شناسهٔ خبر: 30077808 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

رفتار نماینده سراوان به هیچ وجه قابل توجیه نیست

نماینده سابق مجلس در واکنش به اقدام حاشیه ساز نماینده سراوان گفت: حتی اگر هم برخورد بدی هم با او شده باید از طریق قانونی پیگیری می‌کرد، رفتار و کلماتی که وی بر زبان آورده به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

قاسم جعفری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه، در رابطه با رفتار حاشیه‌ساز نماینده سراوان در مجلس گفت: نکته اول در این رابطه اینکه نماینده مردم وقتی برای پیگیری کارهای عمومی به جایی مراجعه می‌کند، باید با او در نهایت احترام برخورد شود و طبق قوانین و در حد توان بایستی به او کمک شود تا بتواند کار مردم را پیگیری کند.

وی ادامه داد: اما نکته‌ای که در این میان اتفاق افتاده و حداقل با مشاهده کلیپ‌هایی که از این موضوع منتشر شده، به این نتیجه می‌رسیم که عملکرد و حرف‌هایی که این نماینده مجلس زده در خور و شأن کسی که در چنین جایگاهی قرار دارد نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حتی اگر هم برخورد بدی هم با نماینده سرواوان شده، وی باید از طریق قانونی پیگیری می‌کرد، اقدام و کلماتی که وی بر زبان آورده به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی افزود: اصلا حتی شما فرض را بر این بگذارید یک عده بنا داشتند که این نماینده را عصبانی کنند، با این حال هم کلماتی که بیان شده درست نیست.

نماینده سابق مجلس اظهار داشت: البته یک موضوع بحث الفاظ رکیکی است که این نماینده به کار می‌برد و بحث دیگر واکنش وی به اظهارات ارباب رجوعی است که وقتی می‌گوید خاک بر سر نظامی که تو نماینده آن هستی، که آقای نماینده به نوعی حرف این فرد را تأیید می‌کند و این نشان می‌دهد که این فرد اصلا شایستگی ندارد. 

جعفری یادآور شد:‌ ما واقعیت موضوع را نمی‌دانیم، ولی اگر برخورد بدی با این نماینده مجلس شده یا حتی اگر تحریکی برخورد شده است، باید از طریق قانونی پیگیری شود و این اصلا درست نیست که پا را از شرایط شرعی و قانونی جلوتر بگذاریم. 

وی گفت: نکته بعدی این است که این نماینده مجلس موضوع را به بحث قومیت و مذهب ربط می‌دهد که این مسئله می‌تواند بسیار خطرناک باشد. البته در کلیپی که منتشر شده، ما چیزی در این رابطه ندیدیم و غیر از آن هم گفته شده کارمند گمرک هم اهل تسنن است.

جعفری تاکید کرد: تحریک مذهبی و قومیتی در شأن یک نماینده مجلس نیست، آن هم با شرایط خاصی که در سیستان و بلوچستان وجود دارد. انتظاری که از نماینده مجلس می‌رود چیز دیگری است، حتی اگر شروع‌کننده بحث خودش نباشد. 

وی با اشاره به سخنان نماینده سراوان در برخورد با کارمند گمرک، گفت: از یک مسلمان انتظار بیان چنین الفاظ رکیکی نمی‌رود و از طرفی هم دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومیتی، نه به نفع کشور و نه به نفع دین است و حتی اگر حق با این نماینده مجلس بود باید این مسئله را به موضع شخصی ربط می‌داد نه اینکه اینگونه برخورد شود.

جعفری در ادامه با اشاره به واکنش سایر نمایندگان مجلس در خصوص این ماجرا هم گفت: آیا واقعا نیاز است که در چنین مسائلی نمایندگان مجلس با چنین سرعتی دست به کار شوند؟ و درخواست استیضاح دهند؟ مگر اینکه به دنبال بهانه برای ایجاد ناپایداری برای دولت باشند، وگرنه این معنا ندارد که وزیری را که هنوز جوهر حکمش خشک نشده را بخواهند با این بهانه استیضاح کنند.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: این چنین رفتاری اصلا با تدبیر سازگار نیست و این نشان می‌دهد سؤالی کهافکارعمومی از نمایندگان را دارند نگرفته‌اند، افکارعمومی می‌گویند که شما چرا برای مسائل مهمتر و  حساس‌تر که همه با آن درگیر هستند، مانند تورم، گرانی و بیکاری و مسائل دیگر رگ غیرت‌تان بالا نمی‌زند و با سرعت پیگیری نمی‌کنید؟ شما نه در رابطه با مسئله‌ای که می‌تواند به طور طبیعی پیگیری شود.

وی گفت: نباید اینگونه باشد که بگوییم از کارمندان دون‌پایه گمرک دیواری کوتاه‌تر پیدا نمی‌شود و بخواهیم حق او را نادیده بگیریم، نباید عدالت را نادیده گرفت. اینگونه نشود بگوییم که چون دست کارمند بیچاره بند نیست او را مقصر کنیم، اگر نگاه منطقی داشته باشیم، باید ببینیم هر کدام تا چه حد تقصیر داشته‌اند. 

جعفری اظهار داشت: اگر هم به کارمند گمرک اجازه حرف زدن داده نمی‌شود هم اشتباه است و باید اجازه دهند و از او حراست کنند تا منطقی از خودش دفاع کند و البته مسئولان ذیربط باید قضاوت که حق با چه کسی است. 

 

نظر شما