شناسهٔ خبر: 30074038 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتقاد الزهار از عادی سازی روابط برخی اعراب با رژیم صهیونیستی

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی الخلیج آنلاین، عضو دفتر سیاسی حماس از عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از مواضع برخی کشورهای عربی که روابط خود را با اسرائیل اشغالگر عادی سازی می کنند، انتقاد کرد.
محمود الزهار در مصاحبه با الخلیج آنلاین گفت: برخی حکومت های عربی با انتخاب عادی سازی روابط با اسرائیل به عنوان یک رویکرد، در حال سوق دادن منطقه و ملت های آن به سوی یک دوره استثنائی از تاریخ هستند و روابط حماس با این حکومت ها غیر عادی است.
مصاحبه الزهار در حاشیه دومین کنفرانس انجمن پارلمان های حامی قدس در استانبول صورت گرفت و با موج گسترده عادی سازی روابط در منطقه عربی در سال 2018 بویژه در عربستان سعودی و امارات همزمان شده است.
الزهار در این مصاحبه درباره چندین محور از جمله موج عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل، رابطه حماس با مصر، آتش بس، تبادل اسرا با اسرائیل، پرونده آشتی ملی و مساله قدس سخن گفت.

 

در حالیکه بسیاری از مقامات و شخصیتهای عربی هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم می کنند ؛ ­نائب رئیس مجلس شورای سلطنت نشین عمان با حمایت ضمنی از عادی سازی روابط با این رژیم ادعا کرد عادی سازی روابط با اسرائیل یک مساله داخلی است.
محمد الغسانی نائب رئیس مجلس شورای عمان در مصاحبه با عربی 21 ، در حاشیه دومین کنفرانس انجمن «پارلمان‌های حامی قدس» که در روزهای جمعه و شنبه در استانبول ترکیه برگزار شد، در توجيه اين اقدام گفت ، بسیاری از کشورهای جهان مواضع خود را در قبال مساله فلسطین تغییر داده اند و منافع سیاسی و اقتصادی این کشورها و حتی تمایلات شخصی حاکمان و روسای جمهور آنها باعث تغییر این مواضع و همچنین تغییر اصول و مواضع انسانی شده است. 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژيم صهيونيستي در بیست و ششم اکتبر از سفر به عمان و دیدار با قابوس بن سعید پادشاه این کشور که نخستین سفر یک مقام رسمی اسرائیل از سال 1996 به عمان به شمار می رود خبر داد. نتانیاهو در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود :«این سفر به دعوت سلطان قابوس و پس از تماس های طولانی دو طرف صورت گرفت».

شرکت کنندگان در دومین کنفرانس انجمن پارلمان های حامی قدس درخواست برخی کشورهای عربی برای ایجاد کانال های ارتباطی با اسرائیل اشغالگر و عادی سازی روابط در زمینه های مختلف بویژه ورزشی و اقتصادی را محکوم کردند. شرکت کنندگان در این نشست بر ضرورت وضع قوانین داخلی و منطقه ای با هدف جرم دانستن عادی سازی روابط با اسرائیل اشغالگر و مجازات کسانی که به این اقدام می پردازند چه شخصیتهای غیر دولتی و چه دولتی تاکید کردند و گفتند باید این افراد در فهرست سیاه کسانی قرار گیرند که در صدد عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.
شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند: عادی سازی روابط جرمی است که برای نابودکردن آرمان فلسطین در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صورت می گیرد. از سوی دیگر ناصر الفضاله نماینده سابق پارلمان بحرین و عضو کمیته اجرایی انجمن پارلمان های حامی قدس در مصاحبه با عربی 21 گفت: هر چند برخی کشورها درنتیجه اعمال فشارهای زیاد به عادی سازی روابط با اسرائیل می پردازند اما این عادی سازی به طور کامل مردود است و همه ملت های عربی و اسلامی همچنان مخالف هر گونه عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.
خالد البوقرعی عضو فراکسیون حزب عدالت و توسعه در پارلمان مغرب نیز در مصاحبه با عربی 21 گفت: واقعیت کشورهای عربی و اسلامی واقعیتی مبتنی بر تفرقه، جدایی، اختلاف و درگیری است ، البته این مانع از آن نمی شود که اقدامی در باره پارلمان های عربی و اسلامی انجام ندهیم و و از آنها نخواهیم برای مقابله با عادی سازی روابط با اسرائیل و تصویب قوانینی در این زمینه کاری نکنند.

در همين حال عضو شورای اجرایی جمعیت «پارلمانی ها به خاطر قدس» و نماینده سابق پارلمان بحرین گفت: بحرین در صدد است تا روابطش را با رژیم اشغالگر اسرائیل عادی سازد.
­پایگاه اینترنتی الخلیج آنلاین در گزارشی نوشت: ناصر الفضاله عضو سابق پارلمان بحرین و عضو شورای اجرایی جمعیت «پارلمانی ها به خاطر قدس»، تاکید کرد: بحرین تلاشهایی به عمل می آورد تا روابطش را با (رژیم) اشغالگر اسرائیل عادی سازد. برخی این تلاشها را «اقدامی فردی که جنبه رسمی ندارد» توصیف می کنند. وی تاکید کرد این « توجیهات قانع کننده نیست».
الفضاله در گفتگوی اختصاصی با « الخلیج آنلاین»، تلاشهای برخی کشورهای عربی و در صدر آنها کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات برای عادی سازی روابط با (رژیم صهیونیستی ) را محکوم کرد.
وی افزود: «ملتهای عربی با عادی سازی روابط مخالفند و ما تلاش می کنیم بر روی خشم جامعه علیه این روابط غیر طبیعی با رژیم اشغالگر سرمایه گذاری کنیم».
الفضاله درباره مشارکت بحرین در رقابتهای دوچرخه سواری در اراضی اشغالی گفت: چند کشور حوزه خلیج فارس در این رویداد ورزشی شرکت کردند و هیچ کس از آن شانه خالی نکرده اما مردم آن را غیر قابل قبول دانستند و پارلمان نیز قوانینی وضع کرد که هر نوع اقدام برای عادی سازی را جرم دانسته است.
تیم بحرین در در اوائل ماه مه گذشته در رقابت «جیرو دی ایتالیا» که در شهر قدس اشغالی برگزار شد، شرکت کرد .در همین ماه نیز «اسرائیل» در چهل و دومین دوره کمیته میراث جهانی وابسته به سازمان ملل متحد که در بحرین برگزار شد، شرکت کرد.
الفضاله افزود: «ما ابزار قدرت فشار مردمی را در اختیار داریم که با این اقدامات مخالفند. وی افزود آنچه از سوی دولتها انجام می شود سرکوب اراده ملتهاست».
وی با اعلام مخالفت با اقدام دولت بحرین در سرکوب مخالفان عادی سازی (روابط با رژیم صهیونیستی)،گفت : آنچه اکنون انجام می شود محدود کردن این اشخاص و جلوگیری از ورود آنها در نهادهای تصمیم ساز است.
این گفتگو با الفضاله در حاشیه کنفرانس جمعیت «پارلمانی ها به خاطر قدس» انجام شد. این کنفرانس در روزهای جمعه و شنبه گذشته در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.
 

نظر شما