شناسهٔ خبر: 30074367 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت:

در پروژه های شهرسازی منافع مردم مغفول مانده است

تهران-ایرنا- شهردار تهران درباره فضای شهری تهران گفت: وقتی حوزه منافع شهروندان در تقاطع منافع دیگر نیروهای اثرگذار نادیده گرفته شود، پروژه های ساخت و ساز در شهر ناهنجار خواهد شد و شهرداری تلاش خواهد کرد تا این منافع را به صورت متعادل در تصمیم گیری ها لحاظ کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا؛ پیروز حناچی در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به راهکارهای شهرداری در کاهش آلودگی هوای تهران، گفت: بیشتر آلودگی های کلان شهرها در اثر خودروها و وسایل نقلیه‌ای است که سوخت فسیلی مصرف می کنند. بنابراین آن ها باید هدف تغییر قرار گیرند، مخصوصاً در آن بخشی که به شکل شخصی استفاده می‌شوند.
شهردار تهران افزود: اگر الگوهای جایگزین را استفاده کنیم، مطمنا آلودگی هم کاهش خواهد یافت. شهرهایی مانند آمستردام که از ابتدا چنین وضعیتی نداشته اند. در لندن و در سال 1952 در یک روز چهار هزار نفر در اثر آلودگی هوا از بین رفتند و بعد تصمیم گرفتند که درست عمل کنند. ما ناچاریم و راهی جز این نداریم و من مطمئن با همکاری مردم موفق خواهیم شد.
حناچی درباره راهکار شهرداری برای جلوگیری از بلندمرتبه سازی در تهران گفت: ما یک برنامه میان‌مدت را به شورای شهر دادیم، جایگزینی منابع مالی پایدار به جای منابع ناپایدار و البته کاهش هزینه های جاری در کنار آن دو مسیری است که به شکل میان مدت در کنارهم تعقیب می‌کنیم و دامن زدن به اداره امور شهر از طریق ساخت و ساز راه حل قضیه نیست اما نمی توان به صورت آنی هم آن را قطع کرد.
شهردار تهران درباره حفظ منافع مردم در شهر تصریح کرد: فضای ساخته شده در شهر محصول تقاطع متعادل منافع سیاستگذاران و سیاستمداران به معنای منافع حاکمیتی، منافع سرمایه گذاران و سرمایه داران به معنای کسانی که سرمایه های خود را به شهر می آورند است. (که به شهر بدون سرمایه اداره نمی‌شود). وقتی حوزه سوم که منافع شهروندان است مغفول واقع شود پروژه ها ناهنجار می شوند، مطمئناً از کارهایی که در این دوره می شود این حوزه را به حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اضافه خواهیم کرد و شکل پروژه ها را متعادل خواهیم کرد.
حناچی درباره فروش طرح ترافیک هم گفت: هیچ تصمیمی درباره این موضوع گرفته نشده است و هر تصمیمی گرفته شود منوط به تأیید شورای ترافیک شهر تهران است. با شهر فروشی قطعاً وضعیت کنترل نخواهد شد ولی در حین توسعه دادن حوزه حمل و نقل عمومی باید شرایط سخت گیرانه تری برای استفاده از خودروهای شخصی ایجاد شود، به شرطی که حوزه حمل و نقل عمومی جایگزین شود، این دو متناظر همدیگر هستند. حدود 25 درصد از نقل و انتقالات شهری را با خودروهای شخصی داریم، نمی توانیم بگوییم این در میزان آلودگی شهر تاثیری ندارد و هر چقدر بتوانیم با رضایت مردم این میزان را متعادل کنیم به به موفقیت دست می یابیم.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره بازسازی بافت های فرسوده تاکید کرد: وقتی می‌گویم بافت یعنی قبول داریم که یک موجود زنده است و موجود زنده را اگر با سطح بدن انسان مقایسه کنیم، احتیاج به نوسازی دارد و دائما یک سری از سلول ها می میرند و سری دیگر جایگزین می‌شود.
حناچی افزود: اگر این کار به صورت منطقی، معمولی و طبیعی اتفاق می‌افتد ناهنجاری‌هایی را به دنبال می‌آورد که از جنس اقتصادی، اجتماعی و کاربری است. بافت هایی در شهر داریم که هم از جهت اقتصادی، هم اجتماعی و هم کاربری دچار فرسودگی شده اند و اگر به موقع سراغ آنها نرویم تبدیل به چالش خواهد شد. به طور طبیعی باید کاری کنیم که در شهر نو سازی صورت بگیرد، محدودیت هایی هم وجود دارد. یک قاعده کلی برای همه نیست، شیوه برخورد با بافت های حاشیه ای و تاریخی هم متفاوت است.
حناچی تصریح کرد: اصلی‌ترین چالشی هم که ما معمولا در این بافت ها داریم مسائل اجتماعی است، اینکه شما چگونه مردم را راضی کنید که در این طرح‌ها همراهی کنند. مردم وقتی همراهی می‌کنند که منافع آنها دیده شود و از ابتدای طراحی در جریان قرار گیرند. این موضوع هم بسیار کار پیچیده‌ای است همکاران من در سازمان نوسازی تمام نگاهشان این است که موضوع را همه جانبه و با این نگاه کار کنند. به جای اینکه مردم در اجرای یک طرح در مقابل شهرداری بیاستند همراهی کنند تا اتفاق خوبی در محله آنها بیفتد و لازمه این آن است که از ابتدا آنها را در جریان قرار دهیم و در طراحی ها و برنامه ریزی ها شریک شان کنیم.
‌سیام** 1053**9402**1535

نظر شما