شناسهٔ خبر: 30080282 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سقوط سنگین قیمت نفت

در حالی که سقوط سنگین قیمت نفت، گمانه‌زنی‌ها درباره توقف برنامه افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو را بالا برد، بازارهای آسیایی پرتنش دنبال شدند.

صاحب‌خبر -

در حالی که سقوط سنگین قیمت نفت، گمانه‌زنی‌ها درباره توقف برنامه افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو را بالا برد، بازارهای آسیایی پرتنش دنبال شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، روز چهارشنبه در حالی که سقوط سنگین قیمت نفت گمانه‌زنی‌ها درباره توقف برنامه افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو را بالا برد، بازارهای آسیایی پرتنش دنبال شدند.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا - اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۴ درصد رشد کرد،  در حالی که شاخص سی‌اس‌آی۳۰۰ شانگهای بدون تغییر باقی ماند.

نیکی ژاپن سقوط اولیه خود را جبران کرد و تثبیت شد. از سوی دیگر، شاخص ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰، در ساعت آسیایی ۰.۴ درصد رشد کرد.

اما در بازارهای جهانی، شب گذشته نفت خام با سقوط ۶ درصدی خود، همه توجهات را به خود جلب کرد؛ در عین حال شب گذشته، قیمت نفت خام آمریکا تا ۴۶.۱۱ دلار پایین آمد و قیمت نفت برنت نتوانست در قیمتی بیش از ۵۶.۳۰ دلار به کار خود پایان دهد.

سقوط ۳۵ درصدی قیمت نفت برنت، از اوایل اکتبر تا کنون، موجی از کاهش نرخ تورم در جهان به را انداخته است، آن هم درست در زمانی که فعالیت‌های تجاری و اقتصادی خود در حال کند شدن بودند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه از فدرال‌رزرو خواست که اشتباه دیگری مرتکب نشود، در حالی که سرمقاله وال‌استریت ژورنال هم، خواهان توقف روند افزایش نرخ بهره شد.

تا به این‌جای کار بازارهای سهام ۲ در ۳ احتمال می‌دهند که امروز نرخ بهره فدرال‌رزرو افزایش پیدا کند.

اما گمانه‌زنی‌ها درباره این که با وضعیت اقتصادی موجود، ممکن است فدرال‌رزرو روند افزایش نرخ بهره خود را رها کند، باعث شد بازارهای وال‌استریت از سقوط بازگردند.

شاخص داوجونز ۰.۳۵ درصد رشد کرد و شاخص اس‌اندپی۵۰۰ تنها توانست ۰.۰۱ درصد بالا بیاید. کامپوزیت نزدک هم ۰.۴۵ درصد رشد کرد.

اما سقوط سنگین قیمت نفت باعث شد تا موج بزرگی از سرمایه‌گذاران به سوی خرید اوراق قرضه آمریکا رو بیاودند. به این ترتیب قیمت اوراق بالا رفت و سود آنها کاهش یافت.

سود اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا به ۲.۷۹۹ درصد رسید که کمترین میزان آن از ماه آگوست است. از سوی دیگر، سود اوراق ۲ ساله آمریکا هم به ۲.۶۲۹ درصد رسید که کمترین میزن ۳ ماهه آن است.

کاهش سود اوراق تاثیر منفی خود را بر دلار گذاشت و آن را تا نرخ ۹۶.۹۲۱ واحد، در برابر ارزهای مهم جهان پایین آورد. دلار به تازگی در نرخ ۹۷.۷۱۱ واحد معامله می‌شد.

در برابر ین ژاپن هم نرخ برابری دلار تا ۱۱۲.۴۶ افت کرد، در حالی که همین هفته گذشته در نرخ ۱۱۳.۷۰ واحد معامله می‌شد. یورو هم از قیمت پایین ۱.۱۲۶۶ دلار، خود را تا ۱.۱۳۷۹ دلار بالا آورد.

برچسب‌ها:

نظر شما