شناسهٔ خبر: 30074244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌اقتصاد | لینک خبر

تشکیل ائتلاف جدید منطقه‌ای با محوریت ایران؛ فرصتی برای ابطال دو ادعای دروغین عربستان

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایکنا نوشت: سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه، درباره دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تشکیل ائتلاف به اصطلاح ناتوی عربی با تشکیل ائتلاف جدید منطقه‌ای میان ایران، عراق، ترکیه و قطر از یک سو و پیروزی قریب‌الوقوع انصارالله یمن در مذاکرات استکهلم گفت: امروز دو مکتب سیاسی در منطقه غرب آسیا در تقابل و رویارویی با هم قرار گرفته‌اند؛ یکی مکتب و آرمان اسلام ناب محمدی است که جمهوری اسلامی ایران منادی آن است. این مکتب مبتنی بر آموزه‌‌های دینی و قرآنی، سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)، عقلانیت، اعتدال، استدلال، نگاه واقع‌بینانه به تحولات منطقه و عدالت‌طلبی و عدالت‌خواهی ملت‌های منطقه است و امروز که در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم این مؤلفه‌ها همواره ملاک عمل نظام در سیاست خارجی بوده است.

عمل بر مبنای منطق قرآنی و عقلانی؛ علت اساسی نفوذ معنوی و استراتژیک ایران در منطقه

وی ادامه داد: این منطق را هم منطقه و هم جهان می‌پسندد و امروز پسندیده است و علت نفوذ معنوی و استراتژیک انقلاب اسلامی نیز همین منطق و ملاک‌ها و عملکرد مبتنی بر آن است، اما مکتب مقابل یک مکتب زورمدار، خودکامه، وابسته و متجاوز است که بر مبنای آموزه‌های طاغوتی عمل می‌کند؛ طاغوت به یک حد و مرز قناعت نمی‌کند و مرتب به دنبال برهم زدن معادلات متعارف و مورد احترام جامعه جهانی است. برای نمونه آقای ترامپ در نطق‌های انتخاباتی شعار خطرناک «آمریکا اول» را مطرح کرد. در سلوک سیاسی آقای ترامپ منظور از این شعار آن است که تمام سازمان‌ها و معاهدات بین‌المللی و توافقنامه‌های دوجانبه و چندجانبه به واسطه همین خودکامگی و طاغی بودن و قائل نبودن هیچ حقی برای دیگران باید زیر پا گذاشته شود و در عمل دیدیم که چنین هم کرد. برجام یک معاهده بین‌المللی و مورد احترام جامعه جهانی و مورد تأیید شورای امنیت و آژانس بود، اما ترامپ آن را به راحتی نقض کرد و این صفت طاغوت است.

سیدافقهی اظهار کرد: دنیا امروز کم‌کم به حقانیت و عقلانیت ایران در تعاملات و نوع مواجهه با فرصت‌ها و تهدیدها اذعان می‌کند و احترام می‌گذارد. جبهه مقابل شیوه‌ها، ابزارها و گفتمان‌های مختلف را با حداکثر امکانات در منطقه به کار گرفت، اما روز به روز جغرافیای محور مقاومت رو به گسترش و تقویت است. آخرین محور این جبهه نیز یمن بود. پس از چهار سال دروغ و ظلمی که به مردم مظلوم یمن وارد شد، جامعه جهانی، سازمان ملل، اروپایی‌ها و خود آل سعود مجبور شدند رسماً از انصارالله برای مذاکره در استکهلم سوئد دعوت کنند، در حالی که آنها انصارالله را تروریست، کودتاگر، میلیشای ایرانی و گروه اقلیت در میان مردم یمن می‌دانستند.

این کارشناس مسائل جهان اسلام بیان کرد: در پنج ماه اخیر ببینید برای تصرف بندر حدیده چه تجهیزات و نیروهایی با حمایت همه‌جانبه آمریکا به کار گرفته شد تا این منطقه ۳۵ کیلومتر مربعی را اشغال کنند اما نتوانستند. لذا آمریکا از زبان آقای متیس، وزیر دفاع، مجبور شد اذعان کند که دو طرف درگیر ظرف یک‌ماه در استکهلم مذاکره کنند و مسئله جنگ یمن خاتمه پیدا کند. بنابراین انصارالله که معتقد به آموزه‌های قرانی است با همان منطق قرآنی پس از چهار سال پیروز شد و برای اولین بار جامعه جهانی انصارالله را به منزله دولت رسمی یمن پذیرفت، زیرا انصارالله با نام هیئت ملی یمن در این مذاکرات در کنار احزاب دیگر یمنی شرکت کردند و چند توافق ضمنی هم انجام شد، هرچند که عربستان سعودی همچنان به بمباران اطراف حدیده ادامه می‌دهد.

