، دست‌‌کم دو حرکت برای ایجاد رابطه با سارکوزی انجام داده است. نیکلا سارکوزی که گرایشهای راست‌گرایانه دارد از سال 2007 تا 2012 سِمت ریاست‌جمهوری فرانسه را به عهده داشت.

بک منبع آگاه در ریاست‌جمهوری فرانسه به رویترز گفته است، مکرون در روز 7 دسامبر (16 آذر) در کاخ الیزه با سارکوزی دیدار و گفتگو داشته است. این دیدار درست پیش از آغاز خشونت‌بارترین تظاهرات اخیر در فرانسه انجام شد که اکنون به جنبش «جلیقه زردها» معروف شده است.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، مکرون و سارکوزی در این دیدار درباره نظم عمومی و همچنین سیاستهای مالیاتی مکرون که بسیار شبیه برنامه خود سارکوزی است، گفتگو کردند.

یکشنبه هفته گذشته نیز مکرون، سارکوزی را به عنوان نماینده فرانسه به تفلیس فرستاد تا در مراسم ادای سوگند رئیس‌جمهور جدید گرجستان شرکت کند؛ این اقدام واکنشهایی را در محافل سیاسی فرانسه به همراه داشت.

منابع نزدیک سارکوزی بر این باورند که این اقدامات مکرون پیام مثبتی را به رأی‌دهندگان راست‌گرای فرانسوی ارسال می‌کند که هم‌اکنون از مشاهده صحنه‌های به آتش کشیده شدن ماشین‌ها در مناطق مختلف پاریس حیرت زده شده‌اند. همزمان تصمیم مکرون برای دیدار با سارکوزی موجب می‌شود رئیس جمهور فرانسه بتواند تظاهرات را با هزینه کمتر آرام کند.

یکی از  این افراد به رویترز گفته است: «امانوئل مکرون فهمیده است که در ایجاد رابطه با سارکوزی منافع فردی و سیاسی به دست می‌آورد». وی افزود: «در هنگام بحران، برقراری و حفظ رابطه با کسانی که با شما دیدگاه مشابهی دارند، ایده خوبی است».

سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون،  از ابتدای ورودش به کاخ الیزه با اعتراضات زیادی در داخل فرانسه مواجه شده است. در آخرین نمونه از این گونه اعتراضات، گروهی از معترضان فرانسوی از روز 17 نوامبر (26 آبان) با پوشیدن جلیقه‌های زردرنگ به خیابان‌ها آمدند و این اعتراضات همچنان ادامه دارد.

این جنبش اعتراضی  با بستن جاده‌ها و مسدود کردن خیابان‌ها، دولت فرانسه را در مقابل نوعی از بحران قرار داد که به گفته رسانه‌های فرانسوی در تاریخ این کشور بی‌سابقه است.

در درگیری‌ها و زدوخوردهای چند هفته اخیر جلیقه زردها با پلیس فرانسه تاکنون 8 نفر از معترضان کشته شده و بیش از 7 هزار نفر زخمی یا بازداشت شده‌اند. 

انتهای پیام/

نظر شما