شناسهٔ خبر: 30080280 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جدیدترین تحولات سوریه؛

خروج کامل نیروهای آمریکایی از سوریه آغاز شد/ اعدام صدها تن در شرق فرات توسط داعش/ تلاش عرب ها برای بازگرداندن دمشق به اتحادیه عرب

برخی مسئولان آمریکایی امروز چهارشنبه گفتند که ایالات متحده آمریکا همه نیروهای خود را از سوریه خارج می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از رویترز، برخی مسئولان آمریکایی امروز چهارشنبه گفتند که ایالات متحده آمریکا همه نیروهای خود را از سوریه خارج می کند.

این مسئولان مدعی شدند که با نزدیک شدن به پایان عملیات نظامی برای بازپس گیری همه اراضی تحت اشغال داعش، آمریکا همه نیروهای خود از اراضی سوریه خارج می کند.

یک مسئول آمریکایی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که ایالات متحده آمریکا دو هزار نیروی خود را برای جنگ با داعش به سوریه اعزام کرده بود به طور کامل از سوریه خارج می کند. 

این نیروها به شکل غیرقانونی و بدون موافقت دولت قانونی سوریه وارد اراضی این کشور شده اند و دولت سوریه بارها حضور نیروهای آمریکایی را اشغالگری اعلام کرد.

این مسئول که نخواست نامش فاش شود گفت که خروج به طور کامل و در سریع ترین زمان ممکن صورت می گیرد.

مسئول آمریکایی تأکید کرد که تصمیم خروج روز گذشته اتخاذ شده است.

در همین حال، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز امروز در توئیتی گفت که وی هدفش در سوریه که شکست داعش است را محقق کرده است.

ترامپ نوشت:« داعش را در سوریه شکست دادیم و این تنها دلیل وجود ما طی دوران ریاست جمهوری ترامپ است.»

این توئیت باعث شده است که گزارش هایی که اعلام کردند وی در حال بررسی خروج نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه است را مورد تأکید و تأیید قرار می دهد.

«سارا سندرز» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید پس از توییت ترامپ در خصوص دلیل حضور آمریکا در سوریه، اعلام کرد که ایالات متحده کار خروج نیروهایش از سوریه را آغاز کرده است.

سندرز با اشاره به اینکه مبارزه با داعش به مرحله جدیدی رسیده گفت: «5 سال قبل داعش در خاورمیانه قدرت زیادی داشت و در حال حاضر آمریکا گروهی را که در این منطقه اعلام خلافت کرده بود، شکست داده است.»

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید همچنین تاکید کرد که پیروزی علیه داعش در سوریه به معنای پایان ائتلاف جهانی نیست.

پنتاگون نیز اعلام کرد: روند خروج سربازان آمریکایی از سوریه آغاز شده، اما به همکاری با « شرکای محلی» خود در این کشور ادامه خواهیم داد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز امروز در مقاله ای تأکید کرد که واشنگتن آماده خروج نیروهایش از سوریه  به طور کامل است.

در این مقاله آمده است که :« در تحولی غیرمنتظره ارتش آمریکا آماده خروج نیروهایش از شمال شرق سوریه می شود.»

این روزنامه نوشت: این تحرک استراتژی آمریکا در خاورمیانه را در حالتی از آشفتگی قرار می دهد.

وال استریت ژورنال همچنین نوشت: مسئولان آمریکایی شروع به این کرده اند که شرکا را در شمال شرق سوریه  در جریان طرح های شان برای آغاز فوری خروج نیروهای آمریکایی از منطقه که تلاش می کنند در آن جا جنگ علیه داعش را به پایان برسانند، قرار دهند.

دیده بان حقوق بشر، وابسته به مخالفان سوری نیز اعلام کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه  که مورد حمایت واشنگتن است، خروج ناگهانی و غیرمنتظره آمریکا از شرق سوریه را «خنجر زدن از پشت» دانست.

در نخستین واکنش به خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، رئیس کمیته امور خارجی در مجلس فدراتیو روسیه گفت که آمریکا به لحاظ نظامی از سوریه خارج می شود اما تأثیرش از طریق همپیمانانش ادامه می یابد.