وی افزود: امروز مردم منطقه کاملاً مشاهده می‌کنند که رژیم صهیونیستی و عربستان برای انهدام جهان اسلام، خیانت به کعبه، فلسطین و قدس شریف عقد اخوت بسته‌اند. آقای ترامپ دو دستی اورشلیم را به منزله پایتخت یکپارچه و ابدی به رژیم صهیونیستی هدیه کرد و زمانی که قضیه قتل خاشقچی مطرح شد به طور صریح گفت که اگر عربستان در این قضیه آسیب ببیند، اسرائیل هم آسیب می‌بیند و نتانیاهو هم اذعان کرد که اگر بن سلمان آسیب ببیند و عربستان در منطقه تضعیف شود، ایران تقویت می‌شود. امروز مدرکی قوی‌تر از این نیست که خودشان یک جبهه و ائتلاف کفر و نفاق برای مبارزه با جمهوری اسلامی ایران تشکیل داده‌اند، اما جمهوری اسلامی نیز با همان منطقه برگرفته از قرآن موفق به ایجاد اتحادها و ائتلاف‌های جدید در منطقه شده که توسعه این ائتلاف‌ها به معنای تضعیف تلاش‌های جبهه مقابل برای تشکیل یک ائتلاف واحد علیه ایران است.

استفاده ایران از فرصت توسعه رابطه با قطر برای ابطال دو ادعای دروغین عربستان سعودی

سیدافقهی درباره ورود قطر به ائتلاف با ایران و ترکیه و تضعیف بیش از پیش شورای همکاری خلیج فارس و امکان ایجاد روابط استراتژیک با این کشور گفت: اکنون نمی‌توان از روابط استراتژیک با قطر صحبت کرد، چون تمام زمام امور قطر دست مسئولان قطری نیست. درست است که عربستان، امارات، بحرین و مصر یک ائتلاف چهارگانه علیه قطر تشکیل داده‌ و این کشور را محاصره زمینی، هوایی و دریایی کرده‌اند و فقط شش تنفسی آنها ایران است و کریدور هوایی ایران در اختیار هواپیمایی قطر است و همکای‌های اقتصادی و سیاسی بسیار نزدیک شده اما تا رسیدن این روابط به سطح استراتژیک فاصله زیادی وجود دارد. استراتژیک شدن روابط یعنی همکاری‌های نظامی و امنیتی شکل بگیرد و این در حالی است که آمریکا دو پایگاه نظامی بزرگ و گسترده در اطراف دوحه دارد.

وی اظهار کرد: قطری‌ها برای اینکه سیستم حکومتی‌شان فرونپاشد به ایران پناه آورده‌اند و چون درگیری‌های عربستان و قطر ریشه‌های تاریخی، ایدئولوژیکی و اقتصادی دارد، ایران از این فرصت استفاده و از قطر حمایت کرد. حتی قطری‌ها از ایران درخواست کمک نظامی کردند که اعزام نیرو از ایران مصلحت نبود، اما ترکیه نیرو فرستاد و کویت هم دخالت کرد و اجازه نداد عربستان به قطر تجاوز نظامی انجام دهد.

سیدافقهی با بیان اینکه ایران باید از این فرصت دو مسئله را برای مردم منطقه و جهان ثابت کند، گفت: اول اینکه ایران ثابت کند آنچه در منطقه رخ می‌دهد جنگ سنی ـ شیعی نیست و نمونه آن همین مواجهه عربستان با قطر است که هر دو کشور عربی، سنی و دوست نزدیک آمریکا هستند. دومین مسئله‌ که با حمایت ایران از قطر مشخص شد ابطال عبارت تکراری «ایران همسایگان خود را تهدید می‌کند» بود و دروغ بودن اینکه ایران با توسل به بمب اتم به دنبال سلطه بر کشورهای حوزه خلیج فارس و تغییر حکومت‌ها در منطقه و راه انداختن انقلاب اسلامی در این کشورهاست کاملاً روشن شد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای ابراز کرد: زمانی که قطر مورد ظلم و تهدید عربستان در جایگاه عضو شورای همکاری خلیج فارس قرار گرفت و ایران از قطر حمایت کرد دروغ‌ بودن همه این ادعاها آشکار شد، طوری که خود قطری‌ها امروز اذعان دارند که در دوران محنت دوست از دشمن مشخص می‌شود. بنابراین نزدیکی ایران به عمان، کویت و قطر یک گسل ژله‌ای در شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کرده و علی‌رغم برگزاری نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس و دعوت رسمی ملک سلمان به امیر قطر برای حضور در این نشست، امیر قطر یک کارمند ساده وزارت خارجه را به این نشست فرستاد و حتی وزیر خارجه قطر هم در این نشست شرکت نکرد.

وی تأکید کرد: این نشان می‌دهد که عربستان سعودی امروز، به ویژه پس از جریان قتل جمال خاشقچی، در ضعیف‌ترین موقعیت معنوی، اخلاقی، راهبردی و سیاسی است. لذا ایران باید تلاش کند همین ارتباط را با کویت توسعه دهد تا آن تبلیغ دروغین و ریاکارانه سعودی‌ها مبنی بر تهدید بودن ایران برای کشورهای منطقه، روز به روز رنگ ببازد و از این طریق امکان ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران با وجود همه هزینه‌ها و حمایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به حداقل برسد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

نظر شما