شناسهٔ خبر: 30075519 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دومینوی بی اخلاقی‌های سیاسی؛

اپیدمی خشونت و پرخاشگری برخی مسئولان به ولی‌نعمتان خود

امام خمینی(ره) مردم را ولی‌نعمت مسئولان می‌دانستند در حالی که امروزه مسئولان جایگاه خود را فراموش کرده و با خشونت و پرخاشگری نسبت به آنها برخورد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، زمانی که دولت دوازدهم آغاز به کار کرد حسن روحانی به مخالفان و منتقدانش وعده داد که می‌توانند انتقادات خود را از عملکرد دولت و مسئولان مطرح کنند و باب انتقاد از دولت برای همه مردم باز است؛ حتی در جلسه‌ دیگری رئیس جمهور در لیست 30 ماده‌ای به وزرا، معاونان و مسئولان کشور تأکید کرد که باید مردم را مورد احترام قرار داده و اجازه ندهند اقشار ضعیف به واسطه درآمد کم‌شان تحت فشار واقع شده و دچار مشکل شوند.

این اظهارات مقام ارشد کشور در حالی مورد تأکید واقع می‌شد که حسن روحانی شخصاً در جلسات مختلف نسبت به منتقدان و مخالفان خود از ادبیات و الفاظ سخیفی مانند عصر حجری، بزدل و حسود، بیکار، بی‌سواد، عقب افتاده و بیشناسنامه استفاده می‌کرد و حتی در یکی از مراسم مخالفان را به جهنم حواله کرد.

وقتی رئیس جمهور رفتار مناسب با منتقدان را شعار و وعده می‌داد و در عمل به شیوه دیگری برخورد می‌کرد دور از انتظار نبود که وزرا و مسئولان ارشد کشور نیز این رفتار رئیس خود را سرلوحه عمل و الگو قرار دهند به‌طوری که شاهد بودیم حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در جلسات متعدد به اقشار مختلف مردم بی‌حرمتی کرد مثلاً در پاسخ به یکی از هموطنان که خواستار پزشک در شهرستان بدره شده بود با عصبانیت فرماندار این شهر را بی‌شعور خواند و تهدید کرد که او را از سمتش برکنار می‌کند. همچنین در پاسخ به هموطن دیگری گفت: «بالاخره همینی که هست دیگه، چیکار کنیم مدیریتمان هم همینه دیگه، هر چی هست ...، بالاخره شما رأی دادید رئیس جمهور و نماینده انتخاب کردید، اینها وزیر انتخاب کردند و وزیر مدیر و استاندار و فرماندار انتخاب کرده و ... همیناس دیگه، بیخود به نظر من خیلی اعصاب و روح و روان همدیگر را آزار ندهیم. فعلاً همینه».

علاوه بر او، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نسبت به خبرنگار خانمی که از او در حیاط دولت سوال پرسیده بود در اقدام اعتراضی و فیزیکی میکروفن خبرنگار را به سمتی پرت کرد. 

علاوه بر اینکه در طول دو دولت یازدهم و دوازدهم اینگونه رفتارها بیشمار است اخیراً نیز فیلمی از درگیری لفظی و هتاکی محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی به کارمند گمرک و یک ارباب رجوع در فضای مجازی به‌صورت گسترده منتشر شد که روز بعد، این نماینده مجلس در صفحه اینستاگرامش توضیحاتی ارائه کرد و آغاز درگیری را به کارمند گمرک  منتسب کرد و گفت این فیلم به‌صورت تقطیع شده در فضای مجازی منتشر شده است. 

البته درگیری‌های لفظی و خشونت کلامی اخیر فقط به این نماینده مجلس ختم نشد و تصاویری از رئیس بیمارستان امام رضا آمل نیز در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد این فرد به ظاهر فرهیخته و علمی در جلسه‌ای در علوم پزشکی مازندران به یک بیمار تالاسمی فحاشی کرده و با الفاظ زشتی این بیمار را خطاب می‌کند که پس از انتشار این ویدئو در فضای مجازی نیز بلافاصله از ریاست بیمارستان برکنار و سیدناصر قدیرنژاد را به‌عنوان سرپرست بیمارستان منصوب کردند.

بازهم رئیس بیمارستان برای توجیه این رفتار قبیحانه خود اعلام کرد: عده‌ای قصد دخالت در امور داخلی بیمارستان را داشتند و می‌خواستند اقوام و نزدیکان خود را در کادر بیمارستان وارد کنند که پس از مواجهه با مقاومت من از این اقدامات با صحنه‌سازی و رفتارهای غیراخلاقی سعی در برکناری من داشتند. 

