شناسهٔ خبر: 30077880 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افغانستان همچنان برای خبرنگاران ناامن

تهران - ایرنا - گزارش کمیته حمایت از خبرنگاران حاکی از این است که در سال 2018 تعداد خبرنگاران کشته شده هنگام انجام وظیفه نسبت به سال گذشته با افزایش دو برابری همراه بوده و بیشتر آمار خبرنگاران کشته شده در افغانستان به ثبت رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کمیته حمایت از خبرنگاران در گزارش سالانه خود به آمار بی‌سابقه کشته شدن خبرنگاران هنگام وظیفه نسبت به سال گذشته اشاره کرده و در این میان افغانستان به‌عنوان گورستان خبرنگاران توصیف شده است.
بر اساس این گزارش، از اول ژانویه تا 14 دسامبر سال 2018 شمار 53 خبرنگار هنگام انجام وظیفه در سراسر جهان کشته شده‌اند که در این میان 34 تن از آنان از روی اقدام عمد به قتل رسیده‌اند.
طبق گزارش سالانه کمیته حمایت از خبرنگاران، تعداد 13 خبرنگار در کشور افغانستان، 9 تن در سوریه و پنج تن در کشور هند در حین وظیفه به قتل رسیده‌اند که از سال 2011 تا کنون این آمار بسیار بی‌سابقه است.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به نقل از سازمان خبرنگاران بدون مرز (RSF) می‌گوید خشونت علیه خبرنگاران به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.
رویترز با توجه به قتل فجیع جمال خاشقچی، خبرنگار واشنگتن پست و اینکه قتل نصف خبرنگاران کشته شده در سال جاری عمدی بوده تصریح کرد، این بیانگر خشونت هدف دار علیه رسانه‌ها و خبرنگاران است.
کریستف دلوار دبیر کل سازمان خبرنگاران بدون مرز گفت: سیاستمداران فاقد اصول اخلاقی، رهبران مذهبی و بازرگانان نسبت به خبرنگاران نفرت نشان می‌دهند و این نوع طرز رفتار با خبرنگاران باعث افزایش جنایت علیه خبرنگاران شده است.
سازمان حقوق بشری حامی خبرنگاران نیز خاطر نشان کرد، خاشقچی که از افراد خودی دربار سعودی بود، پس از آمدن به آمریکا برای روزنامه واشنگتن پست کار می‌کرد. او به خاطر انتقاد از ولیعهد عربستان سعودی، در ماه اکتبر گذشته، در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.
آساق**9473**1663**

نظر شما