شناسهٔ خبر: 30080137 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مذاکرات صلح افغانستان در ابوظبی بدون نتیجه عملی پایان یافت

کابل - ایرنا - نشست سه روزه گفت وگوهای صلح افغانستان بین آمریکا و طالبان روز چهارشنبه بدون دستیابی به نتیجه عملی در ابوظبی پایان یافت .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،در این نشست که باحضور نمایندگان پاکستان،امارات و عربستان برگزار شد در حالی به پایان رسید که به گفته افراد مطلع به رغم خوشبینی طرفین نتیجه ای عملی نداشت .
«زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در توئیتی نوشت پیشرفت های قابل ملاحظه ای با همکاران بین المللی برای پایان جنگ بدست آمده است.
«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان در توئیتی نوشت: محور اصلی گفت و گوها خروج نظامیان خارجی از افغانستان بود.
وی افزود در این نشست در خصوص پایان دادن به حملات هوایی ،آتش بس ،گفت وگو با نمایندگان دولت و برگزاری انتخابات گفت وگویی نشد.
به گفته وی طالبان دراین نشست مهمترین اولویت خود را خروج نیروهای خارجی عنوان کرد.
«احمدسعیدی» کارشناس مسائل طالبان و پاکستان هم در صفحه اجتماعی خود نوشت گروه طالبان در مذاکرات خود با نماینده آمریکا بر خروج بی قید و شرط نظامیان آمریکایی از افغانستان و قطع بمباران هوایی تاکید کرد.
وی افزود:طرفین بر ادامه مذاکرات در آینده توافق کردند.
این کارشناس افغان گفت که با وجود تقاضای مکرر نمایندگان آمریکا، عربستان، و امارات برای ملاقات طالبان با هیأت دولت افغانستان متاسفانه تاکنون طالبان حاضر به گفت وگو با آنها نشده است.
سعیدی گفت که براساس اطلاعات بدست آمده خارجی ها روز گذشته تعدادی از افراد مهم طالبان مانند «لطیف محسود»، «انس حقانی»، «قاری فدا محمد»، «حاکم علی خان»، «مولوی عبدالرحمن» را از زندان دولت افغانستان باخود برده اند.
وی در خصوص اهداف آمریکا از این اقدام اظهار بی اطلاعی کرد.
«وحید مژده» یکی دیگر از کارشناسان سیاسی و نزدیک به طالبان گفت که اختلافات بین آمریکایی ها و گروه طالبان بسیار زیاد است و بعید به نظر می رسد که طرفین بر روی یک موضوع توافق کنند.
این در حالی است که امروز اعضای رهبری شورای عالی صلح افغانستان در نشستی در کابل از پیشرفت گفت وگوی صلح ابراز خوشبینی کرده و گفته اند که صلح بزودی تحقق می یابد.
«محمدعمرداودزی» رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح و نماینده ویژه رئیس جمهوری در بخش صلح با کشورهای منطقه هم گفت که صلح نزدیک است و این خبری خوشی برای افغانستان است اما اضافه کرد که نباید انتظار داشت که در چند روز صلح تأمین می شود.
آساق**291**1600

نظر شما