علیرضا شریفی جامعه‌شناس در تحلیل و ارزیابی این رفتار مسئولان ارشد کشور در دوره‌های اخیر به خبرنگار آنا گفت: فقط در دوران جنگ بود که در جبهه کسی تفاوتی بین فرمانده و سرباز ساده احساس نمی‌کرد و به‌نوعی مردم ولی‌نعمت مسئولان بودند؛ در حالی که امروز شاهد چنین ملاک و معیاری نیستیم. 

وی در پاسخ به اینکه چرا این ملاک تغییر کرده و مسئولان خود را بالاتر از مردم  می‌دانند، افزود:  مهم‌‌ترین دلیل برخوردهای از بالا به پایین مسئولان فعلی، ناشی از این است که در طول این سال‌ها نتوانستیم مقوله حقوق انسان‌ها را در فرهنگ کشور نهادینه کنیم  و به مسئولان و شخصیت‌های مطرح کشور بیاموزیم که آنها از سوی این مردم در رأس امور قرار گرفتند و همین مردم حق دارند آنها را پایین بکشند. 

این استاد دانشگاه، کیش شخصیت را یکی دیگر از دلایل برخوردهای قبیحانه مسئولان کشور با مردم و قشر ضعیف دانست و گفت: کیش شخصیت  یکی از اشکالات جامعه شناختی است، متأسفانه مردم، مسئولان کشور را به‌صورت قهرمان و سوپرمن برای خود بزرگ و بت کرده‌اند و تصور می‌کنند این افراد عاری از خطا و اشتباه هستند و برای بسیاری از مسئولان از جمله نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی و سلبریتی‌ها این کار را انجام دادند. برهمین اساس مسئولان پس از مدتی باور می‌کنند که تافته جدا بافته‌ای از مردم هستند. 

وی تأکید کرد: اینکه مسئولان و نمایندگان تصور می‌کنند در جایگاه بالاتری نسبت به مردم قرار دارند و خود را موظف به پاسخگویی به مردم نمی‌دانند اشتباه است، متأسفانه تاکنون اقدامات فرهنگی مناسبی در این زمینه صورت نگرفته تا مسئولان کشور بدانند که جایگاه و مسئولیت خود را از مردم دارند و نسبت به آنها باید پاسخگو و مسئول باشند. 
شریفی یزدی این رفتار مسئولان کشور را طبیعی دانست و گفت: در هیچ جای دنیا فرقی بین استاد و دانشجو وجود ندارد؛ اما در کشور ما  حتی برای اختصاص سرویس بهداشتی و سلف سرویس فضای جداگانه برای این دو قشر در نظر گرفته‌اند که این مسئله منجر به بروز کیش شخصیت در مسئولان  می‌شود. 

این استاد جامعه شناسی، راهکار حل این موضوع را برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مسئولان کشور عنوان کرد و گفت: همان‌گونه که از صبح تا شب از  تریبون‌های مختلف مردم را نصیحت می‌کنیم و از نماز جمعه تا جلسات سخنرانی و برنامه‌های آموزشی صدا و سیما به مردم آموزش می‌دهیم باید برای مسئولان کشور نیز چنین آموزش‌هایی در نظر گرفته شود. 

به گفته این عضو انجمن جامعه شناسی ایران، باید برای مسئولان دوره‌های آموزشی شیوه برخورد مناسب با مردم را برگزار کنیم و نظارت اصولی بر رفتار مسئولان را افزایش دهیم؛ البته رسانه‌های نو پدید نیز می‌توانند  هر عمل زشت و وقیحانه مسئولان  را در شبکه‌های مجازی بازتاب دهند و با این روش، افراد به مرور روی نحوه برخورد و رفتار خود دقت می‌کنند؛ زیرا رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی و اصحاب رسانه به‌عنوان چشم مردم هستند که اگر این موضوع را قوی‌تر بازتاب دهند شاهد کاهش خطاها و اشکالات در نحوه رفتار و گفتار مسئولان خواهیم بود. 

براساس این گزارش، گویا جمله معروف امام خمینی(ره) که فرمودند« مردم ولی نعمت ما هستند» این روزها رخت بربسته و تنها در قاب سر درِ اتاق مسئولان باقی مانده است و در عمل شاهدیم که مسئولان خود را ولی نعمت مردم می‌دانند و هرگونه مایلند با مردم و اقشار ضعیف برخورد می‌کنند؛ هرچند فضای مجازی امروز به‌عنوان یک اهرم عمل کرده و رفتار زشت مسئولان را برای عموم مردم به تصویر می‌کشد و آنها را ملزم به عذرخواهی می‌کند؛ اما مسئولان باید بدانند که آنها از سوی همین مردم انتخاب شده‌اند و شایسته تکریم و احترام هستند و نباید صرفاً جلوی دوربین تظاهر به مردم‌داری کنند. 

انتهای پیام/4044/ن

نظر شما