شناسهٔ خبر: 30074409 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سخنگوی نماینده سازمان ملل در امور یمن در گفتگو با مهر:

آتش بس الحدیده نقطه آغاز برای پایان جنگ یمن است

سخنگوی نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن توافق حاصل شده برای برقراری آتش بس در الحدیده را نقطه آغازی برای رسیدن به صلح در یمن می داند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-عبدالحمید بیاتی-جواد حیران نیا: آتش بس الحدیده که در نتیجه مذاکرات استکهلم سوئد حاصل شده از امروز سه شنبه به اجرا درآمده و این در حالی است که گزارش هایی از نقض آتش بس از سوی ائتلاف عربستان سعودی در رسانه ها منتشر شده است.

مذاکرات استکهلم با حضور «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن و طرف های درگیر یمنی برگزار شد.

طرف های یمنی شرکت‌کننده در مذاکرات صلح سوئد روز پنجشنبه از توافق بر سر آتش‌بس در استان الحدیده و شهر تعز و رسیدن کمک به این شهرها خبر دادند.

بر اساس این توافق؛ در الحدیده، و بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی آتش بس  فوری برقرار می شود. نیروها از بنادر الحدیده و الصلیف و راس عیسی به مواضع مورد توافق درباره آن می روند.

طبق این توافق؛ هیچ تقویت نظامی از سوی طرفین در این استان رخ نمی دهد و طرفین به آن پایبند هستند. 

بر اساس این توافق؛ کمیته هماهنگی درباره بحث استقرار مجدد مشترک و مورد توافق به ریاست سازمان ملل تشکیل می شود.

طبق این توافق؛ رئیس کمیته هماهنگی گزارش هفتگی از طریق دبیر کل به شورای امنیت درباره اجرا شدن آن توافق می دهد.

نقش رهبری سازمان ملل در حمایت از اداره و عملیات بازرسی بنادر دریای سرخ یمن تقویت حضور سازمان ملل در الحدیده طرفین پایبند به تسهیل کار سازمان ملل در الحدیده هستند.

همه طرفها بر تسهیل حرکت غیرنظامیان و کالاها به الحدیده و بنادر آن متعهد هستند.

همه درآمدهای بنادر الحدیده، الصلیف و راس عیسی در بانک مرکزی یمنی از طریق شعبه موجود در الحدیده قرار داده می شود تا صرف حقوق غیرنظامیان در الحدیده و سراسر یمن شود.

مسئولیت امنیت الحدیده و بنادر الحدیده، الصلیف و راس عیسی بر عهده نیروهای امنیت داخلی طبق قانون یمن است و باید به روند قانون احترام گذاشته شود و هر مانعی از بین برود.

نظر به تاثیراتی که آتش بس الحدیده بر تحولات یمن دارد با «حنان البداوی» سخنگوی «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به گفتگو نشستیم که متن این مصاحبه به شرح زیر است:

* مذاکرات استکهلم سوئد منجر به توافقی برای آتش بس در الحدیده شد. نظر شما در خصوص این توافق چیست؟

با توجه به آتش بس برقرار شده در الحدیده فکر می کنیم این توافق یک پیشرفت است. امیدواریم که هر دو طرف توافق هم به روح و هم در عمل به این توافق پایبند باشند. این توافق از ساعات ابتدایی سه شنبه به اجرا گذاشته شده و  با وجود برخی خبرها، گزارش هایی که ما از نمایندگان سازمان ملل دریافت کرده ایم حکایت از اجرای کامل این توافق دارد.

 بر اساس گزارشاتی که تا کنون از نمایندگان سازمان ملل دریافت کرده ایم این آتش بس اجرا شده است. کمیته همکاری های مشترک (RCC) که یک کمیته مشترک با مسئولیت اجرای توافق است به تازگی کار خود را آغاز کرده است. ما اطمینان داریم که این کمیته می تواند توافق الحدیده را به نحو موثری اجرا کند.

*آیا این توافق می تواند موجب گشایشی در خصوص صنعا شده و مقدمه ای برای پایان این جنگ وحشتناک باشد؟

در طول مذاکرات سوئد ما درباره پیش نویس توافقی درباره بازگشایی فرودگاه صنعا گفتگو کردیم. ما متعهد به ادامه کار با هر دو طرف برای رسیدن به توافقی در خصوص بازگشایی فرودگاه صنعا و دیگر موارد هستیم. امیدواریم که این توافق پیش از آغاز دور جدید گفتگوها که در اواخر ژانویه خواهد بود بدست بیاید.

*آیا این امکان وجود دارد که شاهد برقراری آتش بس کامل و دائمی در یمن باشیم؟

آنچه ما درباره آتش بس دائمی فکر می کنیم در حقیقت رسیدن به پایانی صلح آمیز میان طرفین درگیری و پایان جنگ است. امیدواریم که مذاکرات سوئد ما را در مسیری برای پایان دادن به این جنگ قرار دهد. آنچه ما می بینیم آن است که برای پایان جنگ ما در آغاز راه هستیم. با توجه به شرایط موجود رسیدن به آتش بس در سراسر این کشور غیر قابل تصور است. امیدواریم جوی که در زمان مذاکرات سوئد شاهد آن بودیم و همچنین توافق الحدیده و تاثیر زیادی بر پایان جنگ داشته باشد و در تمامی یمن شاهد آتش بس باشیم.

*چه عاملی باعث شد تا طرف های درگیر در جنگ یمن به پای میز مذاکره بیایند؟

هیچ کشوری در مذاکرات یمن حضور نداشت و ما بارها اعلام کرده ایم که این مذاکرات میان گروه های یمنی است و هیات های رسمی آنها در این مذاکرات حضور دارند. ما نمایندگان یا همان سفرای کشورها را دعوت کردیم تا در مورد یمن رایزنی کنیم و همکاری هایی میان آنها انجام شد؛ میان برخی گروه ها و برخی سفرا همکاری هایی انجام شد و این کاری بود که دیپلماسی انجام داد. طبیعتا شما با نمایندگان جامعه جهانی گفتگو می کنید و ما می دانیم که برای حل بحران یمن حضور بازیگران مختلف و نمایندگان مختلف جامعه جهانی لازم است. برای حل بحران یمن حضور بازیگران مختلف جامعه جهانی ضروری است اما در مرحله اول مذاکرات فقط میان گروه های یمنی انجام شد.

* نظر شما در مورد تداوم حملات عربستان به یمن چیست؟

ما اکنون در الحدیده آتش بس داریم. امیدواریم که این آتش بس یک فرصت بزرگ برای حل بحران یمن و پایان جنگ در این کشور بوجود بیاورد. این آتش بس دستاوردی برای پایان جنگ در یمن است. ما مطمئن هستیم که تمامی کشورهای منطقه اهمیت برقراری صلح در یمن را می دانند. این برای ثبات منطقه و منافع کشورهای مختلف منطقه مهم است.

نظر شما