 این مساله مهر پایانی بر همه گمانه زنی ها درباره حضور طولانی مدت نیروهای آمریکایی در سوریه خواهد زد که «جیم ماتیس» و دیگر مسئولان بلندپایه آمریکا برای به اصطلاح کمک به تضمین جلوگیری از بازگشت دوباره داعش از آن دفاع کرده بودند.

 این در حالی است که وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که حضور نیروهای آمریکایی در سوریه تبدیل به مانعی خطرناک در برابر رسیدن به راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه است.

وزارت خارجه روسیه واشنگتن را متهم کرد که نیروهایش را به شکل غیرقانونی در سوریه نگه داشته است.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت:« حضور غیرقانونی آمریکا در سوریه تبدیل به مانع خطرناکی در مسیر راه حل سیاسی در این کشور شده است.»

 

کشتار صدها نفر در شرق فرات توسط داعش

در تحولی دیگر، گروه تروریستی و تکفیری داعش صدها زندانی در مناطق مختلف شرق فرات را اعدام کرد.

داعش روز 29 ژوئن 2014 اعلام موجودیت کرد و از آن زمان هزاران نفر را به صورت انفرادی و جمعی اعدام کرده است و هم اکنون که محدودۀ مناطق تحت تصرفش روز به روز کمتر می شود، پیش از عقب نشینی دست به کشتارها و اعدام های فجیع می زند و در تازه ترین جنایت خود صدها نفر را در شرق رود فرات سوریه به قتل رساند.

مرکز دیده بان حقوق بشر سوریه ،وابسته به مخالفان سوری ، امروز چهارشنبه اعلام کرد: داعش بیش از 700 نفر را  از جمله نیروهای امنیتی و اعضای خود  را اعدام کرده است. اتهام اعضای اعدامی داعش تلاش برای فرار از مناطق تحت تصرف این گروه تروریستی بود.

این مرکز اعلام کرد : داعش هم اکنون در مناطق الشعفه ، السوسه ، الباغوز ، ابوالحسن ، البو بدران ، المراشده ، الشجله ، الکشمه ، السافیه و حومۀ البو خاطر در شرق شهر هجین در شرق رود فرات فعالیت می کند و فقط یک پایگاه نیز در منطقه بیابانی بین حمص و دیرالزور دارد.

مرکز مذکور افزود : داعش همچنین 350 تا 400 زندانی و گروگان دیگر را به غرب رود فرات منتقل کرده است.

داعش پس از اعدام نیروهای امنیتی و اعضای خود، اجساد آنها را در گورهای جمعی در مناطق تحت تصرف خود دفن کرده است.

مرکز دیده بان حقوق بشر اعلام کرد : داعش از روز اعلام موجودیت خود تاکنون یعنی در 54 ماه گذشته 6 هزار و 191 نفر را در مناطق تحت تصرفش اعدام کرده است.

 

تلاش کشورهای عربی برای لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب 

یک منبع وابسته به دفتر ریاست جمهوری تونس از هماهنگی میان برخی کشورهای عربی از جمله تونس و الجزایر برای ارائه پیشنهادی با هدف لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب خبر داد.

این منبع افزود: الباجی قائد السبسی رئیس جمهوری تونس در نشست سران اقتصادی عرب در لبنان درباره دعوت از رئیس جمهور سوریه برای شرکت در نشست سران عرب در تونس که ماه مارس آینده برگزار می شود، رایزنی هایی صورت می گیرد.

این خبرها در حالی منتشر شده است که آمادگی ها و مقدماتی برای برگزاری چهارمین دور نشست توسعه اقتصادی و اجتماعی سران عرب که ماه ژانویه برای اولین بار در بیروت برگزار می شود، درحال انجام شدن است.

این در حالی ست که گروه های سیاسی درباره دعوت رسمی از سوریه برای حضور در نشست سران عرب به شدت اختلاف نظر دارند.

«خمیس الجهیناوی» وزیر امور خارجه تونس دیروز در گفت و گو با رادیو «موزاییک اف – ام»،گزارش های منتشر شده درباره دعوت از بشار اسد برای حضور در نشست سران عرب در تونس در مارس 2019 را رد کرد.

الجهیناوی تصریح کرد: تصمیم گیری درباره سوریه بعد از نشست روسای عرب در این نشست صورت می گیرد و آن ها تصمیم گیرنده اند، نه تونس.

 

 

انتهای پیام

نظر